// Bransjetall 2022 //

Det ble solgt 720.000 hodetelefoner i 2022. Foto: Sony

TRÅDLØST POPULÆRT PÅ LYD

Nordmenn kjøpte litt færre hodetelefoner i 2022, og størstedelen av markedet er trådløst.

Publisert Sist oppdatert

Etter et meget høyt salg av hodetelefoner og ørepropper under pandemien, mye grunnet økt bruk av hjemmekontor, faller salget nå litt. Antall hodetelefoner faller 10 prosent, fra 800.000 til 720.000 enheter, mens antall ørepropper faller fra 1,2 til 1,1 millioner enheter.

Flere bruksområder

– 2020 var første gang vi hadde med salget av ørepropper i vår forbrukerundersøkelse, og det er viktig å påpeke at det inkluderer alle typer propper, fra de enkleste til de mer avanserte med støykansellering, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hele 85 prosent av øreproppene solgt i 2022 var trådløse.Foto: Jabra

De aller fleste nordmenn velger å kutte tråden når de kjøper nye propper og hodetelefoner. I 2022 er 75 prosent av de solgte hodetelefonene trådløse, mens tilsvarende tall for øreproppene er hele 85 prosent.

Flere nylanseringer, færre mobiler med mini-jack-inngang og forbedret batterikapasitet bidrar til at flere velger å kutte kabelen også på de trådløse øreproppene.

– Nordmenn har tradisjonelt reist mye, og bruker gjerne støydempende klokker på fly. Tilbakemeldingen fra bransjen er at vi kjøper ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk, som for eksempel dedikerte treningspropper, sier Ottemo.

Stabilt musikk-salg

Blåtann-høyttalere har vært en populær kategori de senere årene, og i 2022 ser vi at salget holder seg stabilt på 260.000 enheter. Det er en overvekt av forbrukere under 39 år som velger seg en strømmehøyttaler.

Salget av lydplanker sank med 13 prosent. Foto: Harman

Tilbakemeldingen fra bransjen er at vi kjøper ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk

– Tidligere har vi gjort en undersøkelse for å se hvor mange digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Assistent som ble solgt i Norge. De tre siste årene ser vi at assistentene har flyttet inn i andre produkter, som blåtannhøyttalere, hodetelefoner og kjøleskap, dermed blir ikke undersøkelsen like nøyaktig. Vi går derfor ikke ut med separate salgstall for denne kategorien, sier Ottemo.

En annen populær kategori er lydplanker til TVen, og i 2022 faller salget med 13 prosent, til 165.000 enheter.

Andelen som har kjøpt musikkanlegg har de tre siste årene ligger stabilt på fire-fem prosent, og musikkanlegg kjøpes i større grad av forbrukere i aldersgruppen 40-49 år, sammenliknet med forbrukere i andre aldersgrupper.

Last ned bransjetallene 2022 // Pressebilder

Powered by Labrador CMS