Thea Martinsen, markedsansvarlig i OnePlus Norge, viser fram selskapets nyeste OnePlus 10T. Foto: Marte Ottemo

NY TOPPMODELL FRA ONEPLUS

Selskapets nye OnePlus 10T har fått tidenes kjappeste hurtiglading, og legger seg litt under i pris enn storebror 10 Pro.

Publisert

– OnePlus Pro og OnePlus 10T skal leve sammen i markedet. Sistnevnte blir en litt rimeligere utgave, hvor vi har fjernet noen av Pro-funksjonene som øker prispunktet. Kamerariggen i 10T er veldig bra, men har blant annet ikke Pros Hasselblad-samarbeid, sier Thea Martinsen, markedsansvarlig i OnePlus Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

OnePlus 10T ble lansert på kinesernes første fysiske lanseringstreff på over to år, og kjører på Snapdragons 8+ gen 1-plattform. Telefonen har fått det OnePlus sier er selskapets største og kraftigste kjølesystem noensinne, og har støtte for 150 watts lading. Det skal gi nok strøm til at telefonen varer en hel dag på ti minutters lading, og full opplading tar 19 minutter.

En journalist og en OnePlus-ansatt på lanseringen i København sammenlikner OnePlus 10 Pro og 10T. Foto: Marte Ottemo

Kineserne lover at å spille mobilspill eller bla gjennom Facebook- og Instagram-historier blir raskere, og telefonen takler over 35 apper aktive og åpne apper.

Vi ta andeler i midtsegmentet

– Hvordan har OnePlus i Norge utviklet seg det siste året?

– Jeg har jo kun vært ansatt siden mars, men vi har ansatt flere folk i den norske organisasjonen. Vi hadde et veldig godt år i fjor og året før med telefonene vi lanserte da, og målet er å ta enda større markedsandel nå, sier Martinsen.

– Hvilken kundegruppe retter OnePlus-telefonene seg mot?

Vi prøver å gi alternativer med et godt prispunkt, og ikke bare være for de tek-interesserte

– Tidligere har hovedsegmentet vært teknologinteresserte menn, mens i Norge sammenliknet med de andre nordiske markedene er premium-segmentet større. Vi prøver å gi alternativer med et godt prispunkt, og ikke bare være for de tek-interesserte, sier hun.

Per i dag er OnePlus inne hos Elkjøp, Komplett, Power og Telia.

– Hvilke målsetninger har dere om markedsandel i Norge?

– Vi vil selvsagt komme så høyt som mulig, men oppnåelig på kortere tid er det å ta markedsandeler i det høyere midsegmentet. OnePlus har mye personlighet og er community-fokusert, det gjør at vi får med oss lojale kunder, sier Martinsen.

Satser på kundene

OnePlus har 22 millioner medlemmer i sitt kundesamfunn globalt, som gir tilbakemeldinger på produktene og får tilbud om betatesting og mer.

Under den nordiske lanseringen i København var også inviterte kunder med, og kunne stille spørsmål til selskapets representanter.

– I Norge er vi foreløpig ikke så store, det har ikke vært dedikerte markedspersoner før, noe vi jobber aktiv med nå. Som en del av kampanjen for denne telefonen har vi med oss et community-medlem fra Nederland som har flyttet til Norge, og vi vil bruke ham til å drive kjennskapen til OnePlus-samfunnet, sier markedssjefen.

OnePlus hadde invitert medlemmer av sitt brukersamfunn til lanseringen. Foto: Marte Ottemo

Den nye telefonen har en 6,7-tommers skjerm med en adaptiv oppdateringsfrekvens på 120 Hz. OnePlus 10Ts skjerm er HDR10+-sertifisert, og har innebygd støtte for 10-biters farger. Trippelkamera-systemet bygger på Sonys 50 megapikslers IMX766-sensor med optisk bildestabilisering, og har i tillegg til hovedkameraet også et ultravidt kamera og et makrokamera.

OnePlus 10T kommer forhåndsinstallert med OxygenOS 12.1 basert på Android 12, og vil motta tre store Android-oppdateringer og fire år med sikkerhetsoppdateringer. Telefonen kommer i sort eller lys grønn, og med enten åtte eller 16 gigabyte minne. Prisen vil være henholdsvis 7.900 og 8.900 kroner.

– Den typiske OnePlus-kunden i Norge er fortsatt en teknologiinteressert mann mellom 20 og 40 år, men vi ser at folk vil ha alternativer til andre produsenter og tenker økonomi. Så studenter har vært en viktig målgruppe for oss, sammen med eldre som vil ha en smarttelefon som «bare virker», sier Martinsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS