HVIT SUKSESS PÅ IFA

– Mange var skeptiske da vi giftet oss med brunevarene, men i dag kan vi slå fast at det har vært en suksess at hvitevarene gikk inn i IFA.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Reinhard Zinkann, styreleder for hvitevaredelen av bransjeorganisasjonen ZVEI (Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie) og administrerende direktør i Miele. Han var en av talerne under IFAs globale pressemøte, som ble arrangert på Sardinia i april. Her var 340 journalister tilstede, og fagbladet Elektronikkbransjen fikk reise og opphold betalt av Messe Berlin som arrangerer IFA.

– Fra 2011 til 2012 gikk hvitevarebransjen globalt ned med én prosent. I Europa økte den med to prosent. For småelektriske apparater gikk det litt bedre. Vest-Europa er fortsatt det største markedet i verdi innen hvitevarer. Krisen er ennå ikke over, det ser man spesielt i de sørlige landene i Europa, men jeg er ganske sikker på at det globale markedet vil øke i 2013. IFA er den ledende messen for elektriske husholdningsapparater på verdensbasis, sier Zinkann i sin tale.

IFA er størst

For at snittprisene skal holde seg, må man øke skjermstørrelsene til 200 tommer. Dette er ikke realistisk

Den brune delen av bransjen var under pressemøtet på Sardinia representert av Hans-Joachim Kamp. Han er styreleder i representantskapet i tyske GFU (Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik). GFU eies av de tretten medlemmene i bransjeorganisasjonen ZVEI (Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie); Astra Deutschland GmbH, Robert Bosch GmbH, Canton Elektronik GmbH & Co KG, Grundig Intermedia GmbH, Loewe AG, Metz-Werke GmbH & Co KG, Nokia GmbH, Panasonic Deutschland GmbH, Philips GmbH, Samsung Electronics GmbH, Sharp Electronics (Europe) GmbH, Sony Deutschland GmbH og Thomson Consumer Electronics Sales Germany & Austria GmbH. En av GFUs hovedoppgaver er organisereringen av IFA, en annen er å drive generelt informasjonsarbeid for elektronikkbransjen.

– I løpet av de ti seneste årene har IFA utviklet seg til å bli den største messen innen forbrukerelektronikk. I 2003 reduserte vi messeperioden fra ni til seks dager, og fra 2005 gikk vi over til å arrangere messen hvert år. I 2008 integrerte vi elektriske husholdningsapparater, og i 2010 arrangerte vi den femtiende messen. IFA arrangeres på den beste tiden av året for bransjen, sier Kamp.

TV fortsatt viktigst

Han viser til at bransjen er inne i en kritisk periode, og at man i 2012 tapte mer enn 10 milliarder euro.

– TV står for rundt 60 prosent av den globale omsetningen innen forbrukerelektronikk. Antall TVer i hjemmene er økende, og smart-TV har tilført nye brukerfordeler. Når man spør forbrukerne hvor de vil kutte kostnader, er det restauranter, ferier og møbler som topper listen - ikke TV, sier Kamp.

Samtidig viser han til at snittprisene på TV fra 2003 til 2007 ble redusert med 25 prosent.

– For at snittprisene skal holde seg, må man øke skjermstørrelsene til 200 tommer. Dette er ikke realistisk; heller må bransjen effektivisere produksjonen. I 1980 brukte man en månedslønn for å kjøpe en TV, mens man jobbet i åtte måneder for å betale en bil. I 2012 var tilsvarende tall en tredels månedslønn for en TV og en årslønn for en bil. Større skjermstørrelser kan redusere priserosjonen for TVer, men det vil bare vare en viss periode. Bransjen må løse disse utfordringene så snart som mulig for å tjene penger, sier Kamp.

Bonus for fortjeneste

Større skjermstørrelser og høyere oppløsning kan være med å øke snittprisene. Oled, som tilbyr tynnere skjermer med et langt bedre bilde, kan tilføre bransjen tilfredsstillende priser.

– Det samme kan 3D uten briller og styring av TVen med stemme og bevegelse. En økning i markedet kan bare komme gjennom innovasjon, og dette krever økte investeringer. Bransjen krever en ny ledelse. Bonus må utbetales for økt fortjeneste, og ikke økte markedsandeler, sier Kamp.

Tilbake til de elektriske husholdningsapparatene. Zinkann innrømmer at 2012 var ikke et lett år for denne delen av bransjen.

