NY TOPPLINJE FRA NILFISK

Nilfisk kommer med en splitter ny topplinje, seks år siden siste gang. – Når vi utvikler noe tar det gjerne tid, men det blir bra, sier salgssjefen.

Publisert Sist oppdatert

Nilfisk har holdt på i støvsugerbransjen helt siden 1910, da grunnleggerne Nilsen og Fisker startet selskapet. Nå kommer det tradisjonsrike selskapet med en ny produktlinje for sine støvsugere, seks år siden siste topp-lansering.

– Det er veldig gøy å endelig komme med nye produkter. Den nye Elite-serien er blitt bygd opp helt på nytt i forhold til våre tidligere modeller. Når Nilfisk utvikler noe nytt tar det gjerne litt tid, men det er til gjengjeld veldig gjennomtenkt og gjennomprøvd, sier Jo-Inge Karlsen, salgssjef på konsument i Nilfisk Norge.

Ingen utslipp

Enkelte av modellene er eksklusive for de ulike forhandlerkjedene, men toppmodellen Superior vil bli solgt bredt

Han sier det kommer seks ulike modeller i den nye Elite toppserien, som vil koste fra 3.500 kroner for toppmodellen Superior ned til rundt 2.000 kroner for den enklere modellen. 

– Enkelte av modellene er eksklusive for de ulike forhandlerkjedene, men toppmodellen Superior vil bli solgt bredt, sier Karlsen.

De nye Elite-modellene har det Karlsen kaller «Ultra+ filtration». Det vil si at de er kjemisk tett mellom motor og poserom, slik at ikke noe støv kommer inn i motoren.

– Vi har også et nytt Hepa14-filter, som gjør at det er 99,999 prosent frisk luft som kommer ut av maskinen. Det har designerne jobbet svært mye med for å klare, og betyr at Elite-serien egner seg svært godt for blant andre allergikere, sier salgssjefen.

Både støvmidd, pollen og røykpartikler stoppes av et Hepa14-filter.

Display på håndtaket

Andre nyheter er en ny poseholder for enklere skiftning av pose, og alt er i plast i stedet for papp, noe som skal gjøre det tettere. For enkel bruk er alt på toppen av maskinen, både utstyret i naturbust, slange og bytting av pose.

– Vi har også en autofunksjon som gjør at maskinen regulerer sugekraften selv avhengig av underlaget. Et nytt håndtak med egen låsetapp som gjør at det ikke er noe bevegelse mellom delene, og vi har fem års garanti, sier Karlsen.

Nye Elite blir lansert i butikk i midten av oktober ut i butikk, og Nilfisk planlegger allerede grundig kursing av forhandlerleddet.

– Vi skal blant annet på Experts messe i slutten av august, og Coop-messen i oktober, sier Karlsen.

Han sier Nilfisk har en markedsandel på seks-sju prosent i Norge.

– Prismessig har vi valgt å ikke kjøre på de billigste modellene til 3-400 kroner, men vi begynner på rundt 700 kroner på de enkleste modellene så vi følger konkurrentene på pris, forteller han. 

Må nå unge

Selv kommer Karlsen fra byggevarebransjen, og startet i Nilfisk for vel et år siden.

– Elektrobransjen er mer spesiell enn byggevarekjeden er, og det kan være tyngre å komme inn, men så fort vi får nye modeller inn så går salget oppover. Vi selger mye på kvalitet og merkenavnet, og har veldig store forventninger til den nye modellen, sier han.

I Norge har Nilfisk-Asko rundet 45 ansatte, fordelt på tre områder; proff grått, Asko blått, og konsumentavdelingen. Karlsen forteller konsument består av fem ansatte en agent.

– Vi har også egne lokale verksteder i rundt om landet som vi bruker, samt verksted her på huset. I tillegg har vi egne servicemenn i Bergen og Stavanger, sier han.

Tro mot handelen

Med et totalt budsjett på 200 millioner kroner for Nilfisk-Asko Norge og 50 millioner på konsumentsiden, er det vekst i den norske avdelingen.

– Før hadde vi ikke noe eget apparat, kun agenter, så nå vokser vi, sier Karlsen.

Han sier Nilfisk har en klar forhandlerstrategi og selger ikke noe direkte.

– Vi er veldig tro mot forhandlerne våre, alt må gå via dem, sier salgssjefen.

I tillegg til støvsugere, selger konsulentavdelingen også høytrykkspylere rettet mer mot byggevarekjedene.

Utfordringen framover er ifølge Karlsen å nå den nye generasjonen.

– Nilfisk har holdt på siden 1910, og er et veldig sterkt merkenavn. Jeg som kom fra byggebransjen kjente til høytrykksiden fra før, og ikke så mye elektromarkedet, og ble overrasket over hvor sterk merkevaren er. Utfordringen er å få tak i den nye generasjonen, de som flytter hjemmefra for første gang, sier Karlsen.

Powered by Labrador CMS