Terje Severinsen i Fender med American Original, som er den nye utgaven av American Vintage. Foto: Stian Sønsteng

FENDER VIL NÅ DE UNGE

– I Fender ser vi det som en viktig oppgave å nå ut til unge mennesker, slik at flere får gleden av å lære seg å spille et instrument.

Publisert

Det sier Terje Severinsen i Fender, når vi møter ham på salgsutstillingen til Gitarhuset under Larvik gitarfestival. Han kommer inn på temaet når vi spør ham om situasjonen for musikkbransjen generelt og Fender spesielt.

– Det er en utfordring med netthandelen over grensene. Men, Fender er et sterkt varemerke, så vi har klart oss godt. Det er nok andre som har hatt større utfordringer, sier Severinsen.

– Er et sterkt varemerke ikke like utsatt som andre?

– Sterke varemerker som vårt er nok mer utsatt for prisdumping. Dessuten har det vært en del skjevheter i Europa, siden pundet har stått lavt, og folk har sett at det har vært rimelig å handle i britiske nettbutikker. Dette har ført til mye lekkasje, og lavere fortjeneste. Alle i bransjen ønsker å arbeide for mer stabilitet, og vi skulle ønske vi heller kunne bruke er energi på unge mennesker, slik at også de kunne fått gleden av å lære seg å spille et instrument i stedet for et dataspill, sier Severinsen.

Det seneste året har Fender omstrukturert, og lagt ned flere hovedkontor i Europa – inkludert Gøteborg.

Alle i bransjen ønsker å arbeide for mer stabilitet

– Nå er alt sentralisert til England, og vi har et stort lager i Nederland som dekker hele Europa, sier Severinsen.

Han var tidligere ansatt i Fender Scandinavia, med ansvaret for Norge, men rapporterer nå direkte til Fender Musical Instruments EMEA som er basert i East Grinstead i West Sussex i England. Selskapet er eid av Fender Musical Instruments Corporation, med hovedkontor i Scottsdale i Arizona i USA, etablert i 1946 av Leo Fender.

Nye modellnavn

– Hvordan lykkes Fender med å oppgradere porteføljen sin?

– Svært godt, vil jeg si, samtidig som vi tar vare på klassikerne. Men også på disse foretar vi justeringer, sier Severinsen.

I rekken av Fender-gitarer som er utstilt i Larvik, tar Severinsen oss med til en ny utgave av det som tidligere het American Vintage.

– Det nye navnet er American Original. Denne har fått en ny profil på halsen, det er nye tverrbånd som er litt høyere og dermed gjør gitaren lettere å spille på, ellers har den samme utseende som på 50-tallet. Prisen er rundt 16.000 kroner, noe lavere enn American Vintage. Vi ser at unge mennesker synes slike gitarer er kule. Vi har også en ny og rimelig serie, Offsets. Dette er en enkel rockegitar, med litt surf-pregede farger.

Fender produserer gitarene sine i Mexico, Indonesia, Kina, Japan og USA, samt noen akustiske gitarer i India. Severinsen forteller at Fender har endret enkelte modellnavn. American DLX heter nå American Elite, American Standard er blitt American Professional, mens American Vintage har byttet navn til American Original.

– Hvordan er bruktmarkedet for gitarer?

– Det har vokst veldig. Folk er mer forsiktige, og det er stadig fler som får gitaren reparert i stedet for å kjøpe seg en ny, sier Severinsen.

På salgsmessen under Larvik gitarfestival har han ingen egen utstilling, men Gitarhuset, som arrangerer messen, har tatt med seg en rekke Fender-modeller. De viser også flere pedaler fra Fender.

– Vi har alltid hatt pedaler, men har nå kommet med noen virkelig gode modeller med en bra pris. Disse er godt mottatt, og de fleste som prøver dem og hører prisen blir veldig overrasket – de koster fra 1.100 kroner og er veldig robuste, sier Severinsen.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.
Powered by Labrador CMS