Produktsjef Øystein Berglund i Prostage AS med DAD-systemet, der inntil fire topper (her ARK206MP) kan hektes på hver aktive dypbasshøyttaler (ARK208SA). Foto: Stian Sønsteng

BLÅSER LIV I LYD

– Vi startet med en omsetning på fire millioner i 2008, og satser på å nå 30 millioner kroner i år, sier gründer Gunnar Waldemar Naas i Prostage AS.

Publisert

Vi møter ham på messen Prolight+Sound i Frankfurt, som arrangeres samtidig med Musikmesse den første uken i april. Med seg har han Per-Øystein Berglund, som i februar kom inn i selskapet som produktsjef audio i forbindelse med at de ønsker å satse mer på denne kategorien.

Gunnar Waldemar Naas (t. v.) i Prostage AS har hentet inn Øystein Berglund for å blåse liv i lyd-produktene til selskapet.

– Vi har en del agenturer det ikke har vært arbeidet tilstrekkelig med. Dette er et trangt marked i Norge, så du må kjenne dine kunder. Du har de store aktørene, som er tunge på stor PA, så det er ikke her vi starter. Vi begynner med de mindre systemene, sier Berglund.

Fra italienske DAD viser han et system han sier er godt egnet for blant annet butikker og kafeer.

– Her kan du få en løsning med dypbasshøyttaler og to topper for 34.000 kroner eks. mva. ferdig installert hos sluttkunden. DAD gir mye lyd for pengene, og du kan velge mellom flere ulike passive topper, alle med 16 ohm. Du kan hekte inntil fire høyttalere til hver aktive dypbasshøyttaler, og denne kan også drive en ekstra og snerten 12-tommers dypbasshøyttaler. Dette er et alternativ til tradisjonelle 100 volts-anlegg, som låter forferdelig kjedelig, og DAD-systemet gir et langt mer dynamisk frekvensområde. Dypbasshøyttaleren kan plasseres helt inntil vegg eller tak, slik at man ikke mister energi. Hvis man ønsker kan man finstille lydprofilen, slik at man for eksempel blir kvitt eventuell romling, sier Berglund.

Ideen med Prostage er at vi skal levere alt innen lyd, lys og scene

Større kakebit

Gunnar Waldemar Naas drev egen forretning i Ålesund siden han var 18 år, med utleie og salg av lyd, lys og sceneutstyr. I 2008 etablerte han Prostage AS i Oslo, som han i dag eier sammen med Carl August Tidemann. De to er henholdsvis daglig leder og salgssjef, og Naas forteller at de på fjerde året er Gaselle-bedrift i kåringen til avisen Dagens Næringsliv.

– Vi begynner å bli en betydelig aktør i vår bransje, sier Naas som er én av sju ansatte i selskapet.

– Hvordan er dere tatt imot?

– Veldig bra. Markedet har ikke vokst, men vi velger å tro at vi tar en stadig større bit av en like stor kake. Det har mye å gjøre med logistikk, datasystemer og den totale infrastrukturen – samt gode priser. Vi forsøker å arbeide smartere, slik at det blir mer tid til kundene, og har folk som sitter i bakkant og jobber med å optimalisere prosessene rundt for eksempel innkjøp, logistikk og vedlikehold av nettbutikken, sier Naas.

– Hvordan har dere satt sammen porteføljen?

– Ideen med Prostage er at vi skal levere alt innen lyd, lys og scene.

Berglund er som nevnt kommet inn i selskapet for å blåse liv i lydbiten.

Øystein Berglund (t. v.) i Prostage AS viser under Prolight+Sound i Frankfurt DAD-systemet til redaktør Ole Henrik Antonsen i bladet Musikkpraksis.

Konkurrerer ikke med kundene

– Hva har dere som gjør at Prostage kan ta markedsandeler her?

– Jeg har vært i bransjen i snart 25 år, kjenner mange av kundene over lang tid, og de er ganske trofaste. Hvis du holder din sti ren og ikke snakker tull om andre, så bygger man tillit. Jeg er åpen og ærlig om det jeg synes de skal kjøpe, både når det gjelder begrensninger og muligheter. Kanskje trenger de ikke svi av 250.000 kroner ekstra for å få den riktige lydriggen, sier Berglund.

Et annet varemerke han trekker frem er Lynx.

– Dette er et ganske lite firma basert i Spania, som vi har et nært samarbeid med. Gutta bak Lynx kommer fra andre selskap i bransjen, og kjenner Gunnar Waldemar gjennom mange år, sier Berglund.

Stark1000, StarkBlade8 og Jetspot3 fra italienske Prolight.

Et av hovedmerkene til Prostage på lyssiden, er italienske Prolights.

– Dette er en stor aktør med ikke mindre enn 100.000 kvadratmeter å boltre seg på, mellom Napoli og Roma. Det er innen lys vi er størst, og jeg grønnest, smiler Berglund.

Han sier produktene herfra brukes i teatre og konsertscener, og leveres via Prostages kunder.

– Dette er en av forskjellene på oss og mange andre selskap i bransjen, siden vi ikke installerer noe selv. En del konkurrerer med noen av kundene sine, det ønsker ikke vi.

Powered by Labrador CMS