Temptech-sjef Christoffer Hamer (t .v.) og konsernsjef Didier Grychta i Frio Group på IFA-messen. Foto: Stian Sønsteng

TEMPTECH EN STYRKE FOR FRIO

– Selv om vi var nummer én i Europa, sto vi mye svakere enn Temptech i Norden. Med Temptech i gruppen har Frio en langt sterkere posisjon.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Didier Grychta i franske Frio Group, når vi møter ham sammen med Temptech-sjef Christoffer Hamer på IFA-messen i september.

Før pandemien satset den norske vinskap-produsenten sterkt på eksportmarkedet, og de stilte i flere år mannsterkt på IFA med stor utstilling. I desember 2021 ble selskapet kjøpt opp av franske Frio Group, og på årets IFA er Temptech ett av fire varemerker som vises i et felles utstillingsområde.

– Gruppen omsetter for 750 millioner kroner, har totalt 250 modeller i sortimentet, og vi begynner å se synergieffektene i jakten på nye markedsandeler, sier Hamer.

To av Climadiff-skapene Temptech nå selger. Foto: Stian Sønsteng

Etter oppkjøpet har han fortsatt som administrerende direktør i Temptech.

– Vi deler de samme verdiene, og som gruppe skal vi vokse sammen. Vi er definitivt nummer én i Europa, og ambisjonen er at Temptech skal ekspandere i markeder utenom Norden. Samtidig vil vi at våre øvrige varemerker, La Sommelière, Climadiff og Avintage, skal få en sterkere tilsteteværelse i Norden, sier Grychta til fagbladet Elektronikkbransjen.

Beholder Temptech-merket

– Som franskmann og vinkjenner; hva synes du om tilnærmingen Temptech har hatt til bransjen?

– De har gjort en fantastisk jobb, og er virkelig vineksperter. De har arbeidet hardt, og har utviklet førsteklasses vinskap av beste kvalitet.

De har gjort en fantastisk jobb, og er virkelig vineksperter

Grychta forteller at Frio Group i tillegg til vinskap også har virksomhet innen profesjonelle luftrensing og kjølesystemer, blant annet for medisinsk utstyr, og ser ikke bort fra at de også her kan gå inn i Norden.

– Vil Temptech bestå som varemerke?

– Selvsagt. Vi vil beholde alle dagens varemerker.

– Hvordan klinger Temptech som varemerke i Europa?

Avintage er et annet selskap i Frio Group som produserer vinskap. Foto: Stian Sønsteng

– Utenfor Norden og Baltikum er ikke Temptech så kjent, men vi vil styrke dette i for eksempel Frankrike og Tyskland, sier Grychta.

Han forteller at de etter oppkjøpet aktivt har delt kunnskap mellom selskapene i gruppen.

– Vi ønsker å tilby så gode produkter som mulig, og trekker veksler på hverandre, også når det gjelder distribusjon og kanaler.

Daglig leder Christoffer Hamer i Temptech supplerer:

– Vi støtter hverandre også når det gjelder marketing og salgsarbeid, og opplever vekst i gruppen, selv i disse vanskelige tider.

Armand Gustavson i Temptech (i midten) i samtale med Simon Lurie (t. v.) og Moshe Leybovitch fra Israel. Foto: Stian Sønsteng

Provintech

– Temptech kom inn i gruppen i desember 2021. Er det meste nå på plass organisasjonsmessig?

– Vi gjennomfører fortsatt enkelte prosesser, men er nå kommet dit at det for det meste er snakk om daglig drift og samarbeid mellom selskapene i gruppen, sier Grychta.

–Hva med bedriftskulturen, der franske selskap slås sammen med et norsk? Har det vært noen utfordringer?

– Det er noen ulikheter, eller hva sier du, Christoffer? ler Grychta.

Med det oppkoplede og smarte vinskapet E-Cellar fra La Sommelière ønsker Frio-gruppen å gjøre suksess også i USA. Foto: Stian Sønsteng

– Selskapene er bygd opp ganske identisk, så vi kjenner oss igjen hos våre franske søsterselskap, men noen ulikheter er det, jo. Vi lærer hverandre å kjenne, og er i en større prosess. Siden vi er et selvstendig selskap i Norden, gjør vi mye på samme måte som tidligere, samtidig som vi tilpasser oss måten gruppen arbeider. Ikke minst gir det oss noen muligheter at vi nå også selger produktene fra de andre selskapene, sier Hamer.

– Et annet selskap i gruppen, Provintech, kjøpte vi i 1997. Dette er en mindre produsent, som lager skreddersydde vinkjellere. For Temptech er det interessant å kunne tilby det absolutt beste av det beste i sitt marked, sier Grychta.

USA neste mål

Når vi møter de to på IFA, er det fortsatt mange dager igjen av messen. Hamer er likevel godt fornøyd med kundemøtene han har hatt så langt.

– Vi møter mange spennende distributører, fra hele verden, og så langt har vi hatt besøk fra for eksempel Bahrain, Kuwait, Kenya, Israel og Australia.

– Frio Group arbeider globalt?

Kristina Gluscko er direktør ved Temptechs avdeling i Baltikum. Foto: Stian Sønsteng IMG20220903154408.jpg

– Absolutt. Vi er som nevnt nummer én i Europa, og vårt neste satsingsområde er USA. Med vår E-Cellar, som er en viktig og egenutviklet innovasjon siden dette er det første smarte og oppkoplede vinskapet på markedet, har vi en god sjanse til å gjøre suksess også der, sier Grychta.

Vårt neste satsingsområde er USA

– Dere produserer vinskapene ved ulike fabrikker. Er det aktuelt å trekke ut synergieffekter også her?

– Vi ønsker å beholde identiteten til de ulike varemerkene våre, og inntil videre beholder vi dagens modell, der vi produserer toppmodellene i Frankrike, og de øvrige i Europa og Kina, sier Grychta.

Fra avdelingen der Frio-gruppen viser vinskap fra Avintage og Climadiff. Foto: Stian Sønsteng

Christoffer Hamer er en av de fire gründerne som etablerte Temptech i 2004, og for et par år siden fikk de med seg to lokale investorer i selskapet. Etter oppkjøpet har alle de seks eierne reinvestert deler av oppgjøret i det franske holdingselskapet som eier Frio Group.

Ved oppkjøpet hadde Temptech 32 ansatte, de fleste ved hovedkontoret på Borgeskogen næringsområde i Stokke, og staben er i dag like stor. Temptech omsatte i 2021 for over 155 millioner kroner, et resultat de da hadde femdoblet i løpet av fire år.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS