BRØD OG VIN I MILANO

Gaggenau går tilbake til det elementære på sin Eurocucina-utstilling, men viser også fra nye ventilasjonsløsninger.

Publisert Sist oppdatert

Gaggenau designet sin stand som en klassisk tysk firkantgård, med fire bygningsdeler plassert rundt et gårdsrom, ganske forskjellig fra mange av konkurrentenes futuristiske utstillinger.

Ny ventilasjon og vinskap

Vi ser at nordmenn gjerne kjøper større pakker og har større budsjetter enn folk i nabolandene

Standen gjenspeiler trenden med tilbakevending til de tradisjonelle produksjonsmetodene, og søket etter de opprinnelige, autentiske næringsmidlene innen matlaging.

Men apparatene fra Gaggenau har fortsatt lite bondsk over seg. Blant høydepunktene i utstillingen er ovnene i serie 400 og 200 og Vario Cooling serie 400 for lagring og temperering av vin.

– Vi viser fram de nye ovnene som ble lansert i fjor, men har flere nyheter innen ventilasjon, oppvaskmaskiner og vinoppbevaring her på messen. Det siste er absolutt en trend på Eurocucina i år, og vi ser et stort sug i markedet for vinoppevaring, sier Magnus Falk, nordisk markedssjef i Gaggenau Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

I motsetning til mange av de andre utstillerne, deltar Gaggenau ikke på årets andre store messe for hvitevarebransjen, IFA.

– Eurocucina er vår messe, her er mer fokus på design og innbyggingsprodukter. Men de andre merkevarene i BSHG-gruppen er med på begge messene, sier Falk.

Ovn er bestselgeren

– Hvilke andre trender har du identifisert her på Eurocucina?

– Vi ser fortsatt mange futuristiske løsninger, men markedet er ikke helt der ennå. Det snakkes mye om internett-tilkoblede hvitevarer og apper, men det selges foreløpig ikke mye av. Noe av årsaken er nok at det er fremmed for oss som forbrukere. Vi ønsker å kjenne oss igjen i kjøkkenet, og tar små steg. Da går utviklingen nok raskere i brunevarebransjen, sier markedssjefen.

Han sier en annen trend i Europa er ulike løsninger og design på gasstopper.

– Men det selger vi ikke mye av i Norden. Her er det nå nesten bare induksjon som gjelder, ingenting annet, sier Falk

– Hva selger Gaggenau mest av på det nordiske og norske markedet?

– Vi har solgt mye ovner det siste året, i og med at vi har lansert to nye serier. Det at vi har gått fra ett til to ulike designuttrykk har hatt en veldig positiv virkning på salget. Men vi er jo fortsatt en veldig liten fraksjon av det norske og nordiske markedet, sier han.

De to ovnsseriene ble lansert i fjor under LivingKitchen-messen i Köln, og består av 440-sieren med sitt skulpturpregete design, og 200-serien som er mer minimalistisk. Seriene omfatter begge stekeovner, dampovner, mikrobølgeovner, helautomatiske espressomaskiner og varmeskuffer. Apparatene i 400-serien monteres med lett oppvinklet front, de i 200-serien monteres inn helt plant.

– Vi tar profesjonell matlaging inn i kjøkkenet, og damp er noe Gaggenau har vært pionérer på. I år er det 15 år siden vi kom med den første kombinasjonsdampovnen for private, og damp er fortsatt viktig for oss og en stor trend. Vi vet at mange forbrukere fortsatt strever mange med å forstå hvordan man skal bruke dampovnen, og da hjelper det at flere andre produsenter også har begynt å levere damp-produkter, sier Falk.

Skjulte håndtak

På Eurocucina viser Gaggenau to nye produkter som komplettere 400-serien, benkeventilasjonen VL 414 og Vario oppvaskmaskin DF 460/461. Sistnevnte har i likhet med mange av konkurrentene et «push-to-open»-system for de som ønsker håndtaksløse møbelfronter.

AL 400 er en teleskopisk bordventilasjon som forsvinner helt i kjøkkenbenken når den ikke er i bruk. Damp og lukt suges ut direkte i kokesonen, tre effekttrinn pluss ett intensivtrinn sørger for frisk luft, mens et dimmbart LED-flatelys lyser opp koketoppen. Både planmontering og konvensjonell montering er mulig.

– Det er en sterk trend med mer skjult ventilasjon, i likhet med det vi har sett på andre hvitevarer. I fjor kom vi med håndtaksløse ovner, i år vår håndtaksløse oppvaskmaskin. Hvitevarene følger nå etter kjøkkeninnredningen, som har vært uten synlige håndtak lenge, sier Falk.

– Hvordan merker Gaggenau konkurransen fra at de tradisjonelle brunevaregigantene Samsung og LG beveger seg inn på hvitt?

– Vi jobber nok i ulike deler av markedet. BSHGs store fordel er at vi har ulike varemerker rettet mot helt spesifikke deler av segmentet, og jobber både med retail og spesialforhandlerne. Den typiske Gaggenau-kjøperen er den som stiller høye krav til både kjøkkenet og hjemmet sitt for øvrig, og som legger listen veldig høyt når deg gjelder material og finish. Han velger gjerne skreddersøm og vil ha mulighet for en høy grad av spesialtilpasning.

Han sier det er noe forskjell mellom nordmenn og våre naboer i Danmark og Sverige hva angår budsjett og type kjøkken som kjøpes.

– Noe har nok med våre ulike partnere å gjøre, og hvor flinke de er til å selge. Men vi ser at nordmenn gjerne kjøper større pakker og har større budsjetter enn folk i nabolandene, sier markedssjefen.

Hvordan jobber dere i Gaggenau for å bli mer kjent i markedet?

– Vi vil fortsette å jobbe med og utvikle våre partnere på kjøkkensiden. Vi jobber kun med utvalgte kjøkkenforhandlere, og det er stort fokus på områder med høy geografisk fortetning. Vi ønsker å være tilgjengelig over alt, så da må vi finne riktige partnere for å få det til, sier Falk.

Powered by Labrador CMS