Andreas Jentoft (f. v.), Arild Johnsen og Eirik Haua eier og driver Lydproduksjon Tromsø AS. Her er de hos Alcons Audio på messen Prolight + Sound. Foto: Stian Sønsteng

LYDPRODUKSJON I TOPPEN MED ALCONS

– Det var tidligere vanskelig å vinne anbudsrunder for de riktig store lydsystemene. Med Alcons Audio konkurrerer vi helt til topps.

Publisert

Det sier Andreas Jentoft i Lydproduksjon Tromsø AS. Vi møter ham sammen med Arild Johnsen og Eirik Haua på messen Prolight + Sound i Frankfurt, hos den nederlandske produsenten Alcons Audio.

De tre eier Lydproduksjon Tromsø AS, som ble etablert i 2005 av Arild Johnsen. Han var tidligere daglig leder i Lydteamet, og har bakgrunn som lydmester fra Hålogaland Teater og mange års turne- og festivalerfaring.

Dette er den viktigste måten vi får markedsført oss på; at folk får hørt systemet vi leverer

– Vi startet med lydinstallasjon, utvidet med en musikkforretning, utfører akustikk-korrigering og har et lydstudio (LP Studio), men hovedgeskjeften er lydinnstallasjon og salg av lydutstyr, sier Jentoft.

Johnsen sier Alcons Audio er blitt den viktigste leverandøren deres. Når det gjelder kundene som har kjøpt Alcons Audio, trekker de tre frem Hålogaland teater i Tromsø, utleieselskapet Lydteamet i Bodø, kulturhuset og andre kommunale bygg i Tromsø, samt utesteder i Tromsø som Skarven og Prelaten.

– Alcons Audio er det ingen andre i Norge som har hatt. Jeg arbeidet med dem første gang i 2002, og har siden holdt kontakten med dem. De er en nederlandsk produsent i øvre sjikt av høyttalere, har sin egen patenterte teknologi, og en HF-driver ingen kan konkurrere med – med en mye bedre gjengivelse. Alt lages for hånd i Nederland, det er ingen deler fra Asia i produktene deres, og de utvikler alt selv. I år markerer de sitt 15 års-jubileum, men det sitter en mye lenger rutine i utviklingsavdelingen der, sier Johnsen.

Flinke blir flinkere

– Er det mulig å sammenligne Alcons Audio med andre merker?

– Det kan – og må – man gjøre hele tiden, men dette er annerledes. Erfaringen vår er at når vi kjører demonstrasjoner, og gjerne A- og B-tester, får vi ofte veldig sterke reaksjoner fordi det er så stor forskjell på Alcons Audio og alt annet, sier Johnsen.

– Kan du beskrive forskjellen?

– Ikke uten å være stygg, sier Johnsen og høster latter.

Han forsøker seg likevel:

– Alcons Audio gjengir lyden én til én, uten å komprimere. Det som kommer inn, er det som kommer ut, uten at det blir påvirket på noe vis. Det som ofte skjer, er at de dårlige lydteknikerne blir dårligere, mens de flinke blir veldig mye flinkere. Her ligger kanskje den største forskjellen, sier Johnsen.

Han sier prisnivået ligger likt med de andre merkene i øvre sjikt.

– Hvis det er så bra som du sier, vil dere snart ha monopol i Norge?

– Vi har bare hatt merket i to-tre år, men ser allerede nå at de som har Alcons Audio, ofte får svært gode tilbakemeldinger, så merket er i ferd med å etablere seg, sier Johnsen.

Han anslår at et Alcons Audio-system i en vanlig kulturhussal på rundt 600-700 seter koster 1,8 til 2 millioner kroner, og viser oss forsterkeren Sentinel 10, som er på fire ganger 2.500 watt.

– Den eneste delen i denne fra Asia er driveren som sitter i skjermen, sier Johnsen.

Konkurranse sørfra

Lydproduksjon Tromsø AS holder til i Strandvegen, og har lokaler på 400-500 kvadratmeter.

– Butikken er ikke stor. Vi retter oss hovedsakelig mot de semiproffe eller proffe, men selger også gitaren til den som skal bruke konfirmasjonspengene, sier Jentoft.

I Tromsø har de én konkurrent på butikksiden.

– Innen installasjon er vi alene, men møter ofte konkurranse sørfra, sier Johnsen.

– Distriktet dere dekker er?

– Fra Brønnøysund til Kirkenes, så vi har et stykke å kjøre, sier Johnsen.

Haua skyter inn:

– Vi er i Afghanistan også, gjennom leveranser til Forsvaret!

De dårlige lydteknikerne blir dårligere, mens de flinke blir veldig mye flinkere

Installasjonssiden står for 70 prosent av omsetningen, og kundene er kirker, kommuner, skoler, idrettsanlegg, konferanserom, hoteller og selvsagt konsertsaler og teater.

I tillegg til Alcons har Lydproduksjon Tromsø flere agenturer.

– Auralex leverer akustikk-korrigering av rom og AMT (Applied Microphone Technology) er en håndlaget amerikansk mikrofon for akustiske instrument, for å nevne et par, sier Johnsen.

Ramp gitarforsterker

Selskapet har fem fast ansatte, samt flere på deltid. I fjor omsatte de for nesten 17 millioner kroner.

– Vi ønsker å bli større, men vil ha en vekst vi klarer å kontrollere. Vi har hele tiden hatt en sunn økonomi, fordi vi har vært forsiktige og tatt små steg, sier Johnsen.

– Hva betyr det at dere holder til i Tromsø?

– Internettet er stort, og avstandene er blitt små, så det er ikke noe problem for oss å hente en person fra et kulturhus eller teater til et annet der Alcons allerede er installert. Dette er den viktigste måten vi får markedsført oss på; at folk får hørt systemet vi leverer, sier Johnsen.

– Hvordan går butikken?

– Tromsø er en liten by, og du har et begrenset antall musikere. Vi har den fordelen at vi kjenner mange av dem. Konkurransen fra netthandelen er stor. Men, hvis man er villig til å yte god service, og leverer kvalitet, er kundene villige til å bruke en hundrelapp eller to ekstra. At vi har en installasjonsavdeling i tillegg, gjør at vi har flere ben å stå på – og gir oss en tryggere basis. Dessuten har vi eget verksted, sier Jentoft.

– Hvis du driver en ren musikkbutikk, er marginene mye lavere enn for få år siden. For å skille oss litt ut, selger vi derfor hjemmelagde gitarforsterkere med varemerket Ramp. De er laget over den gode og gamle lesten, og det er Arild som bygger dem, sier Haua.

Powered by Labrador CMS