– I Europa handler det stort sett om å erstatte produkter man allerede har. I Nord-Amerika sto bransjen svakt i 2012. Men det har vært noen positive endringer, i Russland, Storbritannia og Brasil ser man en positiv utvikling. Enkelte nye produktgrupper ventes å gi en økning, som robotstøvsugere. Det er ventet en stor vekst i utviklingslandene. For eksempel er penetrasjonen av hvitevarer i Kina 65 prosent og enda lavere i India, mens den er 100 prosent i Europa, sier Zinkann.

Design driver salget

Han mener god design er blitt en viktig faktor som motivasjon for folk til å kjøpe elektriske husholdningsapparater. Først innen hvitevarer, siden for småelektriske produkter.

– Kjøkkenet er blitt hjertet i hjemmet. De elektriske husholdningsapparatene skal ikke bare ha en funksjon, de skal se bra ut og pynte opp i rommet. De ulike kundegruppene vil ha ulike funksjoner og design. Gruppen godt voksne blir stadig større, og de vil ha andre produkter enn småbarnsfamiliene. Trendene endrer seg, men et tidløst design er viktig for mange. Man ser at stadig nye materialer tas i bruk. Design vil bli et viktig element i hvitevarehallene på IFA 2013, sier Zinkann som venter at de elektriske husholdningsapparatene vil øke ustillingsarealet på årets IFA-messe.

Flere produktnyheter

Christian Göke er sjef for Messe Berlin, som arrangerer IFA på oppdrag fra GFU. Han venter at messen øke minst to prosent i 2013, og mener dette er et respektabelt resultat siden nivået allerede er svært høyt.

– Produsentene har tilpasset innovasjonssyklusene sine til tidspunktet IFA arrangeres. Vi vil dermed se flere produktnyheter på IFA i år enn i fjor, da det ble vist 10.000 produktnyheter på messen. Markedet vil øke 1,5 prosent i Europa i 2013. Tross den større krisen i Sør-Europa har vi de senere tre årene klart å øke antall bransjebesøkende. Fra 2008 til 2012 økte antall internasjonale journalister med 60 prosent, og antall internasjonale bransjefolk økte med 100 prosent. Fra USA har antall bransjebesøkende økt med 140 prosent. I 2012 var det 240.000 besøkende på IFA. Av disse kom 138.000 fra bransjen, og 46.000 av disse var fra andre land enn Tyskland, sier Göke.

Han avslutter med å spørre hva det neste store vil bli?

– The New Smart, hva vil det være? Uansett hva det neste blir, er vi på IFA forberedt på det, sier messesjefen.

Totaløkning på 4 prosent

Jürgen Boyny er global direktør for forbrukerelektronikk i markedsanalyseselskapet GFK (Growth from Knowledge). Dette selskapet venter en global vekst i bransjen totalt på 4 prosent både i år og neste år.

– Den økonomiske veksten vil fortsette i Kina og India. I den ikke utviklede delen av Asia venter vi en vekst på ti prosent, i Midt-Østen og Afrika 13,7 prosent, mens den i Europa blir 1,5 og Nord-Amerika 3,1 prosent fra 2012 til 2013, sier Boyny.

Europa har fra 2009 til 2014 redusert markedsandelen fra 30 til 25 prosent, og vil i 2014 være to prosent større enn Nord-Amerika.

– Mobile internettenheter vil stå for over 50 prosent av markedet i 2014. TVen er ikke lenger det mest sexy produktet i bransjen, sier Boyny.

Kina er det største markedet for smartelefoner, der bytter de enhetene sine hver sjette måned.

TV ikke bare underholdning

– Vi venter at det i 2014 selges over én milliard smarttelefoner på verdensbasis. Hva har vi lært fra smarttelefonene? De er langt mer enn en kommunikasjonsenhet, mer enn vi trodde for bare få år siden. Spørsmålet er hvor mye av dette som kan overføres til TVen. Smart-TV vil i 2013 utgjøre en tredel av TV-markedet. Vi tror det vil være mulig å utvikle TVene fra å være noe mer enn en underholdningsenhet. Hvorfor er det ikke en smart-TV i alle klasserom? Vi er på et svært tidlig stadium i denne utviklingen, sier Boyny.

Når det gjelder nettbrett, vil det i 2014 bli solgt mer enn 275 millioner enheter på verdensbasis - dette er flere enn antall TVer. Når det gjelder småelektriske apparater, venter GFK en vekst på fem prosent i 2014, takket være drivende produkter som kaffemaskiner, skjeggtrimmere og robotstøvsugere.