Det sier George Ren, administrerende direktør i
Navimow, som under et arrangement i Järfälla, mellom Arlanda og Stockholm,
presenterer selskapets nye robotgressklippere i X3-serien. Reise for fagbladet
Elektronikkbransjen er betalt av Navimow.
– Det viktigste er ikke hva som er den beste tekniske
løsningen, men hva som er den beste løsningen for kundene, sier Ren.
Han har bakgrunn som ingeniør i Segway Ninebot-gruppen, hvor
han startet i 2015. I 2019 tok han initiativ til å utvikle robotgressklippere,
som ble et nytt forretningsområde i gruppen.
Annonse
– Vi startet med en liten gruppe forsknings- og
markedsføringsfolk, og den første generasjonen, H-serien, ble lansert i slutten
av 2021. 2022 var vårt første driftsår, sier Ren til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Navimow X3-serien har en stor pikselskjerm. Foto: Stian Sønsteng
Fra støvsuger til plenklipper
Han sier det var helt naturlig å overføre
teknologi fra robotstøvsugere til hagearbeid.
– Robotstøvsugerne har endret livet vårt innendørs.
Tradisjonelle gressklippere forurenser og bråker mye. Vi så at det var et behov
for en enklere løsning utendørs. Tidligere måtte man bruke flere timer på å
legge begrensningskabler, selv i små hager. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier
Ren.
Annonse
I Norge har vi flere brukere enn forventet
H-serien, som Navimow lanserte i 2022, var ifølge Ren den
første kabelfrie robotgressklipperen for forbrukermarkedet. I 2024 fulgte I-serien,
med lavere pris og bredere tilgjengelighet.
– I systemet vårt kan vi overvåke aktiveringsraten i ulike
land, og vi har per nå 246.139 aktive brukere, en kraftig økning fra 30.000
året før. I Norge har vi flere brukere enn forventet, og jeg besøkte dere
derfor i fjor, for å forstå forskjellene mellom markedene, sier Ren.
På siden har Navimow X3-serien en port, for tilkopling av ekstrautstyr. Foto: Stian Sønsteng
Teknologi tilpasset hagen
Navimow har utviklet sitt eget navigasjonssystem,
EFLS 3.0, som kombinerer 3-bånds RTK med et trekamera-system og
VSLAM-teknologi. Dette skal sette roboten i stand til å identifisere objekter
både foran og på siden, og til å navigere presist også i ukjente områder.
– Vi kombinerer satellittsystem med visjonssystem. RTK gir
høy presisjon ved hjelp av en referanseantenne, og en antenne i klipperen. Det
eliminerer feil i signaloverføringen. Men, vi mener at fremtiden ligger i å
kombinere flere sensorer – RTK, kameravisjon, LIDAR – avhengig av miljø og
pris, sier Ren.
Han mener det ikke finnes én beste teknologi.
Annonse
– Som ingeniør kan jeg ikke si hvilken teknologi som er
best. Alle har fordeler og ulemper, og vi velger det som passer best til pris
og situasjon, sier han.
Segway Navimow i108E er for hager opptil 800kvm. Pris: 16.000,- Foto: Stian Sønsteng
X3-serien fra 32.000,-
Vi tilbyr en åpen API, og muligheten til å kople til ekstrautstyr
Den nye X3-serien er utstyrt med VisionFence, som
nå har forbedret gjenkjenning av objekter i bevegelse, og lavtliggende
elementer som trampoliner. Systemet skal kunne identifisere 13 ulike dyrearter.
Baseantennen i Navimows navigasjonssystemet EFLS 3.0. Foto: Stian Sønsteng
– X3-serien har kraftigere sensorer, og tre kameraer for å kjenne
igjen flere objekter. Antennesystemet er utviklet internt, og vi har god
kontroll på radiofrekvensen, sier Ren.
Toppmodellen X390 koster 62.000 kroner, og har en kapasitet
på 10.000 kvadratmeter. Videre på listen følger X350 (5.000kvm/48.000,-), X330
(3.000kvm/40.000,-) og X315 (1.500kvm/32.000,-).
Ren trekker frem funksjonen Doodle, som lar brukeren lage
mønstre i plenen, ved å klippe gresset i ulike høyder. I tillegg har Navimow
laget en løsning for tredjepartsleverandører.
– Vi tilbyr en åpen API, og muligheten til å kople til
ekstrautstyr i vår såkalte «expansion bay», som gjør det mulig for
tredjepartsleverandører å utvikle tilbehør - som en trimmer, sier Ren.
3,46 milliarder kvadrat
Selskapet har en gruppe testere som bidrar med
idéer og tilbakemeldinger.
– Vi ønsker å endre økosystemet, og bringe ny teknologi til
hagen. Selv om robotgressklippere har eksistert i over 20 år, har de fleste
fortsatt sine begrensninger. Vi ønsker å lede an, sier Ren.
Navimow selger i dag sine produkter i 30 land, med størst
suksess i Tyskland og Norden.
PR-sjef Colin Li viser Navimow X3-serien til svenske påvirkere. Foto: Stian Sønsteng
– Vi dekker 3,46 milliarder kvadratmeter plen, 18 ganger mer
enn Stockholm, og klipperne våre har hatt en total driftstid på 47,17 millioner
timer, tilsvarende mer enn 5.000 år, og de har gjennomført 13 millioner
sykluser, sier Ren.
Navimows statistikk viser at den største hagen som klippes
er på over 11.000 kvadratmeter, mens den minste er på 6,5 kvadratmeter.
– Jeg vet ikke hvorfor vi har en så liten hage i systemet;
kanskje noen har demonstrert klipperen sin, sier Ren.