Ole Apold i Interconnect AS viser ørepluggene Turbine, HDP 650 Powercenter og ekstra tynne HDMI-kabler– alt fra Monster. Foto: Stian Sønsteng

BESKYTTENDE STRØMKUTTER fra Monster

Overspenningsvern med strømrens blir et stadig viktigere produkt for Interconnect AS.

Administrerende direktør Ole Apold forteller at denne type produkter i dag står for rundt 15 prosent av Monster-omsetningen i Norge, men han venter at andelen i løpet av kort tid vil øke til over 20 prosent.

 

– Nytt her på IFA er Monster HDP 650 Powercenter, som i tillegg til å være et overspenningsvern filtrerer bort nettstøy og kutter stand-by-strømmen på inntil fem produkter. I tillegg har enheten en hovedkontakt som for eksempel kan brukes til hjemmekinoforsterkeren, sier Apold.

 

Dette er det første grønne produktet fra Monster, og det kommer i handelen før jul til rundt 1.500 kroner.

 

– Hvor mye handler dette om markedsføring av Monster som et miljøvennlig selskap, og hvor mye er reell verdi for kunden og miljøet?

 

– Det ligger selvsagt en gevinst i at man sparer stand-by-strømmen. Det er også viktig at Monster som selskap markedsfører seg som en miljøbevist produsent, sier Apold.

 

Han mener Monsters serie er konkurransedyktige, med priser fra 1.000 til 2.500 kroner.

 

– Spesifikasjonene for overspenningsvernet overgår det man ellers ser i handelen, i tillegg får man filtrering og strømrens. Når vi nå utvider disse enhetene til også å kutte stand-by-strømmen, og det kommer flere versjoner tilpasset dataprodukter, venter vi at salget vil øke ytterligere, sier Apold.

 

HDMI ikke bare HDMI

På IFA hadde det amerikanske selskapet satt opp en testrigg som skulle vise hvor effektive produktene er. Det samme gjorde de på forrige IFA med HDMI-kabler.

 

– Hvordan har dere lykkes i å få frem budskapet deres om at det er forskjell på HDMI-kabler?

 

– Det har vært en stor suksess, og budskapet er enkelt: Mengden data som skal overføres blir stadig større, og har man en kabel som ikke evner å overføre datamengden som skal til får man ikke bilde på skjermen – med mindre man går ned i oppløsning, kanskje helt ned til 480p. Da blir forskjellen i bildekvalitet stor i forhold til 1080p. Man kan også se den samme effekten ved lengre lengder, der enkelte kabler ikke klarer overføringen, sier Apold.

 

Han innrømmer at han var spent på hvordan Monster skulle takle overgangen fra analog til digitalt, men mener amerikanerne har klart dette med bravur.

 

– Jeg skal ikke kalle det en bransjestandard, men Monster holdes høyt ute i butikkene. Forøvrig har vi i en årrekke hørt om trådløse overføringer, men til nå har disse vist seg å være for ustabile. Dessuten må sender og mottaker koples til i begge ender, og her trengs det fortsatt kabler, smiler Apold.

 

Monster lanserte på IFA i fjor hodetelefonene Beats by Dr. Dre, som det er solgt rundt tusen enheter av i Norge. Nylig kom ørepluggene Turbine i samme serie.

 

– Dette er et stort marked som vi vil inn i, og vi satser på produkter med en høyere gjengivelseskvalitet. Svært gode tester tyder på at vi kan lykkes med dette, sier Apold.

 

HDP 650 Powercenter, som i tillegg til å være et overspenningsvern filtrerer bort nettstøy og kutter stand-by-strømmen på inntil fem produkter, er det første grønne produktet fra Monster. Versjon med norske stikk kommer snart på markedet.
Monsters ørepluggerTurbine koster fra 1.300 til 1.900 kroner.
Til Turbine-ørepluggene finnes propper tilpasse ulike øreganger og preferanser.
Til toppen