Sharp Aquos EQ, 4K Ultra-HD Android-TV med Quantum Dot, Dolby Vision HDR, Dolby Atmos, DTS:X, DTS Virual:X, Harman/Kardon-høyttalere og aluminiumramme kommer i 50, 55, 65 og 75 (bildet) tommer, og koster fra 8.000 kroner. Foto: Sharp
Sharp Aquos EQ, 4K Ultra-HD Android-TV med Quantum Dot, Dolby Vision HDR, Dolby Atmos, DTS:X, DTS Virual:X, Harman/Kardon-høyttalere og aluminiumramme kommer i 50, 55, 65 og 75 (bildet) tommer, og koster fra 8.000 kroner. Foto: Sharp

SHARP SKJERPER SATSINGEN

– Sharp er tilbake. Vi satser, utvikler produktporteføljen, skal bli lagt merke til, og bli et av Europas fremste varemerker, sier Mac Berggren.

Publisert

Han er ny nordisk salgsdirektør i Sharp Consumer Electronics Europe, og vi møter ham på kjedemessen Elon Expo i Ørebro i Sverige den første uken i juni. Han kommer fra Panasonic, og er i dag den eneste Sharp-ansatte i Norden.

– Når du kommer som representant for Sharp, hvilken mottakelse får du fra mulige kunder i bransjen?

Nordisk salgsdirektør Mac Berggren i Sharp foran Aquos EQ-TVen og den elektriske sparkesykkelen de nå har lansert. Foto: Stian Sønsteng
Nordisk salgsdirektør Mac Berggren i Sharp foran Aquos EQ-TVen og den elektriske sparkesykkelen de nå har lansert. Foto: Stian Sønsteng

God mottakelse

– Jeg har bare hatt jobben i to måneder, og hittil har mottakelsen utelukkende vært positiv. Så godt som alle kjenner til Sharp fra tidligere, men ganske tidlig i samtalen kommer spørsmålet om hvor det er blitt av Sharp. Dette var noe som lokket meg til å begynne i selskapet; den gyldne anledningen til å bygge opp igjen et fantastisk varemerke, og her har vi en fordel sammenlignet med konkurrentene, sier Berggren til fagbladet Elektronikkbransjen.

Teknologi- og produktutvikling skjer i Japan, men også i Europa

– Ja; hvor ble det av Sharp?

– For ganske mange år siden solgte Sharp rettighetene til å bruke varemerket på produkter innen forbrukerelektronikk, men de har innsett at disse produktene er ansiktet utad, og at det styrker Sharp som varemerke at det er tilgjengelig og kjent for folk flest. Også i perioden det ble brukt av lisenstakere har Sharp solgt ganske bra, men nå har det japanske morselskapet kjøpt det tilbake for igjen å for alvor satse på forbrukerelektronikk, sier Berggren.

Størst i Japan

– Hvilken portefølje har dere i dag?

– Vi selger fremfor alt TV-apparater, som alltid har vært svært viktig for Sharp. Vi har også lydprodukter, som lydplanker og høyttalere, men vi er også verdens største produsent av mikrobølgeovner, og vi har også for eksempel luftrensere i sortimentet. Samtidig satser vi på nye produktgrupper for å henvende oss til unge mennesker, som elektriske sparkesykler og partyhøyttalere.

Partyhøyttalere er blant produktene Sharp satser på for å treffe yngre kundegrupper. Foto: Stian Sønsteng
Partyhøyttalere er blant produktene Sharp satser på for å treffe yngre kundegrupper. Foto: Stian Sønsteng

Sharp Consumer Electronics Europe har hovedkontor i Polen, der deres fabrikk også ligger. Her produseres TVer til det europeiske markedet, samt enkelte lydprodukter.

– Hvordan ligger Sharp an når det gjelder nye teknologier på TV-siden?

– En stor del av produktutviklingen skjer i Japan, der er vi det største TV-merket, med alle de nye teknologiene. I Europa har vi hittil fokusert på rimeligere modeller, men vi har nettopp lansert en ny modell – som den første i en rekke høyspesifiserte apparater, sier Berggren.

Sharp Aquos EQ

TVen han snakker om er Sharp Aquos EQ, en 4K Ultra-HD Android-TV med QLED (halvledermaterialer i nanostørrelse, Quantum Dot), Dolby Vision HDR, Dolby Atmos, DTS:X, DTS Virual:X, Harman/Kardon-høyttalere og aluminiumramme. Denne kommer i 50, 55, 65 og 75 tommer, og koster fra 8.000 kroner. EQ er produsert ved fabrikken i Polen.

– Hvor viktig er historien om at Sharp er størst på TV i Japan?

Sharp er etter sigende verdens største produsent av mikrobølgeovner. Foto: Stian Sønsteng
Sharp er etter sigende verdens største produsent av mikrobølgeovner. Foto: Stian Sønsteng

– Det er stas å fortelle om det, siden de fleste kjenner til hvor langt fremme Japan har ligget teknologisk. Teknologi- og produktutvikling skjer i Japan, men også i Europa i samarbeid med Japan.

– Hvordan skal dere lykkes med målet om å bli et av Europas sterkeste varemerker?

– Strategien er å lansere nye produkter, og bygge opp distribusjonen hos våre fantastiske handlere. Vi må selvsagt markedsføre oss, slik at vi synes og også de unge kundene får et forhold til Sharp.

– Hvilken distribusjon har dere i dag?

– Vi er blant annet inne hos Elon, Power og MediaMark, samt hos flere mange innkjøpsgrupper og frittstående handlere. Dette er en start, sier Berggren.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13547/?page=66" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS