SONY UTVIDER HI-RES AUDIO-PORTEFØLJEN

Sony mener fortsatt TV-fremtiden er flat, selv om de lanserer nye og buede modeller. På IFA har de fokus på Hi-Res Audio-produktene sine.

Publisert Sist oppdatert

På IFA viser Sony seriene S85C og S80C på 65 og 55 tommer, med buede 4K LCD TVer. Da fagbladet Elektronikkbransjen på CES-messen i januar møtte nederlandske Rik Willemse, som siden september 2014 har vært Nordensjef i Sony Electronics, var han krystallklar på at fremtiden er flate TVer. Når vi nå møter ham på IFA-messen i Berlin, stiller vi ham derfor følgende spørsmål med et glimt i øyet:

– Du er opprømt over deres nye buede TVer?

– Ja, selvsagt. Våre nye og buede TVer er vakre produkter, med en fantastisk bildekvalitet takket være vår X1-prosessor som gir bedre klarhet, farger og kontrast. De er nye medlemmer i 4K-familien vår, og med skjermstørrelser på 65 og 55 tommer retter de seg mot et viktig og økende marked. At de er buede er fint, men ikke det viktigste for oss. Vi fokuserer på det kundene ønsker, og tilbyr ultratynne, store, små, flate og buede modeller. Om TVen er flat eller buet er ikke et stort tema. Faktum er at flate TVer appellerer mer til kundene, og vårt hovedfokus er bildekvalitet, design og brukergrensesnitt, sier Willemse.

Vi har hatt buede TVer tilgjengelig siden i fjor, men disse har ikke hatt noe å si for økningen vi har hatt i markedsandeler

– Du er sikker på at Sony om noen år ikke må endre strategi og i større grad satse på buede TVer, slik enkelte konkurrenter gjør?

– Igjen; det er kundene som bestemmer. De kan endre mening, men for øyeblikket sier de at de ikke ønsker buede TVer. Dette er et begrenset segment i TV-markedet.

Perfekt for Norge

– I Norge er det ikke noe problem at dere ikke har fokusert på buede TVer?

– Tvert imot. Vi har hatt buede TVer tilgjengelig siden i fjor, men disse har ikke hatt noe å si for økningen vi har hatt i markedsandeler. Derimot har våre flate TVer i seriene X85, X90 og X93 bidratt til de gode resultatene, sier Willemse.

De buede seriene S85C og S80C har som flere flate Sony-modeller Android TV, som ifølge en pressemelding fra Sony skal gi en enestående tilgang til et mangfold av innhold, intuitive operasjoner, god integrasjon og kryss-funksjonalitet med smarttelefoner.

– Hvordan vil du beskrive Sonys posisjon i det norske TV-markedet?

– Det er en perfekt kombinasjon. Det norske markedet er overrepresentert når det gjelder store skjermstørrelser og 4K UHD. Dette er de voksende segmentene, og dette passer vår portefølje svært godt. Vi fokuserer på bildekvalitet og UHD, som er svært relevant i store skjermstørrelser, og dette er årsaken til veksten vår i det norske markedet.

HDR-klare

– Dere fokuserer på nye teknologier som skal forbedre bildekvaliteten, som HDR (High Dynamic Range). Hvordan er det å få budskapet ut i markedet?

– Fordelen med 4K UHD, som var relevant for store skjermstørrelser, var det enkelt å formidle. Nå fokuserer vi på klarhet, farger og kontrast, og kundene må oppleve den nye bildekvaliteten for å forstå hvor mye bedre den er blitt. Når det gjelder HDR er dette svært lovende, siden også kringkasterne ser på denne teknologien.

– Hvor stor andel av porteføljen deres støtter HDR?

– Dagens 4K-apparater er hovedsakelig HDR-klare, med seriene X85, X90 og X93.

På lydsiden satser Sony videre på høyoppløst lyd, under logoen Hi-Res Audio.

– Det er en god ting at vi fortsetter satsingen på høy kvalitet i alle segmenter. For ett år siden hadde vi 40 Hi-Res Audio-produkter, nå har vi 63. Innhold er viktig, og vi er glade for at strømmingstjenesten Qobuz lanseres i Norge fjerde kvartal, med et stort antall titler i høyoppløst kvalitet, sier Willemse.

Han synes det er bra for Sony at flere andre produsenter også bruker Hi-Res Audio-logoen.

Ny h.ear-serie

– Kundene kjenner Sony som en audio-aktør, og vi har vært en pioner i utviklingen av dette nye produktområdet.

– Hva med multirom?

– Dette er viktig, men det essensielle er at folk ønsker å lytte til god musikk i høy kvalitet. De vil gjøre dette på en enkel måte, og nettopp enkelt er nøkkelordet. Om det er NFC, der du kan kople spilleren din til anlegget med én berøring, om det er via blåtann, wifi eller multirom, har vi produktene, sier Willemse.

På IFA viser Sony en ny serie hodetelefoner, kalt h.ear (uttales “hear”) samt nye Walkman-modeller med høyoppløst lydkvalitet – begge deler i stilren design og sterke farger. H.ear-serien inkluderer både hodetelefoner og øreplugger. H.ear in NC-modellene skal være verdens første øreplugger med høyoppløst lyd og støyreduksjon. Den nye kompakte Walkman NW-A25HN har også høyoppløst lydkvalitet og digital støykansellering, og kommer sammen med høyoppløste og støykansellerende øreplugger.

Morpheus ute neste år

Walkman NW-ZX100HN i ZX-serien skal representere Sonys ypperste lydkvalitet, og vil også bli solgt sammen med høyoppløste og støykansellerende øreplugger. Den skal gi kontinuerlig avspilling med høyoppløst lydkvalitet i opp til 45 timer.

Et annet Hi-Res Audio-produkt fra Sony er lydsystemet CAS-1, som på tross av et kompakte design fortsatt er kraftig og har god gjenklang når den brukes enten med høyttalere eller hodetelefoner, heter det i en pressemelding. Bilstereoen RSX-GS9 er også en del av Hi-Res Audio-serien.

Også på IFA viste Sony Computer Entertainment sitt Project Morpheus, som med virtuelle virkelighet (VR) skal ta PlayStation4-opplevelsen til neste nivå, heter det i pressemeldingen. Med hodesettet skal spilleren bli omringet av en realistisk 360-graders verden, og få inntrykk av å ha tatt steget inn i spillet. Sensorer gjør at den virtuelle verdenen roterer i takt med spillerens hodebevegelser. Enheten er utstyrt med en 5,7-tommers  192xRGBx 1080-oppløst oled-skjerm med mulighet til å gjengi bilder i 120fp. Project Morpheus er klar for lansering i løpet av første halvdel av 2016.

Powered by Labrador CMS