Vipps-sjef Elisabeth Haug (t.v.), her sammen med produktsjef for Vipps mobil,Tonje Foss Kløve, sier mange nordmenn tror at de får med all ubrukt data over til neste måned i sitt vanlige mobilabonnement. Foto: Vipps
Vipps-sjef Elisabeth Haug (t.v.), her sammen med produktsjef for Vipps mobil,Tonje Foss Kløve, sier mange nordmenn tror at de får med all ubrukt data over til neste måned i sitt vanlige mobilabonnement. Foto: Vipps

VIPPS INN I MOBILMARKEDET

Banktjenesten Vipps lanserer det de kaller verdens første mobilapponnement, og vil stoppe at nordmenn mister 200.000 betalte gigabyte data hver dag.

Publisert Sist oppdatert

Vipps er best kjent som tjenesten som lar deg betale og overføre penger kjapt via mobilen. Nå vil selskapet inn på nye forretningsområder, og lanserer sitt eget mobilabonnement rett i Vipps-appen.

3,8 millioner mulige kunder

− Gjennom brukertesting og innsiktsarbeid ser vi at veldig mange oppfatter mobilabonnementet sitt som vanskelig og uoversiktlig. Derfor tenkte vi at her var det en god anledning til å bruke forenklingserfaringen vår på nye områder og løse en ny floke med Vipps mobil og vårt mobilapponnement! Vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier Elisabeth Haug, sjef i nystartede Vipps mobil, i en pressemelding.

Tilbud om Vipps mobilapponnement rulles nå gradvis ut til alle brukerne over 15 år i appen, det er 3,8 millioner potensielle kunder. Man bestiller og administrerer abonnementet i appen, og Vipps leverer er bare ett abonnement, men med to ulike moduser som gjør at man får datamengde tilpasset sitt behov.

Ifølge Vipps taper nordmenn 200.000 gigabyte de egentlig har betalt for hver eneste dag, og én av fire vet ikke engang om det.

– Mange har feil abonnement. Vi betaler for mer data enn vi ender opp med å bruke, og den ubrukte dataen går tilbake til mobiloperatøren. Det er litt som å ende opp med for mange bonger etter å ha vært på festival. Du betaler for noe du ikke får brukt opp, sier Haug.

Ifølge Vipps Mobil mister nordmenn 200.000 betalte gigabyte med data hver dag. Foto: Vipps Mobil.
Ifølge Vipps Mobil mister nordmenn 200.000 betalte gigabyte med data hver dag. Foto: Vipps Mobil.

73 millioner gigabyte tapt

Hun mener at uttrykket «data rollover» er en av grunnene til at nordmenn mister mobildata de har betalt for. En undersøkelse utført av YouGov på vegne av det nyoppstartede mobilselskapet avslører nemlig en vanlig misforståelse.

Bestiller du pizza og spiser halvparten, bør du få lov til å ta med deg den andre halvdelen hjem

– «Data rollover» betyr at ubrukt data blir med over til neste måned. Problemet er at én million nordmenn tror det gjelder all ubrukt data fra tidligere. Men det gjelder kun ubrukt data fra forrige måned eller med andre begrensninger. Det som er til overs går tilbake til mobiloperatøren din, sier Haug.

Ifølge undersøkelsen mener tre av fire nordmenn at «data rollover» bør bety at man får ta med seg, og eie, all ubrukt data fra tidligere uten noen tidsbegrensning.

– Det er litt som når du spiser middag på restaurant. Bestiller du pizza og spiser halvparten, bør du få lov til å ta med deg den andre halvdelen hjem. Det er ganske rart om servitøren nekter deg å ta med maten du har betalt for hjem, sier hun.

Ifølge Vipps sine beregninger betaler nordmenn årlig for 73 millioner gigabyte de ikke bruker.

Ett abonnement, to modus

Haug sier dette er bakgrunnen for at Vipps nå innfører et mobilapponnement med evigvarende rollover.

– Evigvarende rollover betyr at du får ta med deg og eie all overskuddsdata videre, til evig tid. Det er ingen andre i Norge som har dette, så vidt vi vet. Men vi tror det er en mer rettferdig ordning. Dette er første versjon av tjenesten, og vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier hun.

Vipps mobilabonnement har ingen bindingstid, og det er kun ett abonnement med to ulike moduser; 4GB for 250 kroner eller 15 GB for 399 kroner.

Mobilabonnementet ligger under «profil» i appen, der gjør man bestillingen og administrerer abonnementet.

– Vipps er jo allerede en app de fleste har, så da får man samlet mer på ett sted uten å måtte laste ned unødvendige apper, sier Elisabeth Haug.

Abonnementet fungerer i dag bare med et fysisk sim-kort, og gir dekning i Telenors nett.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2020, som ble distribuert 23 november. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13022/?page=8">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2020, som ble distribuert 23 november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS