FØRSTEVALGET FOR PLENEN

George Ren viser Navimow X3-serien på Wärdshuset Lasse Maja i Järfälla. Foto: Stian Sønsteng

– Vi ønsker å være førstevalget når det gjelder kabelfri gressklipping, gjennom å gjøre avansert teknologi tilgjengelig for folk flest.

Publisert

Det sier George Ren, administrerende direktør i Navimow, som under et arrangement i Järfälla, mellom Arlanda og Stockholm, presenterer selskapets nye robotgressklippere i X3-serien. Reise for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Navimow.

– Det viktigste er ikke hva som er den beste tekniske løsningen, men hva som er den beste løsningen for kundene, sier Ren.

Han har bakgrunn som ingeniør i Segway Ninebot-gruppen, hvor han startet i 2015. I 2019 tok han initiativ til å utvikle robotgressklippere, som ble et nytt forretningsområde i gruppen.

– Vi startet med en liten gruppe forsknings- og markedsføringsfolk, og den første generasjonen, H-serien, ble lansert i slutten av 2021. 2022 var vårt første driftsår, sier Ren til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Navimow X3-serien har en stor pikselskjerm. Foto: Stian Sønsteng

Fra støvsuger til plenklipper

Han sier det var helt naturlig å overføre teknologi fra robotstøvsugere til hagearbeid.

– Robotstøvsugerne har endret livet vårt innendørs. Tradisjonelle gressklippere forurenser og bråker mye. Vi så at det var et behov for en enklere løsning utendørs. Tidligere måtte man bruke flere timer på å legge begrensningskabler, selv i små hager. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier Ren.

I Norge har vi flere brukere enn forventet

H-serien, som Navimow lanserte i 2022, var ifølge Ren den første kabelfrie robotgressklipperen for forbrukermarkedet. I 2024 fulgte I-serien, med lavere pris og bredere tilgjengelighet.

– I systemet vårt kan vi overvåke aktiveringsraten i ulike land, og vi har per nå 246.139 aktive brukere, en kraftig økning fra 30.000 året før. I Norge har vi flere brukere enn forventet, og jeg besøkte dere derfor i fjor, for å forstå forskjellene mellom markedene, sier Ren.

På siden har Navimow X3-serien en port, for tilkopling av ekstrautstyr. Foto: Stian Sønsteng

 

Teknologi tilpasset hagen

Navimow har utviklet sitt eget navigasjonssystem, EFLS 3.0, som kombinerer 3-bånds RTK med et trekamera-system og VSLAM-teknologi. Dette skal sette roboten i stand til å identifisere objekter både foran og på siden, og til å navigere presist også i ukjente områder.

– Vi kombinerer satellittsystem med visjonssystem. RTK gir høy presisjon ved hjelp av en referanseantenne, og en antenne i klipperen. Det eliminerer feil i signaloverføringen. Men, vi mener at fremtiden ligger i å kombinere flere sensorer – RTK, kameravisjon, LIDAR – avhengig av miljø og pris, sier Ren.

Han mener det ikke finnes én beste teknologi.

– Som ingeniør kan jeg ikke si hvilken teknologi som er best. Alle har fordeler og ulemper, og vi velger det som passer best til pris og situasjon, sier han.

Segway Navimow i108E er for hager opptil 800kvm. Pris: 16.000,- Foto: Stian Sønsteng

 

X3-serien fra 32.000,-

Vi tilbyr en åpen API, og muligheten til å kople til ekstrautstyr

Den nye X3-serien er utstyrt med VisionFence, som nå har forbedret gjenkjenning av objekter i bevegelse, og lavtliggende elementer som trampoliner. Systemet skal kunne identifisere 13 ulike dyrearter.

Baseantennen i Navimows navigasjonssystemet EFLS 3.0. Foto: Stian Sønsteng

– X3-serien har kraftigere sensorer, og tre kameraer for å kjenne igjen flere objekter. Antennesystemet er utviklet internt, og vi har god kontroll på radiofrekvensen, sier Ren.

Toppmodellen X390 koster 62.000 kroner, og har en kapasitet på 10.000 kvadratmeter. Videre på listen følger X350 (5.000kvm/48.000,-), X330 (3.000kvm/40.000,-) og X315 (1.500kvm/32.000,-).

Ren trekker frem funksjonen Doodle, som lar brukeren lage mønstre i plenen, ved å klippe gresset i ulike høyder. I tillegg har Navimow laget en løsning for tredjepartsleverandører.

– Vi tilbyr en åpen API, og muligheten til å kople til ekstrautstyr i vår såkalte «expansion bay», som gjør det mulig for tredjepartsleverandører å utvikle tilbehør - som en trimmer, sier Ren.

 

3,46 milliarder kvadrat

Selskapet har en gruppe testere som bidrar med idéer og tilbakemeldinger.

– Vi ønsker å endre økosystemet, og bringe ny teknologi til hagen. Selv om robotgressklippere har eksistert i over 20 år, har de fleste fortsatt sine begrensninger. Vi ønsker å lede an, sier Ren.

Navimow selger i dag sine produkter i 30 land, med størst suksess i Tyskland og Norden.

PR-sjef Colin Li viser Navimow X3-serien til svenske påvirkere. Foto: Stian Sønsteng

– Vi dekker 3,46 milliarder kvadratmeter plen, 18 ganger mer enn Stockholm, og klipperne våre har hatt en total driftstid på 47,17 millioner timer, tilsvarende mer enn 5.000 år, og de har gjennomført 13 millioner sykluser, sier Ren.

Navimows statistikk viser at den største hagen som klippes er på over 11.000 kvadratmeter, mens den minste er på 6,5 kvadratmeter.

– Jeg vet ikke hvorfor vi har en så liten hage i systemet; kanskje noen har demonstrert klipperen sin, sier Ren.

 

Powered by Labrador CMS