Kategoridirektør Tommy Myhre (t. v.) og salgsdirektør Martin Jensen i Elkjøp Nordic sier Franke er en ny hovedpartner i hvitevarekategorien. Foto: Stian Sønsteng

PLATETOPP MED VENTILATOR FIREDOBLET

– I fjor hadde vi 400 prosent vekst i salget av platetopper med ventilator, en utvikling vi venter fortsetter, sier Tommy Myhre i Elkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordiske kategoridirektør for hvitevarer, og vi møter ham på opplæringsmessen Campus Home, som går av stabelen i juni i messehallen The Qube på Gardermoen, sammen med nordisk salgsdirektør Martin Jensen.

– Da vi så markedet for platetopper med integrert ventilator eksplodere, bygde vi på relativt kort tid om butikkutstillingene av disse. Nå har vi store utstillinger av produktgruppen i alle butikker, og vi ser her på Campus at mange leverandører har dette som ett av sine hovedprodukter, sier Jensen.

Jonas Modell i Foodsteps/Kulinarisk akademi demonstrerer Electrolux’ produkter under Campus Home. Foto: Stian Sønsteng

– Disse produktene er selvsagt også godt representert i kjøkkenutstillingene våre, skyter Myhre inn.

– Er dette et komplisert produkter å forklare for kundene, med tanke på installasjon og avtrekk?

– Det kan det være, og vi bruker for eksempel Campus og kursing med leverandørene for å sikre at selgerne våre kan gi kundene best mulig hjelp. Viktige tema er om luften skal sendes ut, og hvilke rørløsninger som i så fall finnes, sier Myhre.

TV-reklame

Jensen sier mange kunder allerede kjenner til denne relativt nye produktgruppen.

– Flere store leverandører har kjørt aktiv markedsføring, blant annet på TV, og dette skaper interesse. Kundene har gjerne lest seg litt opp på nett, så når de kommer i butikk blir det ofte snakk om en behovsanalyse. Her på Campus viser Witt et nytt alternativ; et plasmafilter som effektivt fjerner alt av damp og lukt, sier Jensen.

De fleste som kjøper integrerte produkter ønsker at alt skal være av samme merke

– Dette er nærmest evigvarende, og trenger heller ikke vaskes, supplerer Myhre.

Kategoridirektøren sier mange kunder kjøper platetopp med integrert ventilator samtidig med Epoq-kjøkkenet sitt, og at prisene går fra i overkant av 10.000 til 55.000 kroner.

– Spennet i pris er omtrent det samme for en vanlig platetopp sammen med en tradisjonell ventilator, sier Jensen.

– Hvor viktig er varemerket for disse kundene?

Smartbelysning er en viktig produktgruppe for Elkjøp. Her vises Philips Hue på Campus. Foto: Stian Sønsteng

– Det betyr mye, ikke minst fordi det gir en trygghet, og de fleste som kjøper integrerte produkter ønsker at alt skal være av samme merke. De starter kanskje med å velge hvilken ovn de ønsker, så kjøper de resten fra samme leverandør. Når det er sagt, er både platetopper og ventilatorer produkter der det ofte velges andre merker enn på de øvrige hvitevarene, sier Myhre.

Tettere på Franke

Han sier tradisjonell ventilasjon også er en viktig produktgruppe for Elkjøp.

– I år har vi inngått et tettere samarbeid med Franke, som er blitt en av våre hovedleverandører innen kjøkkenventilasjon. Sammen med dem fokuserer vi på at det skal være enklere for kunden å orientere seg, og vi trener våre ansatte på hvordan de skal snakke med kundene for å kartlegge hva som vil være det beste valget for dem. Her handler det også mye om design, så det er viktig at vi kan tilby et stort sortiment. Franke var allerede en viktig leverandør for oss på kjøkkensiden, med vasker og blandebatterier, og nå er de blitt det også innen ventilatorer, sier Myhre.

Bjørn Mangset og hans kolleger viser her vask og tørk fra Hisense. Foto: Stian Sønsteng

Et annet satsingsområde er elbilladere, som hos Elkjøp inngår i hvitevarekategorien. Her deltar to leverandører på Campus Home.

– Dette er en nyere varegruppe, og også denne er i voldsom vekst. Den er for første gang vi har dette med på Campus, og vi tilbyr nå også installasjonstjenester, sier Jensen.

I Norge er OneCo kjedens hovedsamarbeidspartner på installasjon av elbil-ladere.

