Håkon Øgreid i Luthman med en Gibson Les Paul og multifunksjonsbrettet fra HeadRush. Foto: Stian Sønsteng

TREFFER FLERE HOS ELKJØP OG CLAS OHLSSON

– Det har fått en blandet mottakelse at vi har begynt å selge varene våre i andre kanaler, som Elkjøp og Clas Ohlsson, sier Håkon Øgreid i Luthman.

Publisert

Vi møter ham på salgsmessen under Larvik gitarfestival, der Luthman viser produkter fra Gibson, Epiphone, Blackstar og HeadRush.

– Luthman er et pan-skandinavisk selskap med hovedsete i Stockholm, der vi har hovedkontor og lager, med salgsavdelinger i Norge, Danmark og Finland – der sistnevnte også dekker Baltikum, sier Øgreid.

Han er en av to selgere i Norge, med ansvar for alle produkter.

Luthman SMTTS AB er eid av norske Music Retail Holding AS, som også står bak 4Sound-kjeden.

– I hvilke kanaler selger dere produktene deres?

– I all hovedsak i musikkforretninger. I tillegg har vi gjort avtaler med Eplehuset, Teknikmagasinet, CDON, Elkjøp og Clas Ohlsson. De kjøper direkte fra vårt hovedkontor i Sverige, og er blitt en viktig del av forretningen vår. Mottakelsen er selvfølgelig blandet i den tradisjonelle musikkbransjen, siden de har fått nye konkurrenter. Når det er sagt, går disse kanalene for spesifikke produkter og gjerne et mindre sortiment, som de kjøper inn i ganske store antall. Hvis man ser litt større på det, representerer disse kanalene en bredere inngangsport for langt fler enn dem musikkbransjen treffer. Det er vel i underkant av fire prosent av befolkningen som oppsøker en musikkforretning, mens Elkjøp har et litt større nedslagsfelt, sier Øgreid til fagbladet Elektronikkbransjen.

Gibson og Epiphone

– Møter du seg selv i døra, i og med at Gibson Brands – som står bak Gibson-gitarene Luthman leverer – selger sine Maestro by Gibson-gitarer nettopp hos Elkjøp?

– Nei, ikke i det hele tatt. Dette er to helt forskjellige segment, og noe Gibson har gjort helt bevisst. De bruker et annet varemerke, Maestro, som er et billigmerke nye gitarister kan prøve seg litt på før de kanskje kjøper en Epiphone eller Gibson.

– Hvor viktig er Gibson for Luthman?

– Dette er et av våre største varemerker, og det har det alltid vært. Gibson inkluderer Epiphone og alle divisjonene i Gibson; Electric, Acoustic, Memphis og Custom, sier Øgreid.

Epiphone er Gibsons rimeligere gitarer, med priser fra 1.500 til 10.000 kroner. Til sammenligning koster de rimeligste Maestro by Gibson 900 kroner hos Elkjøp.

– Epiphone er de eneste gitarene der man kan bruke nøyaktig de samme målene som Gibson, for eksempel en Les Paul. Gitarene blir laget på den samme måten som Gibson, men i Østen. Gibson Electric begynner på 8.000-9.000 kroner, og går opp til 30.000 kroner. Der tar Memphis og Custom over, og der kan du komme opp i noen hundre tusen kroner for verstingene, sier Øgreid.

– Hvilken posisjon har Gibson som varemerke i Norge?

– Ikke bare i Norge, men på verdensbasis, er Gibson og Fender de to største varemerkene; det er ingen andre som er på samme nivå, sier Øgreid.

Gibson trimmer Philips

Hvis man ser litt større på det, representerer disse kanalene en bredere inngangsport for langt fler enn dem musikkbransjen treffer

Før jul ble det kjent at Gibson Brands slet i motbakke. Den 15. februar kom pressemeldingen om at selskapet refinansierer og gjennomgår en snuoperasjon. Når det gjelder varemerket Philips og deres lydprodukter, som eies av Gibson Brands Inc., uttaler selskapets toppsjef Henry Juszkiewicz at de vil fortsette å strømlinjeforme produktsegmentene der det er et vekstpotensial, samtidig som de vil fase ut andre.

– Selv om musikkinstrumentene og pro-audio-segmentet har vært profitable og vokst, er de fortsatt under nivået vi hadde for noen år siden, sier Juszkiewicz i pressemeldingen.

Øgreid i Luthman er ikke bekymret for Gibson som varemerke på gitarsiden.

– Gibson kommer til å bestå, og kundene kommer ikke til å merke det hvis det skjer endringer i eierselskapet, sier Øgreid.

I Larvik viser Luthman også Blackstar.

– Dette er et ungt merke, etablert i 2007, av folk som tidligere arbeidet i Marshall, med den samme britiske mentaliteten. De lager alt fra bittesmå øvingsforstekere til de store høyttalerne som brukes på konsert. De har alltid vært veldig gode til å gi mye lyd med lav wattstyrke, sier Øgreid.

– Hvor ligger de i pris?

– Omtrent som Marshall, og de har en stor bredde. Fra småting til 500 kroner, til høyttalerstabler til 20.000 kroner.

– Kan du beskrive lyden?

– De har lykkes med å lage den klassiske rørlyden, med et vidt spenn. Hvis man er på jakt etter en forsterker, finner man antakeligvis noe man liker i sortimentet deres, sier Øgreid.

HeadRush

Han viser også frem pedalbrettet HeadRush.

– Dette skal dere møte Yamahas Line 6 med?

Øgreid ler.

– Vi hadde Line 6 i 15 år før Yamaha kjøpte merket, så vi kjenner godt til disse produktene. HeadRush er absolutt en konkurrent, og det er faktisk et eldre konsept enn man skulle tro. Det er den samme gjengen som sto bak Eleven Rack som har laget HeadRush, som blir en HD-versjon av denne. HeadRush eies av inMusic, som også eier Akai, navnet har de hentet fra en gammel pedalserie fra nettopp Akai, sier Øgreid.

Multifunksjonsbrettet fra HeadRush ble vist første gang på NAMM-messen i 2017, og koster 10.000 kroner.

– Det har det mest praktiske grensesnittet på markedet. Vil du bytte rekkefølgen på pedalene, er det bare å dra dem på berøringsskjermen – det er nesten som å flytte rundt på løse pedaler. Systemet er ekstremt enkelt å sette seg inn i, og har kanskje den laveste barrieren for folk som vil ta i bruk multibokser, sier Øgreid.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.

Han sier multifunksjonsbrett er veldig i vinden.

– De profesjonelle velger ofte et slik, siden det er lett å ta med seg. Disse produktene er blitt veldig gode, og du kan laste ned lydene du ønsker. Spiller du hver helg, begynner disse produktene å bli enkle å ty til. Men, vi ser også at amatørene, som ønsker å leke litt, kjøper et slik, sier Øgreid.

Powered by Labrador CMS