SPARER LITT MER, BRUKER LITT MINDRE

Ingrid Thinn Bjerke, direktør Virke faghandel og industriell handel, tok for seg faghandelens status i disse omskiftelige økonomiske tider.

Publisert Sist oppdatert

Med overskriften «Konkurs! – overlever faghandelen?» la Virke-direktøren frem status for norsk varehandel per høsten 2013. En næring som hvert år omsetter for 460 milliarder kroner. Av dette står elektronikkbransjen for fire prosent.

– 90 prosent av detaljsalg skjer i butikkene, sa Thinn Bjerke.

– Elektronikkbransjen er konjunkturavhengig. Det er en moden bransje og gjennomstrukturert. Og det er mange som ønsker å ta markedsandeler, siden du nå kan kjøpe forbrukerelektronikk nesten over alt, slo Ingrid Thinn Bjerke fast.

Det er mange som ønsker å ta markedsandeler, siden du nå kan kjøpe forbrukerelektronikk nesten over alt

Nyheten driver vekst

I 2013 ligger det an til svak vekst, etter noen år med nedgang i omsetningen i bransjen. Det er nyhetene som driver veksten, og her er TV nå på vei opp, sammen med velværeprodukter, kjøkken, smarttelefoner og nettbrett.

Siden 2008 har driftskostnadene til kjedebutikkene økt raskere enn inntektene. Driftsmarginer på 1,5 prosent eller lavere er vanlig i elektronikkbransjen og øvrige kjedebutikker, for så mange som en tredjedel av aktørene.

– Lav vekst, prispress, høy konkurranse og effektivisering er stikkordet. Her har vi også sett flere konkurser, blant annet hos nettbutikker som Elprice og Netshop og en fysisk kjede som Expert Sverige, sa Thinn Bjerke.

Nettvekst

Cirka 9 prosent av handelen skjer nå i utenlandske butikker, fortalte Virke-direktøren. I 2022 er det kanskje så mye som 15 prosent eller mer.

Bare fra januar til mai i år har netthandelen med varer økt med nesten 9 prosent, og tilsvarende har butikkhandelen økt med bare rett over én prosent. Tall fra Sverige viser at netthandelen har en omsetningsvekst som er 26 ganger større enn varehandelen generelt.

5 prosent av selskapene (22 stk.) står for 70 prosent av total omsetning og 89 prosent av samlet resultat. 84 prosent av selskapene står for kun 10 prosent av omsetningen med gjennomgående svake resultater

E-handelsbarometer

Virke har i samarbeid med TNS Gallup etablert Norsk e-handelsbarometer. Dette ble lansert 18. september. Målet er å gi et mer riktig bilde av e-handelen. Den første rapporten, som dekker perioden mai, juni og juli, viste at hver person i panelet i snitt brukte nesten 7.000 kroner på netthandel i perioden. En av to handler på nett hver fjortende dagen, og mest kjøpt på nett er elektronikk og data. Faktisk står varegruppen for én firedel av all varehandel via nett.

Les også:

Ny vri på julegavene

Vil fremme digitalradio