Vi har tidligere
skrevet om åpenhetsloven som trådte i kraft 1. juli i fjor. I loven stilles
det en rekke krav til hvordan større virksomheter skal gå frem for å kartlegge
negative konsekvenser av egen virksomhet når det gjelder grunnleggende
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Snart ett år etter lovens ikrafttredelse
er spørsmålet om virksomhetene som omfattes av loven er forberedt på å
redegjøre for arbeidet sitt innen lovens frist 30. juni 2023.
Gjennomføring
Håkon Reiten Finnbakk, advokatfullmektig i Advokatfirmaet Ræder. Foto: Ræder
Kjernen i åpenhetsregelverket er plikten til å
gjennomføre såkalte aktsomhetsvurderinger. I dette ligger det et krav om at
virksomhetene skal avdekke mulig negativ innvirkning på grunnleggende
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Etter å ha gjennomført en innledende
risikokartlegging av egen virksomhet, leverandører og andre
forretningsforbindelser, skal virksomheten iverksette tiltak som er egnet til å
begrense de konsekvensene man har avdekket. Arbeidet som gjøres her vil legge
grunnlaget for den redegjørelsen som virksomhetene skal publisere på egne
nettsider innen lovens frist 30. juni 2023.
Annonse
Publisering
Åpenhetsloven pålegger virksomheter å publisere en
offentlig redegjørelse for de aktsomhetsvurderingene som er gjennomført.
Formålet med dette er å gi allmennheten innsikt i de viktigste funnene fra
aktsomhetsvurderingene og hvilke tiltak som er iverksatt.
Loven sier ikke noe om hvor lang redegjørelsen må være, men
angir tre hovedelementer som alltid må inngå:
Kyrre W. Kielland, partner i Advokatfirmaet Ræder. Foto: Ræder
· En generell beskrivelse av hvordan virksomheten
er organisert og hvilke rutiner den har for å håndtere forpliktelsene i
åpenhetsloven.
· Hvilke negative konsekvenser virksomheten har
oppdaget i forbindelse med aktsomhetsvurderingene.
Annonse
· Hvilke tiltak virksomheten har iverksatt eller
planlagt å iverksette for å begrense negative konsekvenser. Eksempler på slike
tiltak kan være etablering av systemer for klagehåndtering, initiativer til
dialog med berørte interessenter eller bransjesamarbeid for å løse konkrete
utfordringer.
Fristen for å publisere en offentlig redegjørelse er satt
til 30. juni 2023. Innen denne fristen forventes det at virksomheten har lagt
ut informasjon på egne nettsider der det opplyses om forholdene nevnt ovenfor.
Ny høringsrunde
Forbrukertilsynet er tilsynsmyndighet for
åpenhetsloven og vil kunne ilegge sanksjoner dersom virksomhetene ikke
overholder forpliktelsene i loven. Som et ledd i gjennomføringen av EUs
moderniseringsdirektiv har Barne- og familiedepartementet vedtatt en ny
forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Fristen for å publisere en offentlig redegjørelse er satt til 30. juni 2023
Tidligere har nivået på overtredelsesgebyr fra
Forbrukertilsynet ligget på mellom kr. 100.000 – 700.000, mens tvangsmulkt
normalt har ligget på én million kroner. I den nye forskriften er gebyrene
skåret over samme lest som GDPR, og kan bli så høye som 4 % av årlig omsetning,
eller maksimalt 25 millioner kroner. Forskriften trådte i kraft 14. februar 2023, og ble i utgangspunktet
bestemt å omfatte overtredelser etter åpenhetsloven. Dette reiste kritikk fra
flere hold, ettersom åpenhetsloven ikke var endelig vedtatt da høringsrunden
for den nye forskriften om gebyrutmåling ble gjennomført. Flere pekte også på
at det ikke er opplagt at sanksjonsreglene bør være like for overtredelser
etter markedsføringsloven som for åpenhetsloven.
Det er derfor gledelig (og etter vår oppfatning helt
nødvendig) at Barne- og familiedepartementet nå har uttalt de i løpet av våren
likevel vil gjennomføre en slik høring for forslaget om skjerpede bøtesatser.
Selv om det derfor kan gå en stund til før vi får noen endelig avklaring rundt
bøtesatser for overtredelse av forpliktelsene i åpenhetsloven, er man i hvert
fall sikret en åpen lovgivningsprosess for bøtesatsene under åpenhetsloven.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.