Nordmenn som betaler for tjenesten strømmer mest musikk i Norden, med 18 timer i uken. Ill: YouGov

NI AV TI STRØMMER MUSIKK, TO AV TRE TV

Nesten alle nordmenn i alderen 12-65 år strømmer musikk, mens to av tre har tilgang til en stømmetjeneste for TV/video, viser en undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

The Polaris Nordic Digital Music Survey 2018 er en årlig nordisk undersøkelse om digital musikkbruk, utført av YouGov for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene Tono (N), Koda (DK) og Teosto (FIN).

– Strømming er blitt normalen, og den digitale musikkøkonomien vokser. Halvparten av befolkningen betaler nå for musikkbruken sin hos en av strømmingstjenestene, en økning på 2 prosentpoeng fra i fjor. Det er en positiv utvikling, sier administrerende direktør i Tono, Cato Strøm, i en pressemelding datert 8. november 2018.

Den samme undersøkelsen har også målt hvor mange som har tilgang til en strømmetjeneste for TV/film. Her svarer 66 prosent av de norske respondentene at de har dette, mens svenskene kommer på andreplass med 63 prosent. I Norge er Netflix størst, med 53 prosent, etter fulgt av HBO (21), Viaplay (17), C More (6) og Amazon Prime (5 prosent).

Administrerende direktør Cato Strøm i Tono. Foto: Tono.

Tilbake til musikken. Rettighetsorganisasjonen Tono mener det er bekymringsfullt at andelen som strømmer gratis også øker – fra 33 prosent til 38 prosent.

– Streaming-økonomien generelt er fortsatt for dårlig for musikkskaperne, med noen få vinnere og en stor majoritet som får lite igjen. Gratistjenestene og -versjonene forsterker dette, og gjør det vanskelig for låtskrivere og komponister generelt å skape seg et anstendig levebrød, sier Strøm i pressemeldingen.

Betalingsvillige unge

Her trekkes det også frem som en positiv trend at betalingsviljen hos de unge musikklytterne er økende. Blant 12-17-åringene er det nå 70 prosent som oppgir at de har et betalt premiumabonnement, en økning på 4 prosentpoeng. Tilsvarende sier 71 prosent av 18-29-åringene at de benytter seg av en betalingstjeneste, heter det.

– Det betyr at det vokser opp unge generasjoner nordmenn som er vant til at musikk er noe man betaler for. Det gir håp for fremtiden, sier Strøm i pressemeldingen.

Nesten 7 av 10 nordmenn strømmer musikk eller musikkvideoer på YouTube. 58 prosent bruker Spotify, hvorav 71 prosent betaler for et abonnement og 31 prosent benytter gratisversjonen. 25 prosent strømmer musikk eller musikkvideoer på Facebook.

– Når så mange som én av fire sier at de konsumerer musikk via Facebook er det på tide at Facebook begynner å dele en rimelig andel av inntektene med rettighetshaverne når musikk skaper inntekter for dem, sier Strøm.

Norge ligger på topp i Norden, ved at 66 prosent har tilgang til minst én strømmetjeneste for TV/video. Ill: YouGov.

Dette synet deler ifølge undersøkelsen av 40 prosent av oss, mens 12 prosent mener dette ikke er rimelig.

Færre plater

Det vokser opp unge generasjoner nordmenn som er vant til at musikk er noe man betaler for. Det gir håp for fremtiden

Stadig færre kjøper musikk i form av nedlastinger digitalt og på CD eller vinyl. Men andelen som gjør dette er høyere i Norge enn i våre nordiske naboland, heter det i pressemeldingen fra Tono. Nordmenn som betaler for et strømmeabonnement lytter i snitt til musikk 18,34 timer i uken, mot 11,44 timer hos dem som kun benytter gratistjenester.

Radio er fortsatt den viktigste kilden til å oppdage ny musikk blant dem over 30 år. Hos de aller yngste (12-17 år) oppdages ny musikk mest gjennom venner, strømmetjenester eller YouTube.

Tono er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: komponister, tekstforfattere og musikkforlag, som forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge, og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem.

Powered by Labrador CMS