Tore Rødde i Fujifilm Nordic AB hadde ikke trodd at han i 2021 skulle stå ved en nylevert filmfremkaller, som denne FP563-maskinen selskapet har levert til Elite Foto Gulskogen i Drammen. Foto: Stian Sønsteng

MEN 135-FILMEN VAR IKKE DØD

– Analog foto nekter å dø, og her ved Elite Foto Gulskogen kombineres en ombrukt filmfremkaller fra Fujifilm med vår nyeste tørrlab, sier Tore Rødde.

Publisert Sist oppdatert

Han er norsk salgssjef i Fujifilm, og vi møter ham den 9. september under Elite Fotos butikkåpning ved Gulskogen senter i Drammen. Ute i butikken har Tore Rødde og Fujifilm blant annet en pall med Instax mini11-kamera, og de analoge øyeblikksbildene fra disse er ifølge Rødde svært populære.

Ved Elite Foto Gulskogen har Tore Rødde og Fujifilm blant annet levert tørrlaben DL650 (foran), filmfremkalleren SP3000 og filmfremkalleren FP563. Foto: Stian Sønsteng

Når man beveger seg inn på bakrommet i butikken, finner man både analog og digital teknologi fra Fujifilm.

– Her har vi en DL650 tørrlab, filmskanneren SP3000 og filmfremkalleren FP563. Med andre ord lever analog og digital teknologi side om side i beste velgående, og det er jo spesielt at det fortsatt er liv i fremkallingsmaskinene våre, sier Rødde til fagbladet Elektronikkbransjen.

Etter 19 år i bransjen skiller han fortsatt mellom begrepene «fremkalle», som bruks om å fremkalle film, og «skrive ut» eller «kopiere», som brukes om prosessen når man får bildet over på papir.

Filmskanneren og tørrlabben forventer man kanskje å finne hos Elite Foto, siden de kan blåse liv i gamle og nye bilder. Med filmfremkalleren er det noe annet. Den brukes tross alt til en alderstegen teknologi, drøyt 20 år etter at fotoapparatene begynte å bli digitale og drøyt 10 år etter at mobilfoto for alvor gjorde seg gjeldende.

Elite Foto Gulskogen selger filmbaserte kamera fra Agfa, eller flergangskamera som det nå kalles. Foto: Elite Foto

Retro så det holder

– Er det overraskende at vanlige forbrukere har behov for å fremkalle en film i 2021?

– Absolutt, men vi er inne i en retrobølge så det holder, og det merker vi veldig godt på våre analoge produkter. Det er veldig gøy! smiler Rødde.

Det er jo spesielt at det fortsatt er liv i fremkallingsmaskinene våre

På Gulskogen heter filmfremkalleren Fujifilm FP563, ifølge Rødde en maskin med større kapasitet på 35 filmruller i timen, med C-41-prosessen som ble lansert i markedet av Kodak i 1972. Maskinen er ombrukt, eller «refurbished» av litt nyere dato, og har altså vært tilbake hos en profesjonell aktør som har pusset den opp og satt den tilbake på markedet – slik Stiftelsen Elektronikkbransjen nå gjør med andre produktkategorier gjennom sitt datterselskap med nettadresse ombrukt.no.

– Det er et Fujifilm-basert selskap i Frankrike som har spesialisert seg på å ta inn brukte maskiner som de går over, renser og bytter tannhjul og andre slitedeler på, før de selges igjen med en viss garanti. Dermed får de et nytt liv, og da teknikeren vår satte den opp så vi at den er så god som ny innvendig, selv om plastdekselet på utsiden kanskje er blitt litt gult, sier Rødde.

Han anslår at maskinen er 10-15 år gammel, og at den kan ha minst like lang levetid igjen.

– Disse maskinene bare går og går. Det er begrenset hva vi får tak i, og skal man ha en filmfremkaller er det våre ombrukte modeller som gjelder, sier Rødde.

God kvalitet

– Hva gjør dere om 15-20 år, når alle de ombrukte filmfremkallerne tar kvelden for godt?

– Ja, si det. Jeg vet rett og slett ikke. Men, se bare på hva som allerede har skjedd med vinylplatene. Nå er også musikkassettene på vei tilbake, sier Rødde.

Tore Rødde i Fujifilm hadde fått god plass til sine Instax mini11-kamera på åpningsdagen ved Elite Foto Gulskogen. Foto: Stian Sønsteng

Han sier analog fotografering er blitt populært i hele Europa.

– Engangskameraene bare wosh! forsvinner ut, og vi får ikke tak i nok film. Det eneste som er tilgjengelig er 36-bilders ruller med 135, 200 og 400 ASA, og vi har restordrer store som hus. Dette gjelder ikke bare oss, men alle som har en analog produksjon, sier Rødde.

Engangskameraene bare wosh! forsvinner ut

– Etter såpass mange år med en dalende kurve når det gjelder analog fotografering, er det andre utfordringer når det gjelder kvalitet, kompetanse, og tilgang på kjemikalier?

– Kjemikalier er ikke noe problem, og kvaliteten på bildene er like god som tidligere, forsikrer Rødde.

I tillegg til ham som salgssjef har Fujifilm to ansatte teknikere i Norge, av totalt 50 ansatte i Norden. Når det gjelder filmfremkallere, er også Synigo AS på det norske markedet med sine Noritsu-maskiner, også dette selskapet er medlemmer i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mer kontrast

Som nevnt kombinerer man ved Elite Foto Gulskogen analog og digital teknologi.

Benedikte Tetlie, driftssjef for Elite Fotos kjedeeide butikker i Tromsø, Sandvika og Drammen, med noen av filmene de selger. Foto: Elite Foto

– Filmfremkallingen tar seks minutter, inkludert skanning tar det kanskje et kvarter. Så er det over på helt ny teknologi, med vår DL650 tørrlab som baserer seg på blekk i stedet for de tradisjonelle kjemilabbene. I Fujifilm er fordelingen mellom de to teknologiene omtrent 50/50, og det er fordeler og ulemper med begge. Tørrlabbene er litt enklere å operere, og det er forskjell på et blekkbilde og et kjemibilde når du ser dem side om side. Blekk gir litt mer fargemetning og kanskje en litt hardere kontrast, noe mange kunder setter pris på. De synes kanskje at bildet ser bedre ut, mer i tråd med bildet de har hjemme på TVen der de ofte har skrudd opp kontrast og dynamikk. Et kjemibasert bilde er ofte litt mykere i fargeovergangene, og for å være personlig liker jeg kanskje dette best, sier Rødde.

– Hvem leverer film til fremkalling?

– Jeg har selv spurt våre kunder om dette, og får til svar «jente 19-25 år». De er heldigitale og har gjerne stålkontroll på alt, men de er fasinerte av det analoge vi drev med tidligere. Samtidig kommer det stadig oftere voksne kunder inn som har funnet frem igjen 135-kameraet.

Se også vår artikkel «Vil tilby kortreiste bildeprodukter» fra åpningen av Elite Foto Gulskogen, der analog fotografering også omtales.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS