Kjedesjef Asle Bjerkebakke (t. v.) i Elon sammen med butikksjef og medeier Fadi Kahttab ved Elon Eidsvoll på åpningsdagen 24. september. Foto: Elon

ÅPNER 13 BUTIKKER I HØST

– Vi har nylig åpnet Digerneset, Eidsvoll og Rognan, og før jul åpnes ti butikker til, sier Asle Bjerkebakke i Elon. Kompetansedagene foregikk i skyen.

Publisert Sist oppdatert

– Målet er 70 butikker i Norge, sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge.

I januar 2019 hadde kjeden 45 butikker. Per i dag er tallet 49, mens det innen utgangen av året altså skal være 59 Elon-butikker i Norge.

Mens mange nye kommer til, er det også forsvunnet noen.

Fra åpningen av Elon Digerneset på Skodje. Foto: Elon.

– Det stemmer. Sist forsvant de to butikkene til Johnsen Elektro i Vestfold, men vi har altså ti butikkåpninger i ermet før jul. Dessuten har vi fått ny nettbutikk, som vi også er svært godt fornøyd med, sier Bjerkebakke.

– Hvordan går det i Elon for tiden?

Håkon Schjærin (t. v.) og Lars Marius Schjærin ved Elon Flisa har tydeligvis gjort det godt i Kahooten etter en presentasjon. Foto: Elon.

– Svært bra. Heldigvis har vi en sterk mor i ryggen, ellers hadde vi ikke klart dette finansielt. Vi ruller ut Velkommen hjem-konseptet i butikkene, og her ligger Norge foran Sverige. Der har Elon i underkant av 400 butikker, inkludert de 100 AudioVideo-butikkene som i fjor byttet navn til Elon Ljud & Bild. Derimot ligger svenskene foran oss i kjøkkensatsingen, men Skodje og Kløfta er de to første i Norge med dette, sier Bjerkebakke.

550 eiere

Helge Løvfall i Grundig, som var en av 20 leverandører som deltok i Elons digitale kompetansedager. Foto: Grundig.

Han sitter i ledergruppen i Elon Group AB, et selskap som er eid av 550 handlere i hele Norden. Her har møtene de senere månedene stort sett foregått på nett, det gjorde også Elons kompetansedager de to første ukene i september.

Heldigvis har vi en sterk mor i ryggen

– Vi hadde med 20 leverandører, som kjørte det samme programmet på formiddagen den ene uken og på ettermiddagen den andre, slik at flest mulig kunne delta. Best fungerte det når leverandørene viste ansikt og skapte litt liv, sier Bjerkebakke.

Dag-Andre Jordansen (t. v.) og Øyvind Sørby ved Elon Gressvik er klar for de digitale kompetansedagene. Foto: Elon.

– Hva med det faglige utbyttet?

– Personlig lærte jeg mer enn noensinne. Vi fulgte med på hvem som var pålogget, og merket på spørsmålene at butikkene virkelig var engasjerte. De som ikke hadde anledning til å følge med på direkten, har sett presentasjonene i etterkant, sier Bjerkebakke.

Han ser for seg at Elon kommer til å bruke digitale samlinger også i fremtiden, uavhengig av koronasituasjonen.

Elon Eidsvoll har Bohus som nabo. Foto: Elon.

– Når det er sagt er den sosiale dimensjonen veldig viktig for oss, ikke minst nå som vi får inn så mange nye butikker og kolleger.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS