Bjørn Ørn Gustafson er nordisk opplæringssjef i Procter & Gamble, og har arbeidet med Brauns elektriske tannbørster siden 1987. Her er han med nye Oral-B iO. Foto: Procter & Gamble

HELT NY ORAL-B FRA P&G

– Oral-B iO er noe helt nytt, og for første gang siden 1991 endrer vi derfor koplingen til børstehodet, sier Bjørn Ørn Gustafson i Procter & Gamble.

Publisert

Han er nordisk opplæringsansvarlig i selskapet, og understreker at Procter & Gamble-eide Oral-B med den nye elektriske tannbørsten har tatt et solid steg videre.

– Oral-B iO kombinerer mikrovibrasjoner med den oscillerende bevegelsen vi er kjent for, er mer stillegående og behagelig å bruke samtidig som den er kraftigere med nesten dobbelt så mange oscillasjoner i sekundet. Jeg begynte i Braun i 1987. Da var jeg 20 år gammel, og det første produktet jeg arbeidet med var en elektrisk tannbørste. Siden har jeg fulgt utviklingen for de elektriske tannbørstene, og når vi nå kommer med Oral-B iO skal jeg ærlig innrømme at den er den beste jeg har prøvd. Tennene føles like rene som etter at du har vært hos tannlegen, sier Gustafson.

Den elektriske tannbørsten er utviklet og produsert hos Braun i Kronberg i Tyskland. Da vi for første gang fikk se Oral-B iO på CES-messen i Las Vegas i januar, sa Christian Mandl, som er ansvarlig for forskning og utvikling, at de har brukt seks år på å utvikle Oral-B iO.

Første gang siden 1991

Oral-B iO i 9-serien har fargeskjerm og 3D-visning i appen av tannpussen. Foto: Procter & Gamble.

– En viktig nyhet er den friksjonsfrie motoren, der en magnet flyr frem og tilbake og genererer en sømløs kraftoverføring og mikrobevegelsene. At man ikke lenger har et mekanisk drivverk med tannhjul fører til at kraftoverføringen ikke lenger reduseres, samtidig som tannbørsten støyer mindre. Produktet virker veldig kraftig, samtidig som det er mer stillegående og behagelig å bruke, sier Gustafson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Produktet virker veldig kraftig, samtidig som det er mer stillegående og behagelig å bruke

Han sier navnet iO er en lek med bokstaver, som går igjen i «micro», «vibrations», «revolutional», «sensational» og siden skjermen er intuitiv og prater med deg; «conversational».

– Vi har fått lov av flere av kundene våre til å ikke oversette disse begrepene, siden det ikke alltid slår like bra når vi skal oversette til fire nordiske språk, sier Gustafson.

For første gang siden 1991 endrer Oral-B på tilkoplingen mellom håndtak og børstehode. Av forsknings- og utviklingssjef Christian Mandl fikk vi i januar høre at den nye og magnetiske tilkoplingen har gjort det mulig å øke antall oscillasjoner fra 70-80 til 140 i sekundet. Foreløpig har Oral-B to børstehoder tilpasset iO; Ultimate Clean og Gentle Care, som selges i to-pakninger for 220 kroner og i fire-pakninger til 400 kroner.

Oral-B iO serie 9 kommer i sort, rosegull og hvit utførelse. Med følger en trådløs induksjonslader, reiseetui med den samme teknologien, og et lite stativ for tre børstehoder. Foto: Procter & Gamble.

Påminnet impuls

– Det er ikke til å stikke under en stol at børstehodene er viktige for oss, og her ligger det også en stor mulighet for handelen siden det norske folk kun bytter børstehode eller tannbørste to ganger i året, mens det anbefalte er minst fire. Dette er ganske skremmende når man tenker på bakteriefloraen i munnen, samtidig er en slitt børste dessuten mindre effektiv til å rengjøre tennene, sier Gustafson.

Han sier dette er noe kundene kjøper gjennom påminnet impuls, på samme måte som for eksempel batterier og barberblad.

Procter & Gamble anbefaler at Oral-B iO brukes sammen med mobilappen. På serie 9 vises det i 3D hvor du har pusset. Foto: Procter & Gamble.

– Dette er noe vi i Procter & Gamble (P&G) har mye kunnskap om, og vi har en rekke suksesshistorier om butikker som har satt ut en ekstra lokasjon i butikken med børstehoder og plutselig selger langt flere. Det som skjer når kunden har flere liggende klar hjemme er at de byttes oftere, og dette er altså noe som både tennene, butikken og vi tjener på, sier Gustafson.

Som på tidligere modeller, anbefaler Gustafson at man bruker iO sammen med mobilappen.

Slik illustreres børstebevegelsen til Oral-B iO. Foto: Procter & Gamble.

– Da kan man ikke minst følge med på hvilke deler av tennene man har pusset. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at mange ikke benytter seg av denne muligheten, så iO har derfor en interaktiv skjerm som blant annet forteller deg hvilket program du bruker, og hvor lenge du har pusset. I overgangen mellom håndtaket og børsten er det et lys som ikke bare med rødt gir beskjed hvis du presser for hardt, men med også signaliserer med et hvitt lys at du presser for svakt, og med grønt når du pusser korrekt. De fleste har et speil foran seg når de pusser tennene, der man både kan se skjermen og det fargede lyset, sier Gustafson.

2.300 til 3.200 kroner

Han sier appen er den beste hvis man ønsker å pusse riktig.

iO har 16 gyrosensorer i håndtaket som forteller hvor man pusser

– Appen er blitt mer intuitiv, og iO har 16 gyrosensorer i håndtaket som forteller hvor man pusser. Brukes tannbørsten av flere, kan hver enkelt kople den til sin mobil via blåtann for å følge med i appen. Hvis man kun ønsker å registrere børstingen for å føre en slags statistikk, behøver man ikke ta opp mobilen så lenge den er koplet til via blåtann, sier Gustafson.

Oral-B iO kommer i tre serier; 7, 8 og 9 til 2.300, 2.500 og 3.200 kroner og er forløpig kun tilgjengelig hos Elkjøp. Alle har 3-timers ladetid, trykksensor, kunstig intelligens (AI), reiseetui som kan koples til strøm for lading, og henholdsvis 5, 6 og 7 smartinnstillinger. Serie 7 har skjerm uten farger, Serie 8 og 9 har fargeskjerm, og Serie 9 er alene om å ha 3D-registrering av tannpussen.

Christian Mandl leder Brauns avdeling for forskning og utvikling i Kronberg i Tyskland, og viste under CES i januar for første gang Oral-B iO. Foto: Stian Sønsteng.

Som forgjengerne har Oral-B iO trådløs induksjonslading, også laderen har fått en annerledes utforming enn tidligere.

– Vi har fått helt nytt utstillingsmateriell til butikkene for hele porteføljen vår, og en egen løsning for iO, sier Gustafson.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Han sier lanseringen av Oral-B iO skjer gjennom flere faser.

– Over fem år har vi en plan om å endre hele porteføljen, der flere modeller går i retning av iO-teknologien. Utfordringen til nå har vært å produsere nok, siden iO virkelig er blitt godt mottatt internasjonalt, sier Gustafson.

Powered by Labrador CMS