ID MUSIKK I 50 ÅR

Dag (t. v.) og Inge Dippner har gjennom to generasjoner og 50 år drevet ID musikk i det samme lokalet på Lund i Kristiansand. Foto: Stian Sønsteng

ID musikk i Kristiansand selger musikkinstrumenter, studio-, lyd- og sceneutstyr, og kunne i sommer markere sitt 50 års-jubileum.

Publisert Sist oppdatert

Dag Dippner er andre generasjon eier og daglig leder. Han sier også ID musikk merker de økonomisk utfordrende tidene vi er inne i.

– Vi merker det på kapitalvarene; når Norges Bank setter opp renten, kjøper folk fortsatt, men de velger et rimeligere alternativ.

– Hva har dette å si for kvaliteten på produktene og spillegleden?

– Det er jo slik i vår bransje; du får akkurat det du betaler for, siden pris og kvalitet går hånd i hånd.

ID musikk har siden åpningen sommeren 1973 holdt til i Østerveien 11, på østsiden av Lundsbroa i Kristiansand. Foto: Stian Sønsteng

ID musikk åpnet dørene for første gang sommeren 1973, i Østerveien 11 på østsiden av Lundsbroa i Kristiansand. Her holder de fortsatt til, med nærmere 500 kvadratmeter salgsflate fordelt på to bygg, og de har norsk agentur for blant annet det italienske keyboardmerket Ketron, som ligger i proffsegmentet. I tillegg kommer nettbutikken med godt over 10.000 varelinjer, samt et eget lager et annet sted i byen.

Når vi besøker ID musikk i sommer, er også Torunn og Inge Dippner på plass i butikken. Dette er Dags foreldre, og det var Inge som i 1973 etablerte butikken hvis firmanavn bærer hans initialer. 76-åringen har ingen umiddelbare planer om å gå av med pensjon.

– Jeg har roet det litt ned, kommer og går som jeg vil, men det er jo moro å følge med, sier han.

Tok over i fjor

Etter å ha vært daglig leder i noen år, tok sønnen Dag i fjor også over som eier av bedriften.

– Som en sa til meg; du må gjøre ting mens du kan, og Dag skulle egentlig overtatt for flere år siden. I fjor fikk vi stemplet dokumentene og gjort alt i orden, og firmaet er i trygge hender. Dag har kontroll på det hele, både når det gjelder fagkunnskap og butikkdrift, sier Inge Dippner.

Dag Dippner er andre generasjon eier og driver av ID musikk i Kristiansand. Foto: Stian Sønsteng

Dag er 43 år gammel, og hadde som nyutdannet økonom tenkt seg en annen karriere.

– Jeg var på tur inn i en annen jobb, da min far spurte om jeg kunne arbeide for ham, og vi ble enige om å forsøke dette i et par års tid. Nå er det gått over 18 år, sier Dag Dippner.

Han begynte som ryddehjelp i butikken da han var guttunge, og som lørdagshjelp fra han var 15-16 år. Som sin far spiller han piano, klassisk skolert ved kulturskolen i Kristiansand.

– Jeg klunker også litt på gitaren, men ikke særlig bra, sier han selv.

Dag Dippner er storebror til tvillingsøstrene Siv og Silje, og er tredje generasjon som vokser inn i musikkbransjen. Hans bestefar, Bernhard Dippner, drev med pianoimport i Kragerø, og både Dag og Inge har Bernhard som mellomnavn.

Revy og grammofon

Jeg ble sendt av gårde med varebilen før jeg hadde lappen, for å levere pianoer

– Min far deltok på mange messer, og under Landbruksveka i Oslo i 1958 solgte han bortimot hundre pianoer. Det var andre tider! sier Inge Dippner, som også ble tidlig involvert i familiebedriften.

– Jeg ble sendt av gårde med varebilen før jeg hadde lappen, for å levere pianoer, sier han.

Dag Dippner i avdelingen for elektriske gitarer og basser. Foto: Stian Sønsteng

På samme tid, tidlig på 60-tallet, hadde han som 16-åring sin første spillejobb ved Hotel Victoria i Kragerø, på et arrangement med 18 års-grense. Han var med som skuespiller, sanger, musiker og komponist i Teatre Pigalle, der faren sto for tekster og regi i lokalrevyene som ble satt opp. Etter at Bernhard gikk bort i 1977, satte Inge sammen med andre ildsjeler i 1981 og 1985 opp Dipps revy, og så sent som i 2019 var han kapellmester og bidro med sang, spill og monolog da Kragerøs revyhistorie ble gjenskapt for fulle hus. Inge Dippner har vært leder for flere lokale band, som The Dipps i Kragerø, og han har vært med i Kristiansands-bandet Kolibri. Han har gitt ut LP-platene «Romantiske perler» i 1978 og «Topplåter» i 1982, samt en CDen «Stranger in Paradise» i 2015, med evergreens i softjazz-sjangeren.

I 1968 tok Inge Dippner musikklærereksamen ved Musikkonservatoriet i Stavanger, og før han i 1973 etablerte ID musikk i Kristiansand, arbeidet han for Brødrene Jørgensen i Oslo.

– De importerte blant annet Gibson-gitarer, Ludwig-trommer og Leslie-kabinetter, og jeg arbeidet som demonstratør av orgler, sier Inge Dippner til fagbladet Elektronikkbransjen.

Orgelboomen på 70-tallet

– Dette var midt under orgelboomen?

– Absolutt. Jeg hadde lyst til å begynne for meg selv, og sjekket muligheten forskjellige steder. Den gangen var det fem-seks musikkbutikker her i Kristiansand, men aktiviteten var ganske laber. Jeg drev mer aktivt, med demoer på hele Sørlandet, og dette var god PR for butikken. Etter butikkens stengetid og i helgene leide jeg lokaler ved hoteller og forsamlingslokaler, der jeg demonstrerte og solgte el-orgler, sier Inge Dippner.

I starten solgte ID musikk i tillegg til el-orgler for det meste pianoer, gitarer og litt trekkspill.

– Vi har fremdeles trekkspill på lager, men det er ikke noen særlig rift om dem for tiden, sier han.

Ketron er ID musikks eget agentur. Her keyboardene SD7 og SD60, til 30.000 og 55.900 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Far og sønn Dippner sier det i dagens marked er viktig at ID musikk tilbyr en stor bredde av varer og tjenester.

Lyd, lys og scene

– Det gjør oss mindre sårbare for svingninger i markedet. Plutselig er det et korps som kjøper inn mange instrumenter, det kommer en større lydinstallasjon, eller vi selger et flygel til en kirke. Ser man på omsetningen, utgjør det tradisjonelle bandmarkedet den største andelen, med trommer, gitarer og tangentinstrumenter. Vi selger også mye studioutstyr. Før kostet det en halv million å bygge et lydstudio, i dag får du CD-kvalitet for 1.500 kroner, sier Dag Dippner.

Installasjonsmarkedet er viktig for selskapet.

– Vi selger og installerer lyd-, lys- og sceneprodukter, til kinoer, skoler og institusjoner, og leverte for eksempel alt av lydutstyr til den nye svømmehallen i Kristiansand. Når det gjelder montering og installasjon gjør vi en del av dette selv, men vi har flere samarbeidspartnere vi trekker inn på større prosjekter, sier Dag.

Inge sier de i butikken også selger mye rekvisita, som strenger og kabler.

– Jeg har inntrykk av at kundene vet vi har det meste de spør etter. Fordelen med et bredt utvalg, er at det aldri er dønn stille. Det koster å ha mye på lager, men jeg tror det lønner seg for oss, sier Inge Dippner.

Inge Dippner innrømmer at akustiske pianoer og flygler er hjertebarnene hans. Foto: Stian Sønsteng

Piano og flygel

– Hvor lang tid tar det å rullere lageret?

– Et par ganger i året, nesten. Flygler til 500.000-600.000 kroner er ikke akkurat dagligvarer, så et Steinway-flygel kan fort stå et halvt år før det blir solgt, men vi synes jo det er litt moro å holde på med nettopp dette, sier senior.

