Seniorlandslaget vant en olympisk gullmedalje for sin kokkekunst under IKA Culinary Olympics i Tyskland i februar i fjor. Foto: NKL
Seniorlandslaget vant en olympisk gullmedalje for sin kokkekunst under IKA Culinary Olympics i Tyskland i februar i fjor. Foto: NKL

FLERE KOKKER FOR WILFA

Wilfa vil styrke norsk matkultur, og har inngått en to-årig partneravtale med Norske Kokkers Landsforening.

Publisert

– Hvis norske kokker fortsatt skal klare å hevde seg i verdenstoppen er vi helt avhengig av kvalitet i alle ledd, inkludert kjøkkenutstyr. Med det fokuset Wilfa har på å levere mer enn forventet på redskaper som er viktig for oss, er vi veldig glad for det samarbeidet som nå er inngått, sier Espen A. Wasenius, daglig leder i Norske Kokkers Landsforening, i en pressemelding.

Bruker eksperter på produktutviklingen

Målet er å styrke norsk matkultur og norske kokkers internasjonale anseelse. Norge ligger allerede i verdenstoppen når det gjelder kokkefaget, med et seniorlandslag som er regjerende olympisk mester. I februar i år tok Kokkelandslaget Junior sølv i siste Kokke-OL.

Guri Brennhovd, country manager i Wilfa Norge og Espen A. Wasenius, daglig leder i Norske Kokkers Landsforening, har inngått et toårig partnerskap for å styrke norsk matkultur. Foto: Wilfa
Guri Brennhovd, country manager i Wilfa Norge og Espen A. Wasenius, daglig leder i Norske Kokkers Landsforening, har inngått et toårig partnerskap for å styrke norsk matkultur. Foto: Wilfa

– Vi kommer til å bruke kunnskapen fra kokkelandslaget veldig konkret i utviklingen av Wilfas egne produkter. Vi har allerede flere produkter som vi har utviklet selv, og da i tett samarbeid med ulike eksperter på sitt felt, som Tim Wendelboe på kaffetraktere og bake- og konditorlandslaget på vår kjøkkenmaskin ProBaker som vi nettopp har lansert, sier Guri Brennhovd, daglig leder i Wilfa Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Både Wilfa og Det Norske Kokkelandslaget er opptatt av at samarbeidet skal bidra til å styrke selskapenes arbeid med bærekraft.

Hvis norske kokker fortsatt skal klare å hevde seg i verdenstoppen er vi helt avhengig av kvalitet i alle ledd, inkludert kjøkkenutstyr

– Vi har i flere år hatt et betydelig fokus på bærekraft, og både i norsk og internasjonal sammenheng vil dette tema få økt betydning fremover. Den kunnskapen og erfaringen vi sitter på her deler vi derfor gjerne med NKL, sier Brennhovd.

Ifølge Wasenius skal NKL gi Wilfa innsikt i bransjeutfordringer og kokkenes forslag til forbedringer, slik som for eksempel produktforbedringer og ny bruk av produktene som omfattes av avtalen. De produktene som omfattes av avtalen er knyttet til Ego Kniver, Ego Pots & Pans og elektriske husholdningsapparater og maskiner.

Liten covid-forsinkelse

– Hvordan ser Wilfa for seg å bruke kokkelandslagets erfaringer framover?

Wilfas knivserie Ego VG10 er blant produktene som omfattes av samarbeidet. Foto: Wilfa
Wilfas knivserie Ego VG10 er blant produktene som omfattes av samarbeidet. Foto: Wilfa

– Fagekspertene er med fra start av i form av å komme med innspill og ønsker til unike produktegenskaper som de gjennom sin erfaring enten savner eller mener er viktig for kvalitet og optimal bruk av ulike type produkter. Så jobber vi med utvikling av produktet for å dekke disse ønskene og behovene, og de er igjen involvert under testing av prototyper og eventuelle tilpasninger og forbedringer som må gjøres. Når det gjelder kokkelandslaget så ser vi på stavmikser- og blender-utvikling fremover, men grunnet Covid-19 har det vært utfordringer med å møtes fysisk både for de og oss, og vi har derfor ikke kommet så godt i gang som vi hadde håpet, sier Brennhovd.

Fagekspertene er med fra start av i form av å komme med innspill og ønsker til unike produktegenskaper

Kokke-ekspertene ser så langt ut til å være fornøyde med samarbeidet.

– Jeg er spesielt fornøyd med at Wilfa har lagt knivene fra Ego-serien VG-10 inn i samarbeidet. De er allerede anbefalt av De Danske Kokkelandslagene, og vil komme godt med når vi skal konkurrere på internasjonalt nivå. Vi synes også det er fint at vanlig forbrukere nå kan få tak i disse knivene gjennom det eksklusive samarbeidet Wilfa har med Christiania Glasmagasin, sier Wasenius.

– Alle de tre kokkelandslagene bruker allerede våre EGO VG-10 kniver, og også der vil innspill fra de på utvidelse av sortimentet være en naturlig del av samarbeidet fremover. Vi gleder oss til at hverdagen blir litt mer normal, slik at vi virkelig kan komme i gang med et enda tettere samarbeide med kokkelandslaget! sier Brennhovd.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13163/?page=24" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS