Philips’ nye Ambilux-TV trekker filmopplevelsen ut av TV-rammen. Foto: Philips
Philips’ nye Ambilux-TV trekker filmopplevelsen ut av TV-rammen. Foto: Philips

BILDE UT AV BOKSEN

Med ni projektorer i sin nye TV oppgraderer Philips fra Ambilight til Ambilux. Fokus på HDR og Ultra HD er også på plass.

Fagbladet besøkte standen til TP Vision, som produserer Philips’ TVer, på årets IFA-messe og snakket med nøkkelkundeansvarlig Daniel Eriksson om hvilke nyheter norske forbrukere kan vente seg fra selskapet.

– Ambilux og HDR, og selvsagt Ultra HD, er det vi satser mest her på IFA. Vi kommer nå med Ultra HD helt ned i 4900-modellene, opp til vår 9000-serie, sier han.

Vi tror 4K kommer til å øke kraftig, samtidig som TV-størrelsene i Norden blir større. 55 til 65-tommer øker raskere enn forventet

– Hvor stor andel av Philips-TVene i norske butikker vil da være med UHD-oppløsning?

– Vi har nå 27 modeller med UHD, det er nesten 70 prosent av vår line-up. Det er den veien det går, og vi legger også på Ambilight på flere modeller enn tidligere, sier Eriksson.

 

Fra Ambilight til Ambilux

Mest oppmerksomhet har likevel den nye Ambilux-modellen fått på årets messe. TVen har ni små DLP-baserte pico-projektorer som styres individuelt, og for å få en skikkelig effekt bør TVen stå omtrent 20 cm fra veggen.

– Det kommer også med et spesielt feste i esken for å feste TVen til veggen. Men den kan fint også stå på fot om man ønsker det, sier nøkkelkundeansvarlig.

Ambilux-lyset har en rekke ulike moduser tilpasset alt fra filmtitting til musikk og TV-spill, med varierende intensitet på bakgrunnsbildet. Bruker du lyset ved musikkavspilling vil det skifte farger og mønster i takt med musikken.

Modellen heter Philips 8900 og har naturligvis 4K-støtte, ogixel Precise Ultra HD bildebehandling, Android operativsystem og Quad Core prosessor som skal sørge for at smarttjenestene går kjapt. TV-en som vises på IFA er en tidlig versjon og den ferdige TV-en forventes å komme for salg i løpet av fjerde kvartal i år, i følge Eriksson.

Ambilux ble vagt presentert på IFA i fjor, men nå lanserer Philips altså en serie med denne teknologien.

– Prisen er ikke helt klar ennå, men det skal være en god pris slik at de som ønsker å oppgradere fra sin nåværende Ambilight-TV ikke skal oppleve prisen som avskrekkende. Ambilux 8900 kommer kun i 65 tommers størrelse, sier han.

– Hvordan har reaksjonene vært fra handlere og journalister?

– Vi hadde svært mange visninger på videoen vår om Ambilight Lux, bare på én dag. Det er helt enormt, sier Eriksson.

 

HDR på toppmodell

Han sier HDR-støtte kommer på selskapets nye flaggskipmodell, Philips 9600.

– Vi kjører HDR-standard 10, som vi tror vil bli framtiden. Det er foreløpig ikke så mye innhold tilgjengelig, men vi tror HDR blir stort neste år.

 

HDR, eller High Dynamic Range, er navnet på flere teknikker som skal gi et mer dynamisk bilde. Det sortere blir sortere og det hvite i bildet hvitere, og bildet skal oppfattes skarpere.

9600-serien har også et 100 Hz 4K-panel, 16 kjerners prosessor og det Philips kaller for Micro Dimming. Modellen kommer i butikken i løpet av fjerde kvartal, og prisen er heller ikke her kjent. 

– Vi har også en nyhet på lyd, noe vi har kalt «Powerful sound solution». Det følger med to små lydplanker til TVen. TVen har et magnetfelt som enkelt lar deg klipse disse på siden eller under TVen. De kan ikke sammenliknes med en riktig stor lydplanke, men gir veldig mye bedre lyd uten å bygge volum. Høyttalerne kan også festes til to føtter, og på den måten gi 2.1-lyd om man ønsker det i stedet. Man får bedre spredning på dialoger, og lyden blir klarere. Stadig tynnere TVer går ut over kvaliteten på lyden, og det vil vi nå gjøre noe med. Og det uten at vi setter opp prisen, sier Eriksson.

 

Ser større TVer

– Hvordan tror Philips og TP Vision at TV-markedet vil endre seg framover?

– Vi tror 4K kommer til å øke kraftig, samtidig som TV-størrelsene i Norden blir større. 55 til 65-tommer øker raskere enn forventet, men vi tror det tar litt lengre tid før 75 tommerne kommer for fullt. Vi tror også at flere produsenter vil satse på Android som plattform for smart-TV, det kan komme andre til enn bare oss og Sony. Det vil gi app-utviklerne insentiv til å fortsette å utvikle gode apper, sier han.

Eriksson sier det framover kun vil være TV-apper å finne på smart-TV-plattformen, slik at ikke startskjermen fylles av apper som er beregnet for mobil og nettbrett.

– Nesten 80 prosent av TVene vi selger har også Chromecast innebygd, slik at du enkelt kan overføre bilder og video fra mobilen, nettbrettet, Apple TV, ja, hva du vil, sier han.

Selskapet satser også på gaming, alt skybasert, slik at kunden kan bruke hvilken type kontroller han selv måtte ønske.

–De som kjøper en TV fra oss får gratis oppdateringer når nye versjoner av operativsystemet er klart fra Googles side. Så når Marshmallow kommer vil våre kunder automatisk få en oppgradering av TVen, sier Eriksson

Trenden med bøyde skjermer er ikke hovedfokus hos Philips.

– Vi kommer kun med én buet modell, så vi legger ikke alt for mye i den trenden, sier han.

Til toppen