JVC er hovedsponsor for fotball-EM i 2008, og de to maskotene var til stede på JVC-standen på IFA. Jan-Willy Jacobsen til høyre.

Apparatet for dem som vil se sport på TV

– Vi er mer eller mindre alene om å redusere uskarphet i både horisontale, vertikale og diagonale bevegelser.

JVC lanserer det de kaller sports-TVen i høst, og Jan-Willy Jacobsen har store forventninger til produktet.

 

– Selv før vi har fått TVen på markedet har vi fått en stor ordrereserve, og pressen er svært begeistret for modellen. TVen har full HD og JVCs 100 Hz Clear Motion Drive II-teknologi, som gir sylskarpe bilder selv om det er en fotball som beveger seg omkring på skjermen, sier Jacobsen.

 

Han forteller at JVC satser sterkt på markedsføringen av TVen, og at de som hovedsponsor av fotball-EM i 2008 venter seg stor oppmerksomhet over hele Europa.

 

– JVC har tidligere lansert mange ulike bildeforbedringsteknologier. Har dere lykkes med å formidle disse i markedet?

 

– Det kan være vanskelig å formidle hva de ulike bildeforbedringskretsene gjør, og alle leverandører har sine prosessorer. Men vår 100 Hz-teknologi er unik, så den skal vi klare å få frem. Ikke minst de som er sportsinteressert kommer til å falle for de nye TVene våre, sier Jacobsen.

 

Han forteller at JVC presenterer flere nyheter på årets IFA enn de noen sinne har gjort.

 

– Vi er stolte av serien i år, og overbevist om at dette kommer til å bli en sterk sesong for oss.

 

 

 

Enklere HDD-kamera

JVC har allerede et harddiskbasert videokamera med full HD (1080x1920), og lanserer nå en enklere utgave.

 

– Konkurrentene våre kaller 1080x1440 for full HD, og da blir det et prisgap til vår modell som har 1080x1920 bildepunkter. Derfor lanserer vi en nå HD-3 med samme oppløsning, som møter konkurrentene våre på pris.

 

JVC selger DVD-brenneren CVD-40 som ekstrautstyr til HDD-kameraene sine. Denne kan brenne vanlige DVD-plater i standardoppløsning, eller full HD-signaler som en datafil som siden kan spilles av på denne enheten – eller på en vanlig datamaskin.

 

– Hvorfor velger JVC å satse på rene harddiskbaserte kamera?

 

– Når vi skulle finne et system ved siden av DV-bånd, vurderte også vi å gå veien om DVD-plater. Vi fant imidlertid ut at dette er et mellomtrinn, og valgte derfor for fire år siden å satse på harddisk. I dag ser vi at alle konkurrentene våre følger etter. I tillegg har også våre kamera mulighet for å bruke SD-kort, men vi mener harddisk er det riktige formatet for fremtiden.

 

JVC har allerede flere hjemmekinoanlegg med virtuell flerkanalslyd, som de kaller front surround. De er overbevist om at den vanlige forbruker helst ikke vil ha bakhøyttalere, og utvider nå sortimentet med to rimeligere modeller:

 

 

 

Markedet er åpent

– Systemet gir en veldig fin kinoopplevelse, og vi tror markedet ligger åpent for denne løsningen. Vi har hatt gode resultater på DD-systemene vi har hatt ute et års tid, men markedet er nok mye større for de nye produktene som bare koster en tredel av prisen – henholdsvis 3.500 og 4.500 kroner, sier Jacobsen.

 

JVC fortsetter satsingen på mikroanlegg, og lanserer nå blant annet modellen UX-DM9DB med innebygd fastminne. Denne kan ta opp lyd fra DAB-radioen, CD eller DVD Audio. Siden kan filene overføres til en MP3-spiller via USB. Systemet koster rundt 5.000 kroner.

 

– Markedet for små stereoanlegg har gått noe ned de siste årene. Nå er interessen økende, kanskje fordi mange ønsker å oppgradere anleggene de allerede har, sier Jacobsen.

 

Han er ikke imponert over DAB-salget i Norge, til tross for at JVC har markedets billigste bilspiller. Jacobsen tror markedet vil å ta seg opp.

 

– Hvis man får ut nok kunnskap om DAB både i handelen og hos forbrukeren, vil nok stadig flere velge digitalradio når de skal bytte ut anleggene sine. DAB er det riktige systemet for mobile enheter, men det er akkurat som handlerne ikke tar seg bryet med å selge en DAB. Det er veldig synd, siden det i stadig flere distrikter er flere kanaler å velge i på DAB enn på FM. Lydkvaliteten er helt unik, og DAB har unike tjenester, sier Jacobsen og trekker frem værvarslingen for småbåtbrukere.

 

– Dette er en kjempetjeneste som jeg er overbevist om at handlerne kan få tilleggssalg på, sier Jacobsen.

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen