Layflat fotobok er kåret til «Årets bildeprodukt 2017/2018». Foto: FotoKnudsen.

ÅRETS BILDEPRODUKT:LAYFLAT FOTOBOK

Layflat fotobok er kåret til «Årets bildeprodukt 2017/2018». I motsetning til i de andre kategoriene er det her ikke kåret et spesifikt produkt, men en produktgruppe.

Fagbladet Elektronikkbransjen har kåret årets produkt i 15 kategorier. I kategorien «Årets bildeprodukt 2017/2018» vant Layflat fotobok, valgt av en fagjury. Dette er fjortende år på rad bransjebladet står for kåringen, der også årets julegave utpekes. I år ble dette Sonys trådløse hodetelefoner WH-1000XM2, med aktiv støydemping.

Layflat fotobok
De store forhandlerne og produsentene av bildeprodukter har kommet med denne nye typen fotobok i løpet av året. Fotobøker med layflat-innbinding produseres slik at venstre og høyre side skal flyte sømløst sammen. Derfor skal dette være den perfekte måten å presentere bilder sammenhengende over to sider. Layflat skal gi en god bildeopplevelse, og derfor egne seg godt til store og flotte bilder. Spesialpapiret som ofte benyttes er tykkere enn papiret i en standard fotobok.

Layflat fotobok er kåret til «Årets bildeprodukt 2017/2018». Foto: FotoKnudsen.
Layflat fotobok er kåret til «Årets bildeprodukt 2017/2018». Foto: FotoKnudsen.

Se alle kategorivinnerne her

Layflat fotobok er «Årets bildeprodukt 2017/2018». Prismottakere var fra venstre Stephan Stein (Japan Photo), Henriette Solrud (Fotoknudsen) og Per Johan Waag (Elite Foto). Foto: Tore Skaar.
Layflat fotobok er «Årets bildeprodukt 2017/2018». Prismottakere var fra venstre Stephan Stein (Japan Photo), Henriette Solrud (Fotoknudsen) og Per Johan Waag (Elite Foto). Foto: Tore Skaar.

Se alle bildene fra arrangementet

Finalister:

Retrobilder
Dette er ifølge produsentene årets klare vinner i salgsvolum, og bransjens kanskje mest tradisjonsrike produkt skal derfor igjen være høyaktuelt. Bildebransjen har ønsket å tilpasse seg mobilbilde-formatet, og lansert nye produktvarianter som dette for å skape nye bruksområder spesielt innen interiør. Retrobildene skal være nostalgiske bilder i vintagedesign, hvor kundene kan velge mellom ulike filtre og maler med rom for kreativ utfoldelse. Bildene kan personifiseres ytterligere med små og kanskje treffende tekster til motivet.

Finalist: Retro-bilder. Foto: Japan Photo.
Finalist: Retro-bilder. Foto: Japan Photo.

 

Storformat
Interiørkategorien fortsetter ifølge bildebransjen å vise en sterk salgsvekst også i år. Forbrukerne skal ha fått øynene opp for muligheten for å forstørre opp et favorittbilde i stort format, til det bildebransjen mener er en meget overkommelig pris. Foto på aluminium med matt overflate og svært god fargegjengivelse skal være årets klare salgsvinner. I kategorien finnes det også mange andre valgmuligheter, som alle skal gi rom for å personliggjøre interiøret hjemme.

Finalist: Bilder i storformat. Foto: Japan Photo.
Finalist: Bilder i storformat. Foto: Japan Photo.

 

Fagjury: Lasse Svendsen (Lyd & Bilde), Toralf Sandåker (Fotomag), Odd Richard Valmot (Teknisk ukeblad), Ola Larsson (EHL-Nytt, Rateko) og Stian Sønsteng (Elektronikkbransjen).

Kategorivinnere

ÅRETS LYDPRODUKT 2017/2018
ÅRETS JULEGAVE 2017
Sony WH-1000XM2

ÅRETS SMARTPRODUKT 2017/2018 (delt pris)
Samsung Gear S3 og Apple TV 4K HDR

ÅRETS FOTOPRODUKT 2017/2018
Sony A9

ÅRETS KJØKKENPRODUKT 2017/2018
Kenwood Cooking Chef 2017

ÅRETS MUSIKKPRODUKT 2017/2018
Native Instruments Maschine MkIII

ÅRETS BUDSJETTMOBIL 2017/2018
Huawei P10 Lite

ÅRETS VIDEOPRODUKT 2017/2018
GoPro HERO6 Black

ÅRETS HVITEVARE 2017/2018
LG Styler

ÅRETS MOBIL 2017/2018
Samsung Galaxy S8

ÅRETS DAB 2017/2018
Geneva Touring Large

ÅRETS SPILLPRODUKT 2017/2018
Nintendo Switch

ÅRETS BILDEPRODUKT 2017/2018
Layflat fotobok

ÅRETS TV 2017/2018
LG OLED55B7V

ÅRETS DATAPRODUKT 2017/2018
AMD Ryzen

ÅRETS SMÅELEKTRISKE 2017/2018
Philips Wake-Up Light HF3653

Til toppen