IKKE BARE FEM WATT MER

– Yamahas strategi er at nye produkter vi lanserer skal bringe med seg noe annet enn bare fem watt mer fra forsterkeren i samme design som vi hadde i fjor.

Det sier salgssjef Knut Mortvedt i Yamaha Scandinavia, som viser oss IFA-nyhetene. Mortvedt er opptatt av at det skal ligge noe spesielt bak nyhetene. I tillegg har han mange synspunkter på utviklingen av marked og pris på sin type produkter i Norge, i hovedsak avansert Hi-Fi.

Aventage

Som eksempel nevner Mortvedt den nye Aventage-serien som ble presentert på IFA med fire modeller.

– Vi er opptatt av at folk skal mene at dette er en reell nyhet. Aventage representerer noe nytt både innen design og teknologi. Denne serien skiller seg ut ved at det ikke bare er enda en ny forsterker med fem watt mer enn i fjor eller en ny radio med svart kabinett, sier Mortvedt.

Han legger vekt forbedringer som doble kabinettvegger, bedre skjerming av følsomme kretser inne i produktene og eksempelvis doble ben som skal minske påvirkning fra ytre dimensjoner. Aventage representerer da også en nytenking i design ved at hele enheten er plassert på en sokkel med søyle.Det er tre års garanti for Avantage-produktene. Yamaha legger også vekt på at produktene skal være enkle å kople opp ogå ta i bruk. Mortvedt forteller at mange reklamasjoner kommer av feil bruk av produktene og ikke fordi at det er feil eller mangler ved selve produktet.

Restio

Av andre nyheter på årets IFA presenterte Yamaha serien Restio. Dette er kompakte musikkanlegg, men radiodelen kommer foreløpig ikke med digitalmottaker.Mortvedt legger vekt på det spesielle designet der anlegget ISX800 er plassert på en sokkel med gulvstativ. Som tilbehør finnes det et veggstativ for anlegget. ISX800 kommer i fem farger.

Yamaha har lenge vært kjent som leverandør av lydplanker til hjemmekino.Mortvedtønsker at vi nå skal bruke betegnelsen lydlister på hans produkter. Årsaken er først og fremst at plankene er blitt smalere. To nye modeller ble presentert på årets utstilling, YAS 101 til 2.400 kroner, dette er et 2.1-system med lydspredning Yamaha kaller Air Surround Extreme. Listen har innebygd subwoofer. Den andre nye listen heter YHTS 401 og har i tillegg til innebygd subwoofer også radiodel, pris: 5.000 kroner.

– Hva med digitalradio fra Yamaha?

– Foreløpig er markedet så lite at Yamaha ikke har utviklet en digitalradiomottaker for Europa. Jeg regner med at når tyskerne nå har begynt med dab+, vil interessen for dette øke hos Yamaha.

Ikke nok kapasitiet

Også Yamahas salgssjef er naturlig nok opptatt av prisutviklingen i Norge. Mortvedt mener at den kraftige prisreduksjonen på grunn av konkurransen mellom kjedene i bransjen begynner å virke inn på produktene Yamaha markedsfører.

– I tillegg til kjedene har også internett vært årsak til prisfallet. Selv om dette har størst innvirkning på de billige segmentene, begynner det også å virke på dyre Hi-Fi-produktene. Dermed virker også dette inn på en del av de frittstående handlerne og spesialforretningene for tung Hi-Fi, sier han.

Mortvedt legger vekt på at det krever mye mer å selge avansert Hi-Fi enn masseprodukter i de billige segmentene. Derfor er omsetningen av tung Hi-Fi mer sårbar, ikke minst på handlerleddet.

– Hos oss som leverandør merker vi dette på at henvendelser fra sluttbruker øker. Det er et tegn på at ikke alle handlere har kapasitet nok til å ta seg av alle spørsmål og det som kreves når de selger avanserte produkter, sier han.

Powered by Labrador CMS