
SKOUSEN VIL UTVIDE I NORGE
– Vi jakter samme markedsandel i Norge som i Danmark, sier Henrik Paulin, sjef for retail-ekspansjon i Skousen. I dag har kjeden 19 butikker i Norge.
– På lang sikt ønsker vi å åpne 50 butikker, innenfor de neste to årene ønsker vi å åpne 10 til 20 nye butikker, sier Paulin i en epost til fagbladet Elektronikkbransjen.
I en pressemelding gir han uttrykk for at hvitevarekjeden ser et uutnyttet potensial i det norske markedet.
– Vi satser 100 prosent på hvitevarer og småelektronikk, og ikke minst på lokal tilstedeværelse, sier Paulin.
// Man må selvfølgelig også ha en god arbeidskapasitet
Skousen søker franchisetakere i alle regioner og i de største byene. Per i dag har de ikke butikker verken i Tromsø, Bodø eller Ålesund.
Sterk organisasjon
– Som franchisetaker i Skousen skal man ha et brennende ønske om å jobbe med mennesker. Det er viktig at man kan prate med kunder og avdekke deres behov, for å finne den beste løsningen. Man må selvfølgelig også ha en god arbeidskapasitet, fordi det er krevende å starte for seg selv. Og så bør man være litt økonomisk robust, sier Paulin.
Skousens One Stop Shop-konsept innebærer ifølge pressemeldingen et nært samarbeid mellom franchisetakeren og -giveren.
– Franchisetakeren får mulighet for å åpne og drive en lønnsom butikk, med en sterk organisasjon i ryggen, som håndterer en stor del av det administrative arbeidet, heter det.
Skousen ble etablert 1957, og eies i dag av WhiteAway Group. Gjennom Skousen, Tretti og Whiteaway selger konsernet hvitevarer og småelektronikk i Danmark, Norge og Sverige. Selskapet omsatte i 2020 for over 2,4 milliarder danske kroner, og satte inntjeningsrekord på 83,2 millioner danske kroner, tre ganger høyere enn resultatet i 2019.
Konsernet har kontor i Aarhus (Danmark) og Stockholm (Sverige)
