– Påstanden «CDen skal vare evig tid» forundrer meg veldig, sier redaktør Tore Neset i ITavisen.no. Foto: Erik Andersen.

Bransjens paradoks at produktene brukes til ulovlig virksomhet

– Dere selger produkter som brukes til ulovlig virksomhet, slo redaktør Tore Neset i ITavisen.no fast overfor Bransjetinget.

Tore Neset leder et nettsted han selv beskriver som «Norges hovedorgan for nedlastingsgenerasjonen». Brukerundersøkelser viser at så mange som 72 prosent av norske gutter i alderen 15-19 år er innom ITavisen.no minst én gang i måneden. Jo eldre gutter/menn, desto færre besøk per måned. Kvinner er så å si fraværende på statistikkene.

 

– Men jeg har fått noen eposter fra damer som skryter av at de er innom, lo redaktøren, før han smelte til med påstandene rundt det som dannet grunnlag for seminarets overskrift: «Rettighetslovene – bransjens paradoks?»

 

 

 

Tilrettelagt for ulovligheter

– Dere selger produkter som brukes til ulovlig virksomhet! DVD-spillere som kan avspille Divx, det foretrukne formatet for fildelerne, DVD-opptaker, PCer, MP3-spi llere, og mer. En stor del av produktgruppene dere selger er en torn i øyet på innholdsleverandørene, fordi disse produktene aktivt brukes for å underminere opphavsretten, sa Tore Neset.

 

Han beskrev fildelerne som en del av en «spesiell kultur».

 

– Dette er mennesker som foretrekker å få ting gratis fremfor å betale for det. De betaler gjerne 1.300 kroner i måneden for å få en bra bredbåndslinje. Men siden vil de laste ned musikk og annet gratis. De synes det er stas å lure film- og platebransjen; det har gått en slags sport i det, sa Neset, og poengterte at både film- og platebransjen er på kollisjonskurs med kundene sine.

 

Redaktøren fortalte om innholdsleverandørenes organisasjoner, RIAA, MPA og Ