Kontrollen skulle bevisstgjøre aktørene om alderskontroll ved salg av DVD og Blu-ray. Foto: Medietilsynet

KONTROLL PÅ ALDERSKONTROLLEN

Alt var på stell da Medietilsynet før sommeren kontrollerte en rekke steder som selger DVD og Blu-ray, for å se om reglene for alderskontroll ble fulgt.

Publisert Sist oppdatert
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet. Foto Medietilsynet

De som ble kontrollert var Platekompaniet, Elkjøp Norge, Coop Obs, Esso, CircleK, Shell/ST 1 og Europris med underliggende butikker.

– Vi fant ingen brudd på regelverket, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i en pressemelding.

Vi fant ingen brudd på regelverket

Bildeprogramloven sier at alle utsalgssteder som selger DVD og Blu-ray må ha rutiner for og gjennomføre alderskontroll ved salg av film. En film kan være tillatt for alle, eller ha aldersgrense 6, 9, 12, 15 eller 18 år.

Ifølge pressemeldingen var et viktig mål med kontrollen å informere og bevisstgjøre aktørene om alderskontroll ved salg av DVD og Blu-ray.

– Alle aktørene svarte at de kjenner til regelverket som gjelder for salg av DVD og Blu-ray, og at de har kontrollrutiner som alle ansatte i butikkene må følge, sier Sekkelsten.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2021, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS