Garmins nye Marq-kolleksjon retter seg mot lukussegmentet, og kommer med fem ulike modeller. Her i Aviator-versjonen. Foto: Garmin.
Garmins nye Marq-kolleksjon retter seg mot lukussegmentet, og kommer med fem ulike modeller. Her i Aviator-versjonen. Foto: Garmin.

NY LUKSUS FRA GARMIN

Garmin tar steget inn i den lavere enden av luksussegmentet med sin nye Marq-kolleksjon, men dropper damene.

Publisert

Garmin inviterte til luksuslansering på hotellet The Thief i Oslo, og presenterte sin helt nye Marq-serie av smartklokker.

– Garmin er 30 år i år. Fra et klokkeperspektiv er det ikke så lenge, men for et elektronikkselskap er det betydelig. I 2015 var vi blant de første som startet med smarklokker, og vi har sett en betydelig utvikling. Nå blir smartklokkene noe du har på 24 timer i døgnet, ikke bare noe du tar på når du skal trene, sier Marcus Bjarneroth, nordisk PR-ansvarlig for Garmin, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selskapet lanserte fem nye modeller i serien; Aviator, Captain, Driver, Expedition og Athlete.

Marcus Bjarneroth, nordisk PR-ansvarlig for Garmin, viser fram de nye klokkene i Marq-serien. Øverst fra høyre: Captain, Aviator, Expedition, Driver og Athlete. Foto: Marte Ottemo.
Marcus Bjarneroth, nordisk PR-ansvarlig for Garmin, viser fram de nye klokkene i Marq-serien. Øverst fra høyre: Captain, Aviator, Expedition, Driver og Athlete. Foto: Marte Ottemo.

– Med Marq bruker vi økosystemet vi har i Garmin, og trekker veksler også på vår kompetanse innen marin GPS, bilnavigasjon og mer. Det er en ny plattform og et nytt design, sier han.

Klokkene er bygd i titan, mens skjermen er laget av safirkrystall for å beskytte mot riper. De kommer med et patentert remmesystem kalt QuickFit, og du kan bytte remmer basert på din egen smak.

I Norge har det tradisjonelt vært de dyreste modellene som selger best

Skjermen er alltid på, og lyssterk slik at du kan bruke kartfunksjoner og mer i sterkt sollys. Sensorer som GPS, pulsmåler og ox2-måler lar deg måle en rekke aktiviteter som løping, sykling, svømming og alpint. Vil du la telefonen ligge igjen hjemme har klokkene støtte for Spotify Offline og lagringsplass for egen musikk. Esim er derimot ikke på plass, så du kan ikke motta samtaler og sms uten å ha med mobilen. Garmin Pay er også på plass, og en rekke norske banker støtter betalingsløsningen.

Med Marq Driver får du blant annet preinstallerte kart over kjente bilsportbaner. Foto: Garmin.
Med Marq Driver får du blant annet preinstallerte kart over kjente bilsportbaner. Foto: Garmin.

Batterilevetiden er også god, med 12 dager i smartklokkemodus, 28 timer med GPS aktiv og opp til 48 timer i Garmins UltraTrac-modus.

– Vi produserer våre egne klokker, og eier våre fabrikker i Asia. Det er viktig for både kvalitet og for å sikre gode arbeidsforhold, miljø og mer, sier Bjarneroth.

Med Marq-serien tar Garmin nå steget inn i den nedre delen av luksussegmentet, noe som gjenspeiles i prissettingen. Prisene varierer mellom modellene, fra 14.500 til 24.200 kroner, hvor Athlete-versjonen er rimeligst, mens Driver-modellen er den dyreste.

Marq Expedition har alle smartfunksjoner, i tillegg til spesialdesignede funksjoner for den eventyrlystne. Foto: Garmin.
Marq Expedition har alle smartfunksjoner, i tillegg til spesialdesignede funksjoner for den eventyrlystne. Foto: Garmin.

– I Norge har det tradisjonelt vært de dyreste modellene som selger best, det så vi da vi lanserte Garmin Chronos, vår Fenix-klokke med material i urmakerkvalitet. Vi solgte like mye av denne modellen i Norge som i resten av Europa til sammen, sier Bjarneroth.

Du vil ikke få kjøpt de nye klokkene i den tradisjonelle elektronikkbutikken, Marq-serien vil kun selges gjennom butikker i urmakerkjeden Protid.

– Det er heller ikke lansert noen modeller som retter seg mot kvinnesegmentet?

– Nei, vi har kun kommet med herremodeller så langt, sier Bjarneroth.

Marq Athlete kommer med kartfunksjon og er spesielt laget for utholdenhetssport. Foto: Garmin.
Marq Athlete kommer med kartfunksjon og er spesielt laget for utholdenhetssport. Foto: Garmin.

Marq Aviator er designet i børstet titan med en sort, keramisk GMT-ramme i klassisk stil. Klokken kommer med dedikerte flyrelaterte funksjoner, som kart med flyplassdetaljer, Nextrad værradar, en verdensomspennende flyplassdatabase og Garmin cockpit-integrasjon.

Marq Driver kommer med kart over 250 berømte motorsportbaner ferdig installert, og du kan også legge inn dine egne ruter. Andre bilrelaterte funksjoner er automatisert sporing av rundetider og «track timer» som lar deg måle farten på andre biler på banen, og som kalkulerer deres gjennomsnittsfart. Designet er i grått og rødt, og remmen har et titanskall på utsiden, med røde silikonlenker for bedre komfort.

Marq Captain laget med vannsportsentusiastene i tankene, og det vises også i designet. Nylonremmen er vevd i Sør-Frankrike, og blander tre ulike blåtoner til et mønster, og rammen er i blå keramikk.

På plass er også ulike seilefunksjoner, som virtuell startlinje for regattaer, tack-assistanse, og informasjon om vindstyrke, temperatur og tidevann på skjermen.

Med Marq bruker vi økosystemet vi har i Garmin, og trekker veksler også på vår kompetanse innen marin GPS, bilnavigasjon og mer

Marq Expedition er inspirert av gamle ekspedisjonsinstrumenter, og har en 360° kompass-ramme, barometrisk høydemåler, kartmåling og altimeter. Klokken er også kompatibel med Garmins inReach Mini satellittkommunikasjonsenhet, som kan kontrolleres via klokken og lar deg sende og motta meldinger hvor enn i verden du befinner deg. Designet er klassisk, med en rem i italiensk lær.

Marq Athlete er sportsklokken i serien, og skal ifølge selskapet være spesielt egnet for utholdenhetssport. Du får informasjon om VO2 max og restitusjonstid, og klokken har fått avanserte løpsfunksjoner for å kunne måle trening og framgang.

Her er hele den nye Marq-familien; Driver, Aviator, Captain, Expedition og Athlete. Foto: Garmin.
Her er hele den nye Marq-familien; Driver, Aviator, Captain, Expedition og Athlete. Foto: Garmin.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12536/?page=30" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.