Vertuo Next er den første Nespresso-maskinen som gjør det mulig å brygge en kanne kaffe fra en og samme kaffekapsel. Foto: Nespresso
Vertuo Next er den første Nespresso-maskinen som gjør det mulig å brygge en kanne kaffe fra en og samme kaffekapsel. Foto: Nespresso

NY DISTRIBUSJON AV NESPRESSO

Kaffemaskinprodusentene De’Longhi og Groupe SEB overtar innsalget av Nespressos kapselbaserte kaffemaskiner til detaljhandelen.

Publisert

– I Norden har vi hatt direktedistribusjon frem til nå, der vi selv har distribuert maskinene. Den vanligste modellen globalt er at våre maskinpartnere står for distribusjonen i markedet, og dette skjer nå i Norden, sier Hans Jacob Michelsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han har ansvaret for det norske forbrukermarkedet i Nespresso.

– Hvordan vil bransjen merke denne endringen?

– Overgangen skjedde den 1. september, og etter det vi har forstått har dette gått veldig bra. For detaljhandelens del handler det om at de får en ny kontraktspartner, der maskinprodusentene De’Longhi og Groupe SEB, sistnevnte med sine Krupps-maskiner, selv selger sine kaffemaskiner for bruk med Nespresso-kapsler. Butikkene vil ikke merke noen særlig forskjell, siden vi beholder våre tre medarbeidere som reiser Norge rundt for å hjelpe butikkene med kampanjer, utstillinger og andre salgsaktiviteter. Dette er en vesentlig del av Nespressos leveranse til markedet. Vi tror det gir en litt bedre kvalitet på kundeopplevelsen, og ønsker derfor å holde på denne modellen. Av samme grunn vil vi beholde våre egne møbler, som er ute i mange butikker. Faghandelen har vært kjempeviktig for oss, og vil fortsatt være det, sier Michelsen.

Hans Jacob Michelsen er ansvarlig for det norske forbrukermarkedet i Nespresso. Foto: Nespresso.
Hans Jacob Michelsen er ansvarlig for det norske forbrukermarkedet i Nespresso. Foto: Nespresso.

Ni egne butikker

– Hva med de ni Nespresso-butikkene dere selv eier og driver?

– De er fortsatt en viktig kanal for oss, og her vil vi selv være vår egen leverandør av maskiner.

– Vil det være noen forskjell på sortimentene her og ellers i detaljhandelen?

– Ambisjonen er at våre egne butikker skal være et utstillingsvindu med et bredt sortiment, som vår nye Vertuo Next-serie der man også kan brygge inntil 535 milliliter med kun én kapsel. Vertuo tilbyr en rekke kapselstørrelser, med muligheten for å lage 40, 80, 150, 230, 414 og 535 milliliter kaffe. Dette er en internasjonal satsing, og vi vil fremover kjøre en stor lanseringskampanje for denne, sier Michelsen.

Vi beholder våre tre medarbeidere som reiser Norge rundt for å hjelpe butikkene

Nespresso lanserte sitt kapselkonsept i Norden høsten 2003. Det nordiske hovedkontoret lå lenge i Oslo, men de senere årene er funksjonene blitt fordelt mellom landene. Det norske Nespresso-kontoret er i dag samlokalisert med Nestlé på Lysaker rett utenfor Oslo.

– Hva skjer med spørsmålet rundt gjenvinningsgraden av aluminiumskapslene?

– Resirkulering av kapslene er en veldig viktig sak for oss. Kapslene våre er gjenvinnbare, aluminium har en fantastisk gjennvinningsgrad, og vi bruker stadig mer resirkulert aluminium i kapslene. Man kan i dag levere kapslene alle steder der man sender eller mottar pakker fra Posten, og hvis du får en pakke levert på døren kan du sende de brukte kapslene tilbake med sjåføren. Vårt gjenvinningstilbud er gratis, og nordmenn er flinke til å resirkulere selv om det krever litt ekstra innsats. Innen 2022 skal Nespresso som selskap være karbonnøytralt, og dette er et tøft – men viktig – mål å sette, sier Michelsen.

Vil helst fikse

Han sier Nespresso også tenker miljø når det gjelder innholdet i kapslene.

– Vi har et helhetlig konsept, med mange gode historier å fortelle kundene. Dette er vel noe av årsaken til at vi har fått en så god posisjon hos kundene og varehandelen i Norge, sier Michelsen.

– Ombruk er i tiden. Hva tenker Nespresso om dette?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. <a href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/12968/?page=12" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi forsøker så langt det er forsvarlig å reparere maskinene, men i et langstrakt land blir fraktkostnader og klimaavtrykk til transport en del av regnskapet. Vi forsøker derfor å hjelpe kundene med feilsøking, for eksempel ved å bruke videokonferanse for å gi veiledning over nett. Målet er alltid at maskinene fikses i stedet for å kastes unødig. Heldigvis får maskinene våre mange år på seg, og vi møter stadig kunder som etter mange års intensiv bruk skifter ut til en ny modell. Selvsagt kan vi takke kvaliteten på produktene for dette, dessuten hjelper det at vi i Norge ikke har så hardt vann og sjeldnere opplever kalkproblemer, sier Michelsen.