SATSER PÅ FOTOSTASJONER

Kjemibaserte fotolaboratorier er snart erstattet av elektroniske fotostasjoner der forbrukerne selv lage egne bilder. Nå kaster Tura Scandinavia seg på trenden.

– For fem år siden innså vi at tiden var over for kjemilaboratoriene. Ingen var villig til å betale det laboratoriene kostet, og vi måtte ha mange teknikere til å yte tilstrekkelig service.

Det sier Carl Eriksson, grunnleggeren av Tura Scandinavia og far til nåværende daglig leder Stefan Eriksson. Han forteller at firmaet var tidlig ute med overgangen fra kjemi til elektronikk og at mange av kundene synes det var en uklok beslutning da. Et par år senere innså Eriksson at beslutningen var riktig.

Mitsubishi

Nå har Tura fått agenturet for Mitsubishi elektroniske fotolaboratorier for Norden. Eriksson forklarer at årsaken til valget i første rekke er at Mitsubishi er størst i verden på sublimeringsskrivere. I tillegg kommer at prisen på materiellet som brukes i fotostasjonene er lavt fra denne fabrikkanten. Den viktigste grunnen til å bruke sublimeringsteknikk er at bildene som kommer ut av maskinen er helt tørre og har et UV-sjikt utenpå bildeflaten. Dermed har de stor motstandsdyktighet mot påvirkning fra sollys og oson.

Easy Foto

Eriksson er klar når det gjelder anbefaling for de som starter med fotostasjoner, og han tenker også særlig på elektronikkbransjens aktører.

– Hvis du anskaffer deg vårt enkleste system Easy Foto, vil du begynne å tjene penger allerede hvis det blir kopiert mer enn ti bilder per dag. Easy Foto kan bygges ut med flere skrivere etter hvert. Viktig er det også at systemet hele tiden kontrolleres fra kassaapparatet, i og med at de som skriver ut bilder i butikken får en kassalapp fra skriveren, som kunden betaler før kopieringen finner sted. Det gir god og sikker kontroll for butikkeieren. Også de store systemene våre kan være aktuelle for elektronikkbransjen, for eksempel i stormarkedene. Da kan mange fotostasjoner knyttes til samme server, sier Eriksson.

Nå kommer Easy Foto også til Norge. Nasjonssjef for Tura i Norge, Jo Petter Kjeldset sier de vil presentere Turas ulike løsninger for handlerne og fortelle hva de kan tjene penger på.

– Både foto- og elektrobransjen vil være hovedkundene i Norge, men også andre distribusjonskanaler, for eksempel hoteller, kjøpesentra og telebutikker er aktuelle. Det siste er viktig fordi en stor del av bildene blir tatt med mobiltelefon, sier Kjeldset.

Alt er klart for salgsstart i Norge for de nye Mitsubishistasjonene. Han har tatt mål av seg til å omsette 50 stasjoner første salgsår.

Internettservice

Tura utvikler sitt eget servicesystem for de nye fotostasjonene. I stedet for teknikere skal det meste av servicearbeidet og feilsøking skje ved hjelp av internett. Dette skjer ved at maskinen er koplet opp på nett. De fleste systemfeil kan repareres på denne måten.

Mitsubishi-maskinene kan også tilby flere tilleggstjenester som trykk på kaffekopper, t-skjorter og luer. Kundene kan også lage kalendere, julekort og justere bildene sine.

– Inn til nå har de viktigste kundene våre på fremkalling vært fotohandlere. Nå ser vi at denne produkttypen blir overtatt av elektromarkeder som kombinerer foto, lyd og bilde. De vil ikke ha kjemilaboratorier men digitale fotostasjoner. Nå tar vi grep også for det norske markedet, sier Eriksson.

Altec nytt segment

Tura kommer nå med tilbehørsprodukter til data med det amerikanske merket Altec.

– Altec Lancing er et merke med lange tradisjoner, særlig et sterkt merke for høyttalere og godt kjent i Norge blant Hi-Fi-entusiaster. Jeg tror dette vil ha stor betydning også for dataproduktene, sier Kjeldset.

De viktigste konkurrentene mener Kjeldset er Creative, Logiteq og Bose. Tura ser det som viktig å tilby produkter i alle segmenter i dette tilbehørsmarkedet og derfor er det planer om å ha et bredt sortiment både i Norge og Sverige.

Powered by Labrador CMS