
MUSIKKHANDLEREN PÅ GJØVIK
Stein Ola Bjørnerud ved Gjøvik musikkhandel synes det er helt greit å få den eneste andre musikkbutikken mellom Oslo og Trondheim som nabo.
– Nå har vi allerede konkurrert i mange år, og de har vært mer synlige i bybildet enn meg der de har ligget i Strandgata midt i sentrum. Det blir spennende å se hvordan det går med dem i andre etasje i et kjøpesenter her på Kallerud, sier Bjørnerud til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi stikker innom ham samme dag som 4Sound Gjøvik åpner i nye lokaler 300-400 meter unna, har han allerede hatt et par kunder innom som nok også hadde besøkt 4Sound.
– Når folk først er på farten og skal besøke 4Sound, kommer de nok også innom oss. Da spørs det hvor flinke vi er til å ta mot dem, og eventuelt hvor god jeg er til å konkurrere på pris, sier Bjørnerud.

Én medarbeider
– Det er en utfordring å drive musikkbutikk med fire-fem ansatte. Selv gjør jeg mye av arbeidet selv for å holde kostnadene nede, slik at jeg også kan tilby konkurransedyktige priser.
Under koronapandemien har musikkhandleren halvert antall øvrige ansatte fra to til én.
– Det har vært tøffe tider det siste året, å leve av musikere som ikke har hatt noen inntekt. Heldigvis har vi også andre kunder, som pensjonister og foreldre som kjøper instrumenter til barna, sier Bjørnerud.

Mange kunder trenger en hånd å holde i når de skal kjøpe seg noe dyrt
At mange musikere har solgt utstyret sitt på nett, har han også merket.
– Det er kommet mange kunder hit for å kjøpe tilleggsutstyr som stativ, strømforsyninger og krakker. En av dem fortalte meg at han hadde gjort et røverkjøp på et helt nytt Technics-keyboard. Jeg hadde ikke samvittighet til å fortelle at de sluttet produksjonen av disse for 27 år siden, ler musikkhandleren.
Butikken hans har et eget gitarrom med fuktmaskin og rommet er også lydtett, og ute i salgslokalet er det tangentinstrumenter fra blant annet Yamaha, Roland og Casio, Korg og Nord samt digitale trekkspill fra Roland.

Yamaha Genos
– Vi har også noen analoge trekkspill, som vi selger for kundene. Når det gjelder tangentinstrumentene, er det gjerne de dyrere keyboardene til Yamaha jeg har hatt suksess med, som Genos som jeg nå selger for i underkant av 50.000 kroner. Disse har jeg solgt over 60 av de senere årene, til kunder fra hele Norge via nettbutikken, sier Bjørnerud.
Han hadde egentlig planer om å trappe ned, men det er det foreløpig ikke blitt noe av.

– Slik er det når man markedsfører seg selv som musikkhandleren som kundene skal snakke med. Den personlige kontakten er viktig, og mange kunder trenger en hånd å holde i når de skal kjøpe seg noe dyrt. Å måtte fylle ut et skjema på et nettsted for å få kontakt er det ikke alle som liker, sier Bjørnerud.
Han sier en firedel av handelen er kunder på nett.

– Da tenker jeg på rene klikk-kunder, som jeg aldri snakker med. Blant de øvrige 75 prosentene har nok de fleste vært inne på nettet, men de har ringt meg eller vi har kommunisert på epost, før de litt sånn høytidelig kommer hit for å hente varen, sier Bjørnerud.




Flere saker fra Gjøvik: