Lars Hoel, salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge, foran den nye lydavdelingen ved Elkjøp Lørenskog. Foto: Stian Sønsteng
Lars Hoel, salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge, foran den nye lydavdelingen ved Elkjøp Lørenskog. Foto: Stian Sønsteng

AUDIO 2.0 GIR ØKT SALG

– Butikkene med Audio 2.0 hadde en vekst på 41,7 prosent, mens de øvrige vokste 29 prosent på lyd, sier salgssjef Lars Hoel i Elkjøp Norge.

  • Handel

Audio 2.0 er navnet på Elkjøp og Lefdals satsing på trådløs lyd og hodetelefoner, og tallene gjelder desember, januar og februar sammenlignet med samme periode året før.

Vi møter Hoel ved Elkjøp Lørenskog, som i høst var en av de første butikkene som bygde om lydavdelingen til det kjeden kaller Audio 2.0.

Etter ombyggingen bruker kundene mye mer tid i området med trådløs lyd og hodetelefoner

– Sektoren lyd og bilde ønsket flere ben å stå på, ved å fremheve lyd på en annen måte enn tidligere. Etter ombyggingen bruker kundene mye mer tid i området med trådløs lyd og hodetelefoner. De tester, ser på produktene, og kopler til mobiltelefonen for å spille sin egen musikk på de ferdig oppsatte systemene. De får en mye bedre opplevelse, og det merker vi ved at både stykksalget og snittprisen er økt. I butikkene med Audio 2.0 er snittprisen gått opp 17 prosent, i butikkene uten er økningen bare fire prosent sammenlignet med året før, sier Hoel som er norsk salgssjef for lyd og bilde.

 

Hifi

Audio 2.0 omfatter i første omgang trådløs lyd og hodetelefoner. Foreløpig er ikke radio inkludert, men Hoel mener dette på sikt vil komme med.

– Radio er ikke lenger bare radio, og grensene til de trådløse produktene viskes ut, sier Hoel.

– Hva med hifi?

– Det seneste året har vi gjort det enklere for kundene å få testet hifi-produktene våre i butikk, og vi har satt sammen ulike pakker som man kan få demonstrert.

– Enkelte i hifi-delen av bransjen snakker i negative ordelag om kjedene, og mener dere bare flytter esker uten at det selges lyd. Hva vil du si til dem?

– Jeg forstår synspunktet. Vi retter oss inn mot en litt annen del av kundesegmentet, mot dem som kanskje allerede vet hvilket produkt de skal ha, og ønsker seg et best mulig produkt til best mulig pris. De som ønsker å sette seg ned og få produktene demonstrert på et høyt nivå klarer ikke vi å ta vare på like godt. Men; vi har et stort hifi-utvalg fra kjente leverandører som Onkyo, Yamaha, Canton og Klipsch.

 

Alle til høsten

– Kundene som kommer til Elkjøp har vært og lyttet et annet sted først?

– Noen kunder har nok det. Samtidig er det mange som utelukkende går etter tester, før de søker på pris og kommer til oss. Jeg vil gjerne understreke at en stor del av kundene allerede har en god relasjon til Elkjøp fordi de kanskje har kjøpt TV hos oss tidligere, og derfor kommer tilbake for å kjøpe hifi eller andre lydprodukter, sier Hoel.

Per i dag er det 22 Elkjøp- og tre Lefdal-butikker som har Audio 2.0. Fra august vil de øvrige 15 Elkjøp- og fire Lefdal-butikkene bli oppgradert. Det er i første omgang de kjedeeide butikkene som får Audio 2.0.

– Er det en stor investering å gå over til Audio 2.0?

– Investeringen er betydelig. Samtidig er den helt nødvendig, og i tråd med målet om å gi kundene en best mulig opplevelse.

– Hva koster penger?

– Vi har satt opp nettverk til hvert eneste system, med ferdig oppkoplede nettbrett med musikkontoer. Dessuten har vi nye bord som gjør at produktene fremheves.

 

Tester hjemme

– At kundene lytter til systemene i et butikkmiljø er ikke optimalt akustisk sett?

– Det fungerer i hvert fall mye bedre enn tidligere. De rene hifi-kjedene, som kanskje stiller seg kritisk til hvordan vi selger lyd, har kunder med en helt annen forventning. Våre kunder får absolutt et godt nok inntrykk av lydkvaliteten på produktene. Dessuten har vi 30 dagers åpent kjøp, som fortsatt er en stor konkurransefordel. Dette gjør det enklere for kundene å ta med seg et lydsystem for å teste det hjemme.

– Hva krever Audio 2.0 av de butikkansatte?

– Kunnskapsnivået er også løftet, og vi fokuserer under våre årlige samlinger på at kollegene skal ha god kunnskap om produktene.

– Hvordan har det vært å få med seg leverandørene på dette?

– De er veldig positive, og har nok i lang tid følt at bransjen stort sett har fokusert på TV. Samtidig har de veldig gode produkter som ikke er kommet godt nok frem i butikkene, verken hos oss eller konkurrentene. Audio 2.0 er en erkjennelse om at kundene har ønsket mer enn vi klarte å gi dem, og er helt i tråd med hva leverandørene ønsker. Tilbakemeldingene er at leverandørene ønsker at vi skal videreutvikle dette.

 

Nordisk satsing

– Dere har mange produkter utstilt til demonstrasjon. Er det leverandørene som har bidratt med disse?

– Denne risikoen tar vi helt selv, fra vår egen lagerbeholdning.

– Er du mannen og hjernen bak Audio 2.0?

– Den æren skal jeg ikke ha. Dette er et fellesprosjekt som Elkjøp Nordic kjører i hele Norden.

– Har dere fått noen overraskelser i forbindelse med implementeringen av Audio 2.0?

– Det meste er positivt. Skal jeg trekke frem noe som har bydd på større utfordringer enn forventet, er at det tar tid å sette opp en god og komplett utstilling. Vi har lært mye, for eksempel på nettverkssiden. Ved neste utrulling har vi derfor gjort endringer som vil gjøre dette smidigere, sier Hoel.

– På den positive siden; med Audio 2.0 kan kundene på ett sted se et komplett utvalg på tvers av varemerker og priskategorier. De kan enklere orientere seg med hva som finnes i markedet, teste og prøve, og lettere finne produktet som passer deres behov. Et resultat av dette er de økte snittprisene, som tyder på at kundene er villige til å betale mer for et produkt som oppfyller behovene deres.

 

Ønsket av bransjen

– Er det leverandørene som holder utstillingene ved like?

– Dette er butikkenes ansvar, men leverandørene har et sterkt eierskap og er rundt i varehusene for å sørge for at ting ser bra ut.

– Er det noen leverandører du har lyst til å fremheve?

– Alle som har forpliktet seg til Audio 2.0 har gjort en betydelig innsats de fortjener heder og ære for, sier Hoel.

Han mener at selv om dette er et initiativ fra Elkjøp, er det noe hele bransjen sterkt ønsker.

– Dette forener tankegangen og visjonen til Elkjøp, i tråd med det leverandørene ønsker. De når ut med og får vist produktene sine på en bedre måte enn det som tidligere har vært tilfellet, sier Hoel.

– Hvordan vil du beskrive forskjellen på den gamle og nye lydavdelingen?

 

Damene bruker mer tid

– Den nye gir inspirasjon til kundene, og overgår kanskje deres forventninger. Vi får tilbakemeldinger fra butikkene om at det er langt flere kvinner som bruker tid i avdelingen og kjøper trådløs lyd enn tidligere. Vi har en produktbredde som er unik i markedet, med alle kvalitetsleverandører og produkter som både tilfredsstiller ønsket om god lyd og godt design.

– Vil Audio 2.0 være med å endre profilen Elkjøp har hos leverandørene?

– Det tror jeg. Vi opplever at leverandørene synes det vi gjør med lydproduktene deres er mer i tråd med deres egne ønsker. Vi har vært en attraktiv kanal tidligere, men det er langt flere leverandører som ønsker seg inn hos oss nå.

– Har du mange på lista som vil inn?

– Det er mange som vil være med, og vi kunne hatt langt flere leverandører med enn det vi per i dag har plass til.

– Dette gir en gunstig situasjon ved forhandlingsbordet?

– Det gjør det helt sikkert. Men, det viktigste er at våre kunder er fornøyde.

Til toppen