GOROJERN MED HALLINGMØNSTER

– Det har vært et skrikende behov for gorojern. Nå kommer vi med en modell i støpt aluminium, som gir den beste stekejevnheten.

Publisert Sist oppdatert

Det sier innehaver Ole Berhard Stake i Reuro AS, som på IFA viser sitt nye gorojern fra Åviken.

– Det har mønster fra min hjemdal, Hallingdal. Etterspørselen har vært stor i innlands-Norge. Mønsteret har jeg funnet hos en tante i Hallingdal, den samme vi hentet mønsteret til krumkake-jernet fra. Vi har rett og slett kopiert hennes gamle smijerns-jern. Både når det gjelder krumkaker og goro er forbrukerne veldig opptatt av mønsteret, og vi ser at hallingmønsteret på krumkakejernet til og med har slått godt an her i Tyskland, smiler Stake.

– Hvor lang tid har det tatt fra dere begynte prosessen til jernet er tilgjengelig i butikk?

Det er fint å selge høykvalitetsprodukter samtidig som man tar vare på tradisjoner

– Det har tatt et års tid, og gorojernet koster 500 kroner i butikk.

Tradisjon og kroner

– Føler du at du er en slags tradisjonsbærer som henter frem gamle mønster fra Hallingdal?

– Det varmer hjertet litt, at tyskere og folk fra andre land synes mønsteret er fint. Samtidig tenker vi selvsagt kroner og øre, men det er fint å selge høykvalitetsprodukter samtidig som man tar vare på tradisjoner.

– Hvordan er det å forholde seg til de regionale forskjellene i Norge?

– Det er en utfordring, og gjelder mange av produktene vi selger.

En annen nyhet fra Åviken er vaffeljernet Diamond 907.

– Vi måtte gjøre litt om på produktet på grunn av de nye A13-kravene til EU, som går på overflatetemperatur, vi har gjort om litt på lokket og høyden på jernet. Nå tilfredsstiller Åviken disse kravene, og det er et veldig godt salgsargument. Vi har vært tomme på lager en stund, men er straks leveringsklare, sier Stake.

Belgiske vafler

– For to år siden lanserte du her på IFA jern for belgiske vafler. Hvordan har salget gått av disse i Norge?

– Det har på langt nær tatt av. Her ligger vi etter i Norge, mens salget i Sverige er så godt at vi til våren lanserer et enkeltjern.

– Hvordan går butikken for Reuro?

– Dette ligger an til å bli et veldig bra år, med en solid vekst.

Åviken er opprinnelig et svensk varemerke, som Reuro overtok i 2007. I tillegg selger de blant annet Morphy Richards, Ritterwerk, Kai og AMT Gastroguss.

– Skal man drive som distributør må man heve nivået, og selge litt spesielle produkter i et høyere prissegment - dette begynner vi å få suksess med. I år omsetter vi for 35 millioner kroner, og vi er fire selgere. Vi har lager i Hamburg og på Kløfta, sier Stake.

Powered by Labrador CMS