Amerikanerne vil kjøpe flere, men billigere, gaver til jul i år, spår Adobe. (Foto: iStockPhoto.com)
Amerikanerne vil kjøpe flere, men billigere, gaver til jul i år, spår Adobe. (Foto: iStockPhoto.com)

100 MRD DOLLAR I JULEHANDEL

Amerikanerne vil netthandle for over 100 milliarder dollar denne julen, en økning på 13,8 prosent.

Det viser en analysene i Adobes «Holiday Shopping Prediction Report».  Amerikanerne kan likevel ikke glede seg til dyrere gaver. Det ventes å ligge flere, men rimeligere, gaver under treet i år.

– Våre analyser viser at amerikanerne i år vil bruke mer penger totalt sett, men på en litt annen måte. Tallene indikerer at forbrukerne vil kjøpe rimeligere, men også flere varer, så den samlede aktiviteten i mange nettbutikker vil øke, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef for Adobe i en pressemelding.

Omsetningen på Black Friday har fått mye oppmerksomhet de siste årene. I år forventer imidlertid Adobe at Cyber Monday blir historiens største netthandelsdag i USA, med en omsetning på 6,6 milliarder dollar. Dette tilsvarer en vekst på 16,5 prosent fra samme dag i fjor.

Mye tyder på at klær, leker og elektronikk står høyt på ønskelisten i år igjen. I fjor økte salget av disse varegruppene med henholdsvis 39, 20 og 11 prosent fra året før, mens smykkesalget hadde en nedgang på tre prosent. Disse tendensene forventer Adobe at vil fortsette i år.

Sosiale medier spiller også en viktig rolle. Over halvparten, 56 prosent, av amerikanerne som bruker av sosiale medier sier de benytter seg av disse kanalene for å få inspirasjon og tips til julegaver.

Adobes «2017 Holiday Shopping Prediction Report» benytter av blant annet Adobe Sensei, et sett med tjenester bestående av kunstig intelligens og maskinlæring, og Adobe Analytics til å analysere anonymiserte data fra en trillion besøk på til over 4500 nettsteder i USA.

Til toppen