BERØRINGSSKJERMER OG PORTALER på mobilmessen i Barcelona

Berøringsskjermer og kommunikasjon gjennom mange ulike portaler stod i fokus på årets Mobile World Congress (MWC). Omgivelseslyd og skjermer med høy oppløsning var også blant nyhetene.

Nå får Apple konkurranse. Iphone har i mer enn er halvt år nærmest vært enerådende med berøringsskjerm og teknologien rundt dette. Suksessen det amerikanske selskapet har hatt med berøringsskjerm blir nå etterfulgt med toppmodeller fra alle konkurrentene. Eksempler er Nokias N97, Sony Ericsson modellene Idou-serien, LGs Arena-serie, Samsungs Ultra Touch 8300 og HTCs G1. Teknologien for berøringsstyring har tydeligvis vokst seg moden. Samtidig viser utviklingen at mobiltelefonene ikke blir mindre i fysiske dimensjoner. Ønsket om stor skjerm gjør at de fleste toppmodellene kan karakteriseres som middels store i mobilsammenheng.

Høy oppløsning

Toppmodellene på MWC hadde høyoppløselige skjermer med topp kvalitet når det gjelder kontrast og lys. Dette er også en forutsetning for å gjøre ikonene tydelige og brukervennligheten god. Det er flere år siden vi så de første eksemplene på berøringsskjermer, men inntil Iphone kom i fjor sommer var denne teknologien muligens ikke fullgodt utviklet. Høy oppløsning baner også vei for nye brukermuligheter både på nett og video/mobil-TV. Ikke nok med det: det blir også gjort fremskritt på lyd. Selvsagt snakker vi ikke om det helt store frekvensområdet fra de bitte små høyttalerne som er bygd inn i mobilene, men produktene kan koples opp til store anlegg. I tillegg så vi nå mobiltelefoner presentert med omgivelseslyd, selv om det var meget vanskelig å oppfatte den.

Åpne portaler

En av de viktigste trendene på MWC var at mobiltelefonene kommende sesong er vidåpne for de fleste portaler. De nye telefonene forenkler tilgangen til de fleste typer informasjon fra nett. Telefonene er kommunikatører i utvidet betydning av ordet.

En viktig nyhet i Barcelona var presentasjonen av såkalte Googletelefoner. Eksempler er HTCs G1, som åpner for tilpassning til en mengde tjenester gjennom Googleportalen. Eksempler er Gmail, Googlekart, kalender, nettleser og selvsøkende tjenester. Systemet opererer også slik at etter at nettleseren er tatt i bruk første gang oppdaterer telefonen seg hver gang du kopler deg til portalen.

Det er også en klar trend at mobiltelefonprodusentene i stadig større grad ønsker å knytte brukerne til seg. Slikt skaper trafikk og selvfølgelig også inntekter for bruk av tjenester i systemene. Nokias Ovi-konsept er et godt eksempel på dette.

Kommunikatorer

Den finske produsenten har lenge vært kjent som ledende når det gjelder utvikling og produksjon av såkalte kommunikatører. Dette er en mobiltelefon i form av en minidatamaskin med datatastatur. Nokias 9300 var den første i denne kategorien. Den nyeste modellen E75, ble presentert på årets messe. Den vil få konkurranse av HTCs G1.

Mindre om navigasjon

Navigasjon var ikke så hett tema på årets MWC som de siste årene. Det betyr ikke at denne funksjonen er i ferd med å forlate mobiltelefonen til fordel for separate navigatører. Navteq, en av de ledende kartprodusentene, forsikret oss om at utviklingen går videre. Men det er mer snakk om å rendyrke de ulike navigasjonsfunksjonene og ajourføre kart og gjøre informasjoner enn å vise nyheter innen denne grenen. Utviklingen av bykart og informasjoner for håndholdt utstyr til bruk i tettbygde strøk går sin gang for fullt. Databasene blir stadig større til hjelp til alle som har håndholdte navigatører med seg når de vandrer rundt. Mobiltelefonen er fortsatt et viktig instrument i så måte.

Mobilnett møter fastnett

På årets utstilling i Barcelona var det mye snakk om at mobilnettene kapasitetsmessig begynner å ta igjen fastnettene. Fremtiden er så absolutt trådløs også innen nettområdet. Trådløse datanettverk og nett for mobiltelefon vil innen få år ha så stor kapasitet at det vil gjøre fastnett overflødig for mange brukere. Man snakker seriøs om kapasitet opp til mer enn 40 mbps innen få år for de beste trådløse nettverkene. Foreløpig står mye igjen både når det gjelder hvor slike nett blir bygd og ikke minst hva det vil koste å bruke dem. Utviklingen, ikke minst når det gjelder pris, vil diktere hvor raskt de trådløse nettene vil konkurrere med fastnett.

47.000

Årets Mobile World Congress i Barcelona samlet mer enn 47.000 besøkende fra 189 land. Det styrker messen som ledende utstilling innen mobil, teknologi og kommunikasjon. I tillegg til utstilling er MWC et forum for en mengde foredrag og konferanser. MWC samler også ledende mobiloperatører, programvareselskaper, tilbehørsprodusenter, internettselskaper og aktører innen underholdningsindustrien.

Årets messe hadde 1.300 utstillere fordelt på 57.000 kvadratmeter, 11 prosent mer enn i fjor.

Powered by Labrador CMS