– Frem til nå har mange kunder kanskje kontaktet en elektriker når de trenger elbillader, men vi antar at det også her blir vanlig å orientere seg i markedet på pris, og da skal vi være det naturlige stedet å gå. I fjor doblet vi salget, og vi venter en ekstrem vekst fremover, sier Myhre.

– På forrige Campus i 2019, før pandemien, viste dere egne varemerker. Disse er ikke med i år?

Vinskap

– Våre egne varemerker er fortsatt like viktige som i 2019, men nettopp på grunn av pandemien har det vært vanskelig å planlegge dette foran årets Campus. Vi har derfor valgt å legge fokus på andre ting, som Franke og elbilladere, og vi har også et økt fokus på smartbelysning, sier Jensen.

– Hvor stor andel utgjør egne varemerker av omsetningen i hvitevarekategorien?

– Den ligger stabilt på rundt ti prosent, sier Myhre.

Vi har rullet ut et vinkonsept i alle land og butikker

Han forteller at også vinskap er et produktområde der Elkjøp har stor vekst.

– Under pandemien har dette vært en viktig gruppe, kanskje også fordi folk har vært mer hjemme. Vinmonopolet selger vin som aldri før, så interessen er der. Her har vi leverandører som er rene spesialister, som Temptech, men også flere av våre øvrige leverandører tilbyr flotte vinskap. Vi ønsker å ta godt vare på den positive utviklingen i produktgruppen, både når vi selger kjøkken, men også til andre kunder, sier Myhre.

Lisa Mari Evensen i Temptech med vinskapet E-cellar 185 fra La Sommelière. Pris: 69.000,- Foto: Stian Sønsteng

– Vi har rullet ut et vinkonsept i alle land og butikker, med en standardinnredning for vinskap. I tillegg åpner vi et premiumkonsept i 20-30 butikker i Norden, der vi viser de ypperste produktene, og bruker plass på å fortelle hvilke muligheter og løsninger vi tilbyr, sier Jensen.

Bygger kultur

Han sier Campus Home er ekstremt viktig for kjeden.

– Dette er den definitivt største muligheten vi har til å bygge kunnskap hos selgerne våre. Vi ønsker å ha en tydelig posisjon som pålitelige rådgivere, som kan hjelpe alle kunder med deres ulike behov. Vi skal være i stand til å faktisk kunne tilby det de trenger, og det viser bredden vår. I år har vi utvidet kursene fra to til tre dager, nettopp fordi det er viktig at butikkene våre holder det høyeste nivået, og her på Campus får de møte leverandørene vi definerer som våre viktigste partnere det kommende året, sier Jensen.

Elkjøp arrangerer Campus i to runder, Tech og Home, der utstillingene med unntak av Epoqs store interiørutstilling skiftes ut. I Campus Home inngår kategoriene hvitevarer, småelektrisk og kjøkken/interiør.

Bruk pilene for å bla gjennom bildene:

Kyrre Bjørnevik i Witt, som blant annet kunne vise et nytt plasmafilter som skal fjerne damp og lukt, til avtrekksvifter. Foto: Stian Sønsteng
Philippe Delplancke i Nanoleaf viser smartbelysning under Campus Home. Foto: Stian Sønsteng
Ole Meidell i Grundig med Harvest Fresh-skuffen i Bekos kombiskap. Foto: Stian Sønsteng
Morten Pedersen i Whirlpool med Silverline-serien innen vask og tørk, som kom i butikkene på sensommeren. Foto: Stian Sønsteng
Lukas Ziolkowski viste Zaptecs elbilladere på Elkjøps opplæringsmesse Campus. Foto: Stian Sønsteng
Elkjøps opplæringsmesse Campus i The Qube på Gardermoen samlet butikkmedarbeidere fra hele Norden. Foto: Stian Sønsteng

– Nytt i år er det at alle som deltar på Campus Home får opplæring i alle kategorier. Man velger hvilke av de tre kategoriene som har hovedfokus, men alle får litt av alt. På grunn av pandemien har vi hatt to år uten Campus, og cirka 40 prosent av årets deltakere er her for første gang. Campus er en superviktig arena for oss i forhold til kulturbygging, og dette er stedet du møter kolleger fra andre butikker og andre land. Selgerne kommer hjem til butikkene med ny motivasjon og ny produktkunnskap, i bedre stand til å ta vare på kundene, sier Myhre.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS