HÅNDLAGD BRITISK HEAVY-LYD

Mikael Romundstad med studiotoppen Laney LA-Studio. Pris: 12.000,- Foto: Stian Sønsteng

–Laney startet på 60-tallet med litt større forsterkere, og at de ble plukket opp av Black Sabbath-gitarist Tommy Iommi ga dem et solid oppsving.

Publisert

Det sier daglig leder Mikael Romundstad i Polysonic, når vi den første helgen i april møter ham på 4Sounds salgsmesse under Larvik gitarfestival.

Laney Amplification ble grunnlagt i 1967 av Lyndon Laney i Birmingham, som startet med å lage forsterkere i sin fars garasje. Året etter ble Earth etablert i samme by, med Ozzy Osbourne (vokal), Tony Iommi (gitar), Geezer Butler (bass), og Bill Ward (trommer) i besetningen. I 1969 byttet de navn til Black Sabbath, og i 1970 begynte Tony Iommi å spille på en spesialbygd LA 100 BL-forsterker, som han brukte på Black Sabbaths første to album.

– Laney ga den kraftige og mørke gitarlyden mange forbinder med Black Sabbath og heavy metal, ikke ulikt den vi har med oss her i dag. Forskjellen er at mens dagens modell er på tre watt, var hans på 150 watt, sier Romundstad.

 

Ekte rør og digitalt plugin

Hva viser frem Laney LA-Studio, til 12.000 kroner, og sier denne er en moderne tolkning av Laney Supergroup fra 1969.

– Dette er en studiotopp som kombinerer ekte rør, dynamikk og en varm tone med fordelene og brukervennligheten til et digitalt plugin, sier Romundstad.

Gitarpedalen Laney Loudpedal Ironheart (5.300,-) og blåtannhøyttaleren Laney F67 Supergroup (2.800,-). Foto: Stian Sønsteng

Han sier Laneys kule grep var å bruke overdimensjonerte transistorer, som ga et spesielt dynamisk omfang.

– Dette har de fortsatt med, slik at du alltid har litt mer å gå på. Laney har hele tiden hatt grunnfestet sitt i rockeverdenen, med Black Sabbath i front. Siden er det kommet nye stjerner til, som Lari Basilio som spilt her i Larvik for et par år siden, samt Guthrie Govan, som begge har forstått at byggekvaliteten og lyden deres er veldig bra, sier Romundstad.

 

Håndbygd i England

– Hvordan vil du beskrive Laney-lyden?

Laney er fortsatt et familieeid selskap, i motsetning til noen av de større og kanskje mer kjente merkene

– Det er en klassisk engelsk rørlyd. Vi befinner oss i Marshall-land, som alltid har vært en konkurrent, men jeg opplever lyden som litt mer allsidig og renere, samtidig som du kan få en overbevisende forvrengt lyd, sier Romundstad.

Han sier Laney de senere årene har flyttet deler av deler av produksjonen hjem fra Kina.

– Her bygges forsterkerne for hånd, i Halesowen rett utenfor Birmingham. Laney er fortsatt et familieeid selskap, i motsetning til noen av de større og kanskje mer kjente merkene, sier Romundstad.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2025, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

I dagens sortiment har Laney forsterkere for gitar, bass, tangent, trommer og akustiske instrumenter, samt scenemonitorer, høyttalere og effektpedaler.

Powered by Labrador CMS