Mindre støy skal gi mer salg

Sennheiser fjerner støy både i blåtannsett for mobil og hodetelefoner, i sistnevnte produktgruppe med opp til 90 prosent.

– Våre nye hodetelefoner med andre generasjon støyreduksjonsteknologi, kalt Noice Guard 2.0, fjerner opp til 90 prosent av støyen. Nå er støyreduksjonsenheten integrert i selve øreklokkene, slik at man slipper å ha en adapter koplet til ledningen. På de første versjonene reduserte vi støyen med cirka 60 prosent. Siden ble dette forbedret til 70-75 prosent, mens vi på de nye modellene er oppe i 85 og 90 prosent. På toppmodellen har vi i tillegg et system som gjør at man ved å trykke på en knapp kan deaktivere støyreduksjonen hvis man skal føre en samtale, sier Thomas Gallus Jensen som har ansvaret for Norden og Baltikum i Sennheiser Nordic AS.

Han er ikke bekymret for at 3.500 kroner, som den dyreste modellen koster, er for mye.

– De som reiser mye og tilbringer mye tid på fly, tog eller i buss der de enten vil sove eller fordype seg i musikk, vil ha stor glede av produktet, sier Gallus Jensen.

Når støyreduksjonen ikke er i bruk, mener han lyden i hodetelefonene tilsvarer et godt HiFi-sett. Dette gjør det mulig å bruke produktet også uten batteri.

Viktig for Aurora

I Norden distribueres Sennheiser av Aurora Group, og konsernsalgsdirektør Odd Vaagan karakteriserer dem som viktige produkt men med et noe begrenset markedet.

– Det er de mindre modellene som vil ta volumet, men spissproduktene vil også drive salget av de øvrige modellene. I Norge vil de dyrere hodesettene selges hos mer spesialiserte forretninger, sier Vaagan.

Sennheiser lanser også nye hodesett med blåtann for mobilbruk (VMX 100).

– Vi bygger på en ny plattform som blant annet har innebygd dobbeltmikrofon, der den ene forsterker stemmen mens den andre fjerner bakgrunnsstøy i motfase. En databrikke tilpasser volumet etter omgivelseslyden, sier Gallus Jensen.

Prisen er 1.300 kroner i butikk, da følger det med billader – og den dyreste modellen leveres i tillegg med USB-lader. Gallus Jensen mener det er et enormt potensial for produktet.

På IFA viser Sennheiser også en ny linje øreplugger, beregnet på dem som ønsker å oppgradere det som følger med mobiltelefoner og MP3-spillere.

Inn hos unge

– Vi opplever også en økt etterspørsel fra spillfolket, som ønsker hodesett av beste kvalitet med innebygd støydempende mikrofon. PC350 har lukkede øreklokker, og vil tilfredsstille de strengeste krav. Tidligere ble Sennheiser sett på som leverandør til det profesjonelle markedet. Spillmarkedet har vært med på å løfte oss inn i de unges bevissthet. Vi er nå mer fokusert på design og mote, sier Gallus Jensen.

Han mener mange oppfatter Sennheiser som den originale hodetelefonen.

– Det var vi som på 60-tallet fant opp den åpne dynamiske hodetelefonen. Vi er i dag de eneste som har 100 prosent fokus på denne produktgruppen, mens mange av konkurrentene har dette som et tilleggsprodukt, sier Gallus Jensen.

Odd Vaagan mener Sennheiser passer godt inn i porteføljen til Aurora.

– Vi segmenterer produktene våre, og plasserer Sennheiser på topp i spekteret. Nå har også ungdo mmen begynt å kjøpe Sennheiser, og vi regner med at de vil vokse inn i de større modellene etter hvert.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS