Targus tror nye måter å pendle på, som med sykkel eller til fots, vil øke etterspørselen etter smarte ryggsekker og vesker. Foto: Targus
Targus tror nye måter å pendle på, som med sykkel eller til fots, vil øke etterspørselen etter smarte ryggsekker og vesker. Foto: Targus

TARGUS GÅR GRØNT

Tilbehørsprodusenten Targus lanserer en ny, grønn serie med laptop-vesker i Norden.

Amerikanske Targus har laget PC-tilbehør i 35 år, og kommer nå med en ny serie bærekraftige PC-vesker, Cypress EcoSmart.

Den nye Cypress EcoSmart-kolleksjonen er laget av resirkulerte komponenter og er sertifisert av Global Recycled Standard (GRS). Målet er å minske antallet plastflasker som havner på fyllingen ved å bruke dem i veskeproduksjon. Plastflaskene rengjøres, kuttes opp, gjenpolymeriseres, surres til fiber og veves til tøyet som brukes i veskene.Sporer gjennvinningsprosessen

Cypress-kolleksjonen er Targus’ tredje kolleksjon i EcoSmart-serien.

Kolleksjonen forbedrer tidligere design ved å inkludere mer resirkulert materiale i veskene, men også ved å spore materialene via GRS-programmet.

– Bærekraft er komplisert. Det finnes mange selskap som snakker om det, men som ikke handler. For oss er det veldig viktig at vi gjør det på riktig måte. Ved å være GRS-sertifisert kan vi spore stoffibrene tilbake til gjenvinningssystemet det kom fra og menneskene som produserte stoffet. Det gjør at vi kjenner til hele prosessen for materialets produksjon, og vet at det gjøres så bærekraftig som mulig, sier Raphael De Perlinghi, Emea-sjef for konsumentmarkedet hos Targus, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Raphael De Perlinghi, Emea-sjef for konsumentmarkedet hos Targus, viser fram den nye kolleksjonen Targus Cypress EcoSmart. Foto: Marte Ottemo.
Raphael De Perlinghi, Emea-sjef for konsumentmarkedet hos Targus, viser fram den nye kolleksjonen Targus Cypress EcoSmart. Foto: Marte Ottemo.

Den nye Cypress-kolleksjonen tar sikte på å kombinere en stilren og sofistikert stil med god polstring.

Ikke bare vesker

– Targus er kanskje mest kjent for sine PC-vesker, men i dag er rundt 40 prosent av salget vårt tek-produkter som kabler, ladere og dokkingløsninger. Vi ser en sterkt vekst i etterspørselen av disse produktene når stadig flere nå jobber hjemmefra, sier de Perlinghi.

Targus jobber både med salg til konsumenter og til business-markedet, og har to ansatte i Oslo. Det nordiske teamet består av seks personer.  

I fjor integrerte vi bærekraft-tankegangen inn i vår kjernestrategi, og vi mener det er essensielt for bedrifter for å overleve de neste årene

– I Norge er fordelingen rundt 50-50 mellom konsument- og business-salget. Jeg tror korona-krisen vil endre B2B-markedet; hvor mange vil være villige til å dele skjerm og tastatur med kollegaer slik det forventes i et miljø hvor man hotdesker? spør de Perlinghi retorisk.

– Hvilke samfunnstrender vil påvirke hvordan Targus jobber framover?

– En av de store trendene vil som nevnt bli hjemmekontor. Men vi tror også måten folk pendler på vil endre seg. Stadig flere vil bruke sykkel eller gå, det skaper en etterspørsel etter gode ryggsekker, sier han.

– En siste trend er at hele koronasituasjonen har økt fokuset på miljø og klima enda mer. Vi tror det vil bli et enda hardere grønt trykk etter Covid-19. Targus som selskap har vært på denne veien i 11 år, og vi lanserer altså nå vår tredje grønne kolleksjon, sier de Perlinghi.

Produktene som kommer på det norske markedet er Targus Cypress EcoSmart Security ryggsekk, Hero ryggsekk, Convertible og Sleeve. Foto: Targus.
Produktene som kommer på det norske markedet er Targus Cypress EcoSmart Security ryggsekk, Hero ryggsekk, Convertible og Sleeve. Foto: Targus.

Kritisk for å overleve

Et grønt fokus til tross, Emea-sjefen sier Targus fortsatt er i startfasen av sin grønne omstilling.

– I fjor integrerte vi bærekraft-tankegangen inn i vår kjernestrategi, og vi mener det er essensielt for bedrifter for å overleve de neste årene. Både forhandlere som Elkjøp, politisk ledelse og konsumentene vil trykke på for grønnere og mer miljøvennlige produkter. I dag bruker vi resirkulerte produkter i våre EcoSmart-kolleksjoner, men vi jobber med å inkorporere dette i alle våre produkter, sier de Perlinghi.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. <a href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/12881/?page=34" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Den nye Cypress EcoSmart-serien består av seks ulike produkter som kommer i tre forskjellige farger. En konvertibel ryggsekk som med ett enkelt grep gjøres om til en klassisk skulderveske, en sikkerhetsryggsekk hvor du ikke kommer til innholdet uten å måtte ta av hele sekken, og en klassisk PC-sekk. I tillegg lanseres PC-beskytter i 11, 13 og 15 tommers størrelse, og alle produktene kommer i sort, grått og blått. Prisene varierer fra 200 til 900 kroner.