MULTIROM I ØVRE SJIKT
Raumfeld er en del av Berlin Acoustics Group, og drar veksler på søsterselskapet Teufel i utviklingen av multiromprodukter.
Nå ønsker tyske Raumfeld å for alvor satse på Norden, med Sverige som et brohode.
– Norge er hjemlandet til våre gode venner i Wimp, så vi satser absolutt også her, sier Maximilian Boit, senior produktsjef ved Raumfeld, når vi møter ham i Las Vegas i forbindelse med CES-messen.
Raumfeld vil ikke etablere et eget kontor i Norden. Boit sier de har en godt etablert direktedistribusjon i Europa, og at man allerede i dag kan bestille produktene på i deres nettbutikk.
Vi ønsker å lage hifi-produkter som er lineært tunet, og vil ikke vinne kundene i butikken med superbass
– Vi vil satse på utvalgte forhandlere, sier Boit.
Når vi møter ham nevner han tidlig i samtalen Sonos.
– Hvorfor skal kundene velge Raumfeld foran Sonos?
– Sonos har gjort mye bra innen multirom. Vi tilfører markedet bedre lyd og bedre design. Vi kommer fra et selskap som har drevet med hifi i 35 år, og vet hvordan vi lager høyttalere, sier Boit.
Voksen lyd og design
Ifølge produktsjefen er ideen bak Raumfeld er å lage multiromprodukter som spiller digital musikk så godt det er mulig.
– Vår typiske kunde er nok litt mer voksen, og produktene har et design som gjør at folk nok gjerne vil ha dem stående fremme, sier Boit.
– Hvordan vil du beskrive lyden?
– Den er voksen. Vi ønsker å lage hifi-produkter som er lineært tunet, og vil ikke vinne kundene i butikken med superbass, sier Boit.
Han regner med at prisnivået deres er litt høyere enn Sonos’. Han sier Raumfeld One S er sammenlignbar med Sonos Play One, her blir prisen rundt 50 euro mer.
Raumfeld er et datterselskap av Teufel og Berlin Acoustics Group. De første produktene deres var Speaker S og M. Produktutviklingen skjer ved hovedkontoret i Berlin, produksjonen i Kina.