4K PÅ ALLE PLATTFORMER

Panasonic viste fram hele selskapets portefølje på sin årlige messe i Frankfurt. 4K stod høyt på agendaen, men det kommer også nyheter på hvitevaresiden til Norge.

Publisert Sist oppdatert

I fjor annonserte Panasonic at de ikke lengre kommer til å lage plasma-TVer, og på sin årlige «Panasonic Convention» i Frankfurt fikk et samlet europeisk pressekorps sett selskapets nye TV-modeller.

4K i alle prisklasser

Innbyggingsprodukter er populære i hele Norden og noe vi ønsker å lansere her hjemme. Vår ambisjon er å så snart som mulig tilby våre spesialistbutikker å kunne selge våre innbyggingsprodukter

Japanerne lanserte fem nye modellserier med Ultra HD-oppløsning, og flaggskipmodellen CX800 kommer i størrelser fra 40 til 65 tommer. Modellseriene inkluderer også CX750 (43 til 60 tommer), CX700 (40-65 tommer), CX680 (40-55 tommer) og budsjettserien CX400 (40 til 65 tommer). Og enkelte av modellene vil også komme i buet variant.

– Alle 4K-modellene våre er spesielt utviklet og designet for det europeiske markedet, sier Tetsuro Homma, sjef for Panasonics TV-avdeling. 

Panasonic sier de jobber tett med regissører og filmstudio for å vise bildet slik de profesjonelle har tenkt det. Den nye bildeprosessoren 4K Studio Master Pro skal sørge for dét, ved å analyserer alt av videomateriale og oppskalerer det til 4K-oppløsning.

Toppmodellene CX800 og CR850 får i tillegg et ekstra avansert bildepanel med Wide Colour Phosphor teknologien. Dette er et ekstra lyssterkt, men energieffektivt LCD-panel med Local Dimming Pro, ekte LED baklys.

– Wide Colour Phosphor gir bedre resultat enn quantum dot-teknologien som vi ser fra våre konkurrenter. Den er også 47 prosent mer energieffektiv, sier Homma.

Samarbeid med Netflix

Panasonic har også tatt i bruk et nytt fargefilter på skjermene, som har gjør det mulig å oppnå et bredere fargerom.

– Det nye fargefilteret kan gjengi opptil 98 prosent av Digital Cinema Initiative (DCI) fargerommet, som er den profesjonelle standarden til kino, sier han.

Viser 4K med HDR

Panasonic forbereder også toppmodellene til å kunne gjengi videoinnhold med HDR (High Dynamic Range). HDR bruker en kombinasjon av økt lysstyrke og ekstra fargenyanser for å oppnå en større bildedynamikk enn tidligere, og 4K Pro-prosessoren skal støtte avspilling av HDR-innhold så snart standardene er satt.

Netflix var også til stede under messen, og europeisk kommunikasjonssjef Joris Evers sier de jobber tett sammen med Panasonic for å utvikle standarder på 4K, inkludert HDR.

– For bare noen få år siden var internett-TV forbundet med buffring og dårlig kvalitet. I dag er det kun på nett du får den beste 4K-kvaliteten på signalene, ikke fra kringkasting. Nå handler det om å gi folk bedre piksler, ikke bare flere piksler, sier Evers.

Alle de nye Panasonic 4K-skjermene, med unntak av CX430, støtter også HEVC, med mulighet for Netflix-streaming i 4K-oppløsning.

Firefox på TV

Panasonic har også oppgradert smart-TV-funksjonen i sine modeller, og mens Sony og Philips har valgt Android og LG og Samsung har utviklet sine egne systemer, vender japanerne seg til Mozilla Firefox.

I likhet med nettleseren er TV-operativsystemet også basert på den åpne HTML5-teknologien, noe Panasonic tror vil gjøre det enkelt og attraktivt for utviklere å lage apper.

Innholdet er inndelt i tre kategorier: Direktesendt TV, Apps og Devices, og hjem-skjermen kan skreddersys etter hva du selv liker å se på. Panasonics 2015 TV-modeller slippes på det nordiske markedet i april.

4K oled i kjømda

Aller mest spenning knytter det seg likevel til Panasonics oled prototype, som også ble vist under messen. 65-tommeren har 4K-oppløsning, men når den kommer på markedet er ikke helt klart. Kanskje blir japanerne første som gir LG konkurranse på oled-markedet, da det ble antydet at TVen kanskje kommer i salg i løpet av året.

Panasonic viste også fram en prototype på en 4K BluRay-spiller, men hadde ingen informasjon om når denne eventuelt vil settes i produksjon.

I fjor lanserte Panasonic sitt første multirom-system. , og i år kommer de med de selskapet selv sier er verdens første multirom-anlegg med re-streaming av radio og CD.

Satser på hvitt

Markedssjef for Panasonics konsumentavdeling i Europa, Michikazu Matsushita, sier hvitevarer er et viktig satsningsområde framover.

– For fire uker siden lanserte vi innbyggingsprodukter i det tyske markedet, og vi har en god posisjon på småelektronikk i Europa. Nå ser vi at blant annet skjønnhet- og pleieprodukter har en god utvikling, sier han.

Erik Börjehag er nordisk produktsjef på hvitevarer hos Panasonic, og sier selskapet kommer med flere nye produkter på det norske markedet de neste månedene.

– Fra 1. mars er våre to nyeAutoCare-vaskemaskiner tilgjengelig for norske kunder, NA-148XS1 og NA-148XR1. S-en den første modellen står for damp-funksjonen. Begge maskinene takler åtte kilo vask, og har fire sensorer for å automatiskere vaskeprogrammene optimalt, sier Börjehag.

– Dere lanserte innbyggingsprodukter i Tyskland forrige måned, kommer dere med denne type hvitevarer også på det norske markedet?

– Innbyggingsprodukter er populære i hele Norden og noe vi ønsker å lansere her hjemme. Vår ambisjon er å så snart som mulig tilby våre spesialistbutikker å kunne selge våre innbyggingsprodukter som ovnstopper med Genius+-sensorer, kombinasjonsovner med damp og integrerte oppvaskmaskiner, sier Börjehag.

Panasonic kommer også med nye produkter for hårfjerning for både kvinner og menn.

– Vi lanserer nå en helt ny serie barbermaskiner for menn, LT-serien. Dette er våt/tørr-produkter som kan brukes i dusjen og rengjøres i vann om man ønsker det, sier produktsjefen.

Elektronikkbransjens flytur til Frankfurt ble betalt av Panasonic.

Powered by Labrador CMS