Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022 distribueres denne uken.
Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022 distribueres denne uken.

SOMMERUTGAVEN ER UTE

Denne utgaven distribueres fagbladet Elektronikkbranjen nr. 3/2022. Ta kontakt hvis du ikke mottar magasinet!

Publisert Sist oppdatert
Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet, tror det norske bruktmarkedet på mobil ligger på 200.000 telefoner. Foto: Teleoutlet
Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet, tror det norske bruktmarkedet på mobil ligger på 200.000 telefoner. Foto: Teleoutlet

På forsiden har vi Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet. Han anslår at markedet for brukte mobiler i 2021 var på 200.000 solgte enheter, og tror dette raskt vil doble seg. Han representerer er en av de mange aktørene i dette markedet vi har snakket med, og i artikkelen får du en oversikt over dagens status, og bransjens forventninger.

På mobilsiden har vi også en artikkel om en aktør som ønsker å utfordre de store og kjente varemerkene, med nye terminaler som koster en tidel av prisen.

TCL vil bli større

Johan Huss (t. v.) og Per Svensk i TCL Electronics venter at deres nye 4K toppmodell C935 vil slå an i Norge. Foto: Stian Sønsteng
Johan Huss (t. v.) og Per Svensk i TCL Electronics venter at deres nye 4K toppmodell C935 vil slå an i Norge. Foto: Stian Sønsteng

TCL Electronics forteller om sin posisjon i markedet for TVer, og hva de vil gjøre for å øke ytterligere.

– Om fem år, hvem vet hvor vi ligger da, sier Norden-sjef Johan Huss i artikkelen.

På TV-siden får vi et gjensyn med et gammelt og kjent varemerke, som igjen ønsker å satse på forbrukerelektronikk.

Et sterkt varemerke ønsker fokus på miljø og prisen per kopp. Foto: produsenten
Et sterkt varemerke ønsker fokus på miljø og prisen per kopp. Foto: produsenten

I kategorien småelektriske produkter ønsker et sterkt varemerke å konkurrere med sine kaffemaskiner.

– Kaffe handler om smak, prisen per kopp og miljø. Man får ikke alltid informasjon om prisen per kopp når man kjøper en kaffemaskin, og mange tenker nok heller ikke over hvor mye filterkaffe som går i utslagsvasken når man brygger én liter om gangen, heter det fra den kanten.

Elon og Norge

Konsernsjef Stefan Lebrot (t. v.) og norgessjef Asle Bjerkebakke i Elon. Foto: Stian Sønsteng
Konsernsjef Stefan Lebrot (t. v.) og norgessjef Asle Bjerkebakke i Elon. Foto: Stian Sønsteng

Det har vært en travel forsommer for både leverandører og detaljister, med mange kjedemesser. Vi har vært på flere av disse, og sommerutgaven av bransjebladet inneholder mange artikler herfra. Blant annet kan du lese om Elon, som går på børs, og hvilke ambisjoner de har for det norske markedet.

Mr. AquaTrio, Bas de Wit, med de to børstene på AquaTrio 9000 som roterer 4.500 ganger i minuttet. Maskinen kommer i handelen i september. Pris: 11.500,- Foto: Stian Sønsteng
Mr. AquaTrio, Bas de Wit, med de to børstene på AquaTrio 9000 som roterer 4.500 ganger i minuttet. Maskinen kommer i handelen i september. Pris: 11.500,- Foto: Stian Sønsteng

Ved Philips' forsknings- og utviklingssenter i Nederland har vi møtt Bas de Wit, som av sine kolleger blir kalt Mr. AquaTrio. I vår reportasje derfra får du vite hvorfor Philips mener deres AquaTrio 9000 vil revolusjonere markedet.

Blant nyhetene fra bransjen, er en ny forsikringsløsning som skal gjøre det lettere for kundene å velge å reparere produktet, også når reklamasjons- og garantitiden er ute.

Vi tar deg også med til Electrolux, som flyttet inn i nye lokaler rett før pandemien. I artikkelen får du se hvordan de har fått det, og hva de her ønsker å gjøre for sine kunder.

Ozon for forbrukermarkedet

Ozon brukes allerede av profesjonelle til å fjerne vond lukt i biler, restauranter og i utleieleiligheter, og til å desinfisere luft og vann i en rekke industrielle prosesser. Vi har intervjuet et selskap som har utviklet produkter for forbrukermarkedet, som de nå tilbyr detaljhandelen.

Rett før sommeren som vi er, har vi også fått med en større artikkel om en leverandør som mener de har et grillkonsept helt utenom det vanlige, mens en kjent distributør har tatt inn et varemerke der toppidrettsutøvere står bak en serie produkter for folk flest, der massasje, punktstimulering, varme og kompresjon er stikkord.

Ny hifi-messe

Til høsten er det planlagt en ny hifi-messe i Oslo. Illustrasjon: arrangøren
Til høsten er det planlagt en ny hifi-messe i Oslo. Illustrasjon: arrangøren

Til høsten planlegges en ny hifi-messe i Oslo, der ambisjonen er å presentere de større merkenavnene innen audio og video. Vi forteller om hvordan messen kom på agendaen, og hvilke ambisjoner arrangøren har.

Dette var noe av innholdet i nr. 3/2022, som er på 100 sider. Hvis du ikke mottar bladet denne uken, eller du og dine kolleger ønsker flere eller færre eksemplarer av bransjebladet, gi oss beskjed med en epost til [email protected].

Powered by Labrador CMS