Akustiske pianoer og flygler er utstilt to hus nedenfor butikken.

Flygler til 500.000-600.000 kroner er ikke akkurat dagligvarer

– Folk kaller dette fortsatt Blindes hus, og vi kjøpte det for sju-åtte år siden, sier Inge Dippner.

I tillegg til piano- og flygelutstillingen, er det utleieleiligheter i dette huset. Familien eier også huset nærmest butikken, som et rent utleieprosjekt.

Når vi besøker ID musikk, har de seks flygler utstilt, fra Yamaha, Schimmel, Petrof og Steinway & Sons.

ID musikk har en egen avdeling for akustiske pianoer og flygler. Foto: Stian Sønsteng

Renoverer flygel

– Vi renoverer gode flygler, som vi sender til Schimmel-fabrikken i Braunschweig i Tyskland. Når de kommer tilbake er de helt strøkne, gode som nye, der klangbunn, nagler og strenger er byttet ut, og rammen er nylakkert. Dette er veldig flotte instrument, og vi får tak i dem litt ulike steder, også lokalt. Det er en dyr affære å få gjort dette, sier Inge Dippner.

Han innrømmer at akustiske pianoer og flygler er hjertebarnene hans, og benytter anledningen til å spille noen toner på et renovert Steinway & Sons-flygel som står utstilt.

– Dette selger vi for 500.000 kroner, mens et tilsvarende nytt koster 1,3 til 1,4 millioner kroner, sier han.

– Er det mange musikkforretninger som i dag har flygler utstilt?

– Det er noen spesialforretninger i Oslo-området, så det er ganske langt til våre nærmeste kolleger. Vi leverer flygler til kunder som holder til ganske langt fra Kristiansand, blant annet til Kiel-båtene til Color Line, som nylig kjøpte to renoverte flygler, sier Inge Dippner.

– Hvordan finner disse kundene dere?

– Etter 50 år i bransjen skjer mye via jungeltelegrafen. Dessuten er vi på Finn.no, så vi har henvendelser fra hele Norge.

Alene i byen

ID musikk omsetter for rundt 12 millioner kroner i året, pluss moms. Dag og Inge Dippner er to av tre heltidsansatte, i tillegg kommer det to på deltid.

– Etter å ha drevet musikkforretning i 50 år; hvordan vil du beskrive utviklingen i bransjen?

– Vi er alene igjen i byen, og internett preger musikkbransjen, med store utenlandske aktører. De første 20-30 årene jeg drev butikken, var det norske leverandører av det meste. Da kunne vi få tilsendt en gitar, slik at kunden kunne få prøve den, men det går ikke lenger. Nå holder leverandørene til i Tyskland og England, eller det er skandinaviske agenturer der de fleste har hovedkontor i Sverige. I dag er det vel bare en eller to norske grossister igjen, sier Inge Dippner.

Inge Dippner sier det i konkurranse ned nettaktørene er viktig for ID musikk at kundene kan få prøvespille de dyrere gitarmodellene. Foto: Stian Sønsteng

– Er det lett for dere å få hjelp hos leverandørene, selv om de ikke nødvendigvis holder til i Norge?

– Det er det, absolutt, men det kan være litt lange leveringstider, sier Inge.

Dag Dippner sier det ikke nødvendigvis er en fordel at de er alene igjen i Kristiansand.

– Selv om vi tidligere ikke følte så veldig på konkurransen, og hele tiden har kjørt vårt eget løp, skaper flere butikker mer interesse.

Han sier de nærmeste konkurrentene i dag ligger i Vennesla og Mandal.

Ropstads Stratocaster

– Jeg fant nylig en gammel oversikt over norske butikker i bransjen, og av de rundt 150 på listen er det i dag kanskje bare 10-15 igjen, sier Inge.

Når det gjelder service og ettermarked, utfører ID musikk selv enkle ting. Større reparasjoner går til leverandørene, og eksterne verksteder.

– Hvem er den typiske kunden deres?

Det var trolig på denne veggen artisten Erlend Ropstad fant sin hvite Fender Stratocas-ter. Foto: Stian Sønsteng

Våre viktigste kunder er vanlige forbrukere

– Våre viktigste kunder er vanlige forbrukere. Vi har også mange musikere innom, spesielt om sommeren i forbindelse med alle festivalene i byen, sier Dag.

I research-arbeidet med denne artikkelen fant vi et intervju Fædrelandsvennen i 2017 gjorde med artisten Erlend Ropstad, som opprinnelig er fra Vennesla. Da han ble bedt om å nevne en skjellsettende opplevelse, var det korte svaret hans:

– Jeg kjøpte en hvit Fender Stratocaster hos Inge Dippner for konfirmasjonspengene. Livet mitt ble aldri det samme. Sann historie.

Selv sier Inge Dippner at det er en styrke for ID musikk at de har et stort utvalg eksklusive kassegitarer og elgitarer utstilt.

Hos ID musikk kan man prøvespille digitale trommesett mens man følger med på hva som skjer i Østerveien. Foto: Stian Sønsteng

Høysegmentet

– Vi må kunne kalle oss en høysegment-butikk. De som skal ha en gitar til 35.000 kroner, en Martin eller noe, kjøper ikke den på postordre. De vil prøve den, og ha en leverandør der som kan hjelpe dem hvis de har et problem, uten at de må sende den til Tyskland eller England, og alt det medfører. Vi selger veldig bra med litt eksklusive ting, sier han.

Når det gjelder korpsinstrumenter, er den største konkurransen også på nett.

– Vi må hele tiden være på ballen, med konkurransedyktige priser. Dette er en av de største utfordringene i dagens marked, og gjelder alle kategorier. At vi har klart oss såpass bra i 50 år, er kanskje at jeg aldri har vært opptatt av penger, i den forstand, men at firmaet går rundt, og at vi klarer forpliktelsene våre. At det økonomisk sviver rundt, sier Inge Dippner til fagbladet Elektronikkbransjen.

To hus nedenfor butikken har ID musikk en egen avdeling for akustiske pianoer og flygler. Foto: Stian Sønsteng
Torunn Dippner har som Inges ektefelle bidratt til driften av ID musikk siden åpningen i 1973. Foto: Stian Sønsteng
ID musikk har også Meinls produkter i sortimentet. Foto: Stian Sønsteng
Ukuleler fra Leho (t. h.) og Gewa. Foto: Stian Sønsteng
Effektpedalene står koplet opp, og klar til test. Foto: Stian Sønsteng
Inge Dippner spiller gjerne noen toner på dette renoverte flygelet fra Steinway & Sons, som ID musikk selger for 500.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng
ID musikk ønsker at de skal ha inne stort sett alt av tilbehør. Foto: Stian Sønsteng
Orla Grand 500 sortpolert digitalflygel. Pris: 44.900,- Foto: Stian Sønsteng
ID musikk selger treblås fra blant annet Akai, Conn, Feadog, Hohner, Jupiter, Stewart Ellis, Yamaha og Yanagisawa. Foto: Stian Sønsteng
Fioliner og celloer selger ID musikk fra Gewa, Leonardo, Morgan, NS Design, Palatino, Soundsation, Stagg, The Realist og Yamaha. Foto: Stian Sønsteng
Mandoliner fra Epiphone, Recording King og Lear. Banjoer fra Recording King. Foto: Stian Sønsteng
ID musikk har messingblås fra Bach, Conn, Jupiter, Pure Gewa, Roy Benson, Soundsation, Stagg, Stewart Ellis, Vincent Bach og Yamaha. Foto: Stian Sønsteng
Hos ID musikk er fioliner og tangentinstrumenter plassert på samme vegg. Foto: Stian Sønsteng

I en periode drev han ved siden av butikkdriften også musikkskole, og han møter i dag tredje generasjon kunder i butikken.

– Det er hyggelig å tenke på at vi gjennom årene har bragt tusenvis unge mennesker inn i musikken, sier Inge Dippner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS