MER GOOGLE HOS FITBIT

Lina Kjällström (t. v.) og Christina Hovde Olsen i Google-selskapet Fitbit. Foto: Stian Sønsteng

– I høst er «by Google» lagt til i Fitbits grafiske profil, markedsføring og i alle kontaktpunkter mot kundene, sier nordisk markedssjef Lina Kjällström.

– Fitbit og Google er to sterke varemerker, og det kommer gode synergier ut av dette, sier nordisk salgssjef Christina Hovde Olsen.

Når vi møter de to Fitbit-damene på IFA-messen i Berlin i september, er det gått drøyt halvannet år siden Googles oppkjøp av Fitbit ble godkjent av USAs versjon av det norske Konkurransetilsynet.

– Hvilken betydning har «by Google» for Fitbit i Norden?

– Det styrker varemerket, og gir oss ytterligere ressurser til å utvikle våre produkter og tjenester, sier Kjällström.

I Norden er detaljhandelen viktigst

Fitbit ble grunnlagt i 2007 i San Francisco, under navnet Healthy Metrics Research, Inc., og deres første produkt, Fitbit Tracker, kom på markedet i 2009. Den 1. februar 2021 gikk selskapet offisielt inn i Google, etter en oppkjøpsprosess som hadde pågått et par års tid.

Kjällström og Hovde Olsen, som begge har arbeidet i selskapet i fem år, utgjør to tredeler av den nordiske staben.

– Hvilke kanaler er viktigst for Fitbit?

– I Norden er detaljhandelen viktigst. Her orienterer kundene seg på nett, men de vil gjerne ta og føle på produktene før de kjøper dem, sier Hovde Olsen.

Yngre menn

Kjällström sier Fitbits visjon fortsatt er å hjelpe folk til å leve sunnere.

– Vi utvikler stadig nye produkter og tjenester med dette for øye. Søvn, hjerte og stress er sammen med trening viktige parameter, sier hun.

Smartklokken Versa 4 (2.500,-). Foto: Fitbit

– Hvilken posisjon ønsker dere å ha?

– Vi vil ha produkter for alle, og for å oppnå dette har fokuset i det senere dreid mot de yngre målgruppene. Siden hoveddelen av kundene våre er kvinner, retter vi oss også i økende grad mot menn, sier Hovde Olsen.

De første funksjonene som introduseres fra den nye eieren, er Google Maps og Google Pay. Fitbit har siden 2017 hatt sin egen betalingsløsning.

– Her har vi hatt en veldig god dekning, spesielt i Norden. I første omgang kan de som bruker Fitbit Pay velge om de vil gå over til Google Pay, men på sikt går vi over hit, sier Hove Olsen.

På IFA viser Fitbit tre nyheter. Treningsarmbåndet Inspire 3 (1.000,-), smartklokken Versa 4 (2.500,-), og helsesmartklokken Sense 2 (3.200,-).

– I prisen inngår seks måneders premium-abonnement, der man gjennom våre tjenester får ytterligere innsikt i egen helse, samt tips og råd om for eksempel trening og meditasjon, blant annet med norske instruktører, sier Kjällström.

– Hva er de neste Google-funksjonene som blir lagt til?

– Det kan vi ikke si noe konkret om, men når vi kommer over på samme operativsystem det er mye spennende på gang, sier Hovde Olsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS