ELKJØP DOBLET MED NYBYGG

Etter at Elkjøp Leknes flyttet inn i nytt bygg i 2011 doblet de omsetningen. På to år har de solgt nesten 300 Epoq-kjøkken.

Publisert Sist oppdatert

– Kjøkkensatsingen har vært et lite eventyr. Andelen innbyggingsprodukter har nærmest eksplodert og økt med flere hundre prosent etter at vi begynte å selge Epoq-kjøkken, sier butikksjef og medeier i Elkjøp Leknes, Gunnar Olsen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han viser til trenden i markedet der innbygging tar en stadig større andel av hvitevarene.

– Jeg tror salget av kjøkkeninnredning er en viktig suksessfaktor for at vi i fremtiden skal overleve som hvitevarebutikk, sier Olsen.

Jeg vil tro vi først og fremst har hindret lekkasje til Ikea

Elkjøp Leknes åpnet i sitt eget nybygg på Leknessletta den 20. oktober i 2011. Tidligere holdt de til i den andre enden av Leknes.

– Vi har nesten doblet omsetningen siden vi flyttet, og har økt på alle sektorer. Butikken er større og mer innbydende, og dessuten lettere tilgjengelig enn tidligere, sier Olsen.

Han ønsker ikke spekulere i hvem de har tatt omsetningen fra.

– Vi investerte nærmere 30 millioner kroner i nybygg og varelager. Så langt har investeringen vært fornuftig, sier Olsen.

Den største veksten har vært innen data, som er blitt den største varegruppen i varehuset. Salget av kjøkkeninnredninger fra Elkjøps eget varemerke Epoq har også ført til økt omsetning.

Epoq et flott supplement

– Dette har vært et flott supplement og gjort at også hvitevaresalget har økt voldsomt, sier Olsen.

Av de handlereide butikkene i kjeden var Leknes sammen med Steinkjer først ute med å ta Epoq-kjøkken inn i sortimentet.

– Vi har den minste løsningen, med fire kjøkken utstilt på cirka 30 kvadratmeter. Dette står for en pen andel av omsetningen vår, selv om det bare utgjør en liten andel av butikkarealet på 950 kvadratmeter, sier Olsen.

I nybygget, som ligger vis a vis Rema 1000, har Elkjøp et lager på 350 kvadratmeter, og serviceverkstedet BR Servicepartner holder til i samme bygg.

– Når dere selger flere innbyggingsprodukter, er det fordi folk skal ha dem i de kjøkkenene de kjøper her - eller er det fordi de får se dem utstilt i et miljø?

– Det er nok en kombinasjon. Tradisjonelt legger folk mest arbeid i innredningen, og tar nærmest automatisk med seg hvitevarene der man kjøper kjøkkenet. I ni av ti tilfeller selger vi med hvitevarene når vi selger et kjøkken, sier Olsen.

Tar kunder fra Ikea

Elkjøp Leknes har en egen medarbeider, Jon Inge Hagen, som har hovedansvaret for kjøkkensalget.

– I perioder har han mer enn nok med dette, mens han i andre perioder er en allround-selger. Hagen har lang bransjeerfaring, og det har vært en trygghet for oss i satsingen på salg av kjøkken. Når man skal inn på et nytt område er det mange fallgruver man vil unngå. I tillegg til å ha solid hvitevareerfaring er Jon Inge en erfaren hobbysnekker, med forståelse for utfordringene kundene kan komme ut for.

– Har dere mange konkurrenter i distriktet når det gjelder salget av kjøkkeninnredninger?

– Vi har tradisjonelle kjøkkenleverandører i distriktet, men jeg vil tro vi først og fremst har hindret lekkasje til Ikea fremfor at vi har stjålet så mye fra de lokale aktørene.

– Hvordan?

– Ved at vi lokalt kan tilby kjøkken som kvalitets- og prismessig konkurrerer med Ikea, som har sitt nærmeste varehus 100 mil unna. Hvis folk får det samme tilbudet lokalt, handler de lokalt.

De fleste monterer selv

Når det gjelder montering og installasjon, bruker Elkjøp Leknes lokale snekkere når kundene ønsker hjelp.

– Når det er sagt, ønsker veldig mange å gjøre denne jobben selv. Kjøkkenene kommer direkte hjem til kundene, mens hvitevarene hovedsakelig hentes fra vårt eget lager.

– Hvor mye koster et kjøkken hos dere i snitt?

– Mellom 25.000 til 30.000 kroner, da kommer ofte hvitevarer for den samme summen i tillegg.

– Og marginene er også like?

– Hehe. Det er klart marginene på kjøkkenene er litt bedre. Kjøkken er blitt et flott supplement, dette er kroner vi tidligere ikke hadde i omsetningen.

Når det gjelder data-kategorien, som er den største ved Elkjøp Leknes, tar denne 220 kvadratmeter av butikkarealet.

– Vi har sett at salg av film og spill har krympet noe, og har gitt bærbare datamaskiner og nettbrett stadig mer plass. I stykk selger vi mest nettbrett, mens de bærbare datamaskinene i verdi ennå er størst.

– Krever kategorien mye kompetanse av selgerne?

– Ja, vi forsøker å få sendt folk på kurs så ofte vi kan forsvare det, gjerne tre-fire ganger i året, slik at de er oppdaterte på produktene. Vi kjører også en del nettbasert opplæring, sier Olsen.

Fra 20 kvm til to varehus

Morselskapet til Elkjøp Leknes heter Ballstad Radioservice, som var navnet på butikken foreldrene til Olsen etablerte i 1956.

– De solgte lamper, radioer og maritim elektronikk i en butikk på 20 kvadratmeter. Siden har det utviklet seg, i en bransje der det stadig har kommet til nye produkter.

– Når sto du selv bak disken første gang?

– Det husker jeg ikke, men etter endt militærtjeneste og utdanning som radio- og TV-tekniker flyttet jeg hjem til Ballstad i 1987. Det samme året åpnet vi Elkjøp på Leknes, med tidligere nevnte Jon Inge Hagen som butikksjef. Planen var at jeg skulle være på verkstedet på Ballstad, men det ble etterhvert kun butikk. I 1992 tok vi steget og åpnet en Elkjøp-avdeling i Svolvær, som jeg fikk ansvar for. Planen var at jeg skulle pendle dit noen måneder, men det ble til at jeg kjørte de sju milene hver vei frem og tilbake i 18 år. Ofte satt jeg i telefonen og arbeidet på tur til arbeid, på vei hjem var det godt med en stille time, smiler Olsen.

Tre eiersøsken

Elkjøp Svolvær ble bygd om i fjor, og fikk da utvidet butikkflaten til nærmere 800 kvadratmeter. I dag eies morselskapet, Ballstad Radioservice, av Gunnar Olsen og søsknene hans Tone Pedersen og Trond Olsen. Begge er aktive i selskapet; søsteren arbeider med regnskap og lønn, mens broren driver verkstedet BR Servicepartner.

– Dette er et frittstående verksted som også reparerer for andre. Da vi tok i bruk nybygget, flyttet de for første gang inn sammen med oss, og de utfører også service for andre.

– Hva betyr det å ha et eget verksted i samme bygg?

– Det viktigste er at vi har et verksted i nærområdet. Alternativet er å sende hvitevarer langt bort, noe som medfører ganske mye ekstraarbeid med pakking og håndtering av produktene. Vi ser det som en kjempefordel at vi har et lokalt alternativ, også med tanke på hvor raskt vi kan utføre servicen.

Varehusene på Leknes og i Svolvær omsetter for henholdsvis 40 og 30 millioner kroner. Nedslagsfeltet til Elkjøp Leknes er Vest-Lofoten, med kommunene Vestvågøy, Flakstad og Moskenes, og Olsen regner med at de har et kundegrunnlag på cirka 14.000 innbyggere.

Ikke plass til tre

– Her har dere konkurranse fra både Expert og Euronics. Er dette et høvelig nivå, eller er bransjen overrepresentert?

Olsen drar litt på det.

– Etter mitt syn tror jeg at vi på sikt ikke kan være tre aktører her, det blir nok i meste laget. I tillegg til lokal konkurranse og bransjeglidning må vi også forholde oss til de forskjellige nettaktørene som en betydelig konkurrent, sier Olsen.

Ved varehuset i Leknes er de ti fast ansatte pluss fem på deltid. Åpningstiden er 10 til 17, til 15 på lørdager.

– Er det noen fordeler at dere har to varehus sju mil fra hverandre?

– Når det gjelder staben er vi ganske statiske, med mindre mange er syke ved den ene butikken - eller vi kjører spesielle arrangement. En større fordel er det at vi kan låne varer fra hverandre, det hender flere ganger i uka, sier Olsen.

Elkjøp Leknes har to ansatte som arbeider på heltid med varetransport.

– De kjører også for Bohus og serviceverkstedet, i rolige stunder hjelper de til på lager og verksted.

Powered by Labrador CMS