Nærmere 90 hvitevareteknikere fra hele landet deltok på Hvitevaredagene. Foto: Jan Røsholm Gunnar Rage fra Elesco Elrep. Foto: Jan Røsholm

BILSKATT, NETTVERK OG VASKEMIDLER

Elektroniske kjørebøker, smarte hvitevarer og nyheter innen vaskemidler var blant temaene på hvitevaredagene, som samlet 90 serviceteknikere.

Publisert

Hvitevaredagene blir arrangert av bransjeorganisasjonen i november hvert år, vanligvis fra fredag til lørdag. Fredagsprogrammet foregår i plenumsal, mens utvalgte leverandører på lørdag har gruppeundervisning. I år var det mye fokus på smarte hvitevarer, og produkter med innebygget digitale assistenter ble vist frem.

Datakompetanse påkrevd

Kai Hansen (t. v.) fra Grundig forklarer menysystemet til en tørketrommel til Nils Gunnar Rage fra Elesco Elrep. Foto: Jan Røsholm.

De smarte hvitevarene kommuniserer med internett gjennom trådløse nettverk. Dette gir nye utfordringer for teknikerne, som da må tilegne seg kompetanse innen trådløse nettverk. Geir Arne Rimala er teknisk sjef i nettverkselskapet Eye Networks, og holdt et kurs i nettverksteknologi.

– Et trådløst nettverk kan bli forstyrret fra naboens nett, spesielt om de bruker de samme kanalene, sier Rimala.

Eye networks har mange internett tilbydere (ISPer) som kunder, og leverer både produkter og tjenester.

Teknisk sjef Geir Arne Rimala i nettverkselskapet Eye Networks med aksesspunktet Airties Air4920. Det 3000 kroner og leverer 1,3 gigabit. Foto: Jan Røsholm.

– Vi jobber med å få internettleverandørene til å ta ansvaret for wifi ute hos kundene, sier han.

I innlegget sitt gjorde han et viktig poeng av plasseringen av den trådløse ruteren.

– Ofte kan man få et bedre resultat om man flytter klienten litt nærmere ruteren, spesielt om man har et 5 gigahertz-nett, sier Rimala.

De fleste hvitevarene har trådløse sendere som benytter 2,4 gigahertz frekvensbåndet.

Reduksjon i miljøgebyr

Ofte kan man få et bedre resultat om man flytter klienten litt nærmere ruteren, spesielt om man har et 5 gigahertz-nett

Returselskapet Norsirk, der Stiftelsen Elektronikkbransjen eier 60 prosent, var invitert til Hvitevaredagene for å fortelle om siste status på innsamlingsfronten. Norsirk samlet i 2017 inn over 68.000 tonn EE-avfall, som gjør selskapet til den største aktøren i markedet.

Norsirk er et «non profit – selskap», og miljøavgiften skal dekke kostnaden med innsamling og behandling av avfallet.

– På grunn av stort volum og høye metallpriser på returmetallet vi selger, kommer vi til å redusere gebyret til neste år, sier Guro Kjørsvik Husby, som er markedsdirektør i Norsirk.

Spesielt i store hvitevarer er det mye metall, som gir inntekter, som igjen påvirker miljøgebyret.

BSH satte fokus på rengjøringsprodukter i sitt innlegg. Per Johan Brekke (t. v.) og Anders Brenden. Foto: Jan Røsholm.

– Totalt vil vi få en prisreduksjon på 24 prosent på miljøgebyret. Men noen få produkter vil også få høyere gebyr, sier Husby.

Miljøvennlig vaskepulver

Orkla er en av de største norske produsentene av vaskemidler. I år har de lansert en ny serie vaskemidler som er ekstra miljøvennlig. Klar-serien inneholder ikke fargestoff eller duft.

– Disse produktene er produsert på ren kraft fra vindmøller, sier Malin Skaar i Orkla Home & Personal Care.

Mari Avalos (t. v.) og Malin Skaar fra Orkla viser frem årets nyheter innen vaskemidler. Foto: Jan Røsholm.

Vaskepulveret inneholder et dobbelt enzymsystem for sterkere vaskekraft. Det gjør det effektivt med vasketemperaturer fra 30 grader. Dermed brukes også mindre strøm. I tillegg er det silikat basert.

– Det betyr at det ikke kutter tekstilfibre, og dermed bidrar det til mindre mikroplastutslipp, sier Skaar.

Elektroniske kjørebok

Lars Thorsteinsen (t. v.) og Kim Hette fra Abax er spesialister på elektronisk kjørebok. Foto: Jan Røsholm.

Hvitevareteknikere er avhengig av bilen for å få utført serviceoppdragene. Mange kjører firmabil, men noen benytter seg av privatbil og skriver bilgodtgjørelse. Skattemyndighetene har nå innført pålegg om bruk av elektronisk kjørebok i firmabiler. Hovedårsaken til dette er lett å kunne skille mellom arbeidskjøring og privatkjøring. Det norske selskapet Abax skal være et av de ledene selskapene i verden når det gjelder elektronisk kjørebok til bil.

– Det er ikke noe problem å bruke firmabilen til privat kjøring, men da må man skatte av denne kjøringen, sier Lars Thorsteinsen fra Abax.

Reglene sier at det i firmabilen må være en fastmontert elektrisk kjørebok. Det er arbeidsgivers plikt å anskaffe og administrere den elektroniske kjøreboken.

– Systemet registrerer faktisk kjørt distanse med dato og klokkeslett. Man kan se på et kart på appen vår hvor turen har gått, sier Thorsteinsen.

Sjur Klafstad (t. v.) og Morten Belsten i Miele viste frem en kaffemaskin med støtte for trådløst nettverk. Foto: Jan Røsholm.

Dersom firmabilen skal brukes til privatkjøring, deaktiveres denne funksjonen ved å sette på privat-modus i appen. Systemet har også mulighet for flåtestyring om man har flere biler.

– Med flåtestyring kan man se hvor de andre bilene befinner seg på kartet. Dersom det er et hasteoppdrag, ser man hvilken servicebil som er nærmest, sier Thorsteinsen.

Den elektroniske kjøreboken vil registrere bompengepasseringer og eventuelle fergeturer. Leverandørene betaler kjøring til hvitevareverkstedene for reklamasjons- og garantioppdrag. Med en elektronisk kjørebok skal verkstedene enkelt kunne dokumentere kjøringen sin.

Powered by Labrador CMS