MOBILITET GIR KONKURRANSEFORTRINN

KRONIKK: Stadig flere bedrifter ser fordelene med å la de ansatte utnytte smarttelefoner og nettbrett til jobboppgaver.

Publisert Sist oppdatert

I fjor handlet nordmenn rundt 1,9 millioner smarttelefoner og 500.000 nettbrett, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen. Både ansattes egne og enheter kjøpt inn av bedriftene åpner viktige trivsels- og produktivitetsmuligheter. De fleste bedrifter tilrettelegger nå for tilgang til jobb-epost på enhetene, men mulighetene er langt flere og bruken blir derfor stadig mer avansert. Økt fleksibilitet og mindre reisetid for de ansatte, bedre miljøprofil, økt produktivitet og bedre kundeservice er noen fordeler.

Det er ikke lenger nødvendig å sitte i et møterom for å delta i videokonferanser eller ved pulten for å fylle ut timelisten eller betjene sentralbordet. Mobilitet gir lønnsomhet og fornøyde ansatte. Egenutviklede applikasjoner, videokonferanser, sentralbordtjenester, redigering av jobbdokumenter og statusinformasjon, som viser om kollegaer er tilgjengelig, i møte eller opptatt i en samtale, er bare noen eksempler på hvordan nettbrett og smartmobiler kan utnyttes.

Tenk sikkerhet!

Det store inntoget av mobilitetsløsninger gir mange fordeler,men uten visse sikkerhetstiltak kan de også utgjøre en sikkerhetsrisiko dersom mobilen eller nettbrettet mistes eller stjeles

Det store inntoget av mobilitetsløsninger gir mange fordeler, men uten visse sikkerhetstiltak kan de også utgjøre en sikkerhetsrisiko dersom mobilen eller nettbrettet mistes eller stjeles. Dette fordi enhetene kan inneholde sensitiv informasjon om bedriften, brukeren, kunder og andre. Det er derfor viktig å ha en løsning som gjør at bedrifter kan fjernslette innholdet dersom en enhet blir mistet eller frastjålet.

Tap av enheter uten sikkerhetsløsninger kan i verste fall føre til identitetstyveri, industrispionasje og svindel, og dette er grunnen til at man bør fokusere på sikkerhetsløsninger.

Hele mobil- og brettparken

Den økende utbredelsen og bruken av mobiler og nettbrett kan også medføre økt ressursbruk for bedriftene knyttet til administrasjon, drift og support av de ansattes enheter. Dette er eksempelvis bestilling av nye terminaler, konfigurering og synkronisering av epost, kalender og kontakter, opplæring og support, utrulling av applikasjoner, backup og levering og henting av utstyr som må til service. Modulbaserte løsninger som innebærer at bedrifter kan outsource hele mobil- og nettbrettdriften gir bedriftene en enklere hverdag, og de ansatte spares for nedetid og frustrasjoner.

Samordnet kommunikasjon

Unified communications, eller samordnet kommunikasjon, er den nye generasjonen kommunikasjonsløsninger som all bedriftskommunikasjon i én plattform og i ett brukergrensesnitt: Chat/messaging, tilstedeværelse, telefon, videokonferanse, epost, SMS, talebeskjeder, fildeling og så videre. Resultatet av dette er bedre samhandling for bedriftene.

Samordnet kommunikasjon revolusjonerer nærmest måten vi kommuniserer og samarbeider på. Resultatet er smidigere arbeidsflyt, bedre samarbeid og kompetansedeling, høy tilgjengelighet og økt produktivitet.

KJEDEHUSET AS

Kjedehuset AS ble etablert i 2005, og omsatte i 2011 for cirka 3,8 milliarder kroner, hvorav et resultat på cirka 144 millioner, eksklusiv de rundt 160 franchisetakere. Kjedehuset leverer kommunikasjonsløsninger til bedrifter gjennom kjedene Nordialog og Telehuset, som totalt har 550 ansatte. Kjedene har 62 bedriftssentre over hele landet, og samarbeider tett med Telenor og leverer produkter og løsninger fra alle ledende leverandører. Telehuset og Nordialog henvender seg til henholdsvis små- og mellomstore og større bedrifter. I tillegg til nettbrett og mobiler tilbyr kjedene IT- og telekommunikasjonsløsninger.

Powered by Labrador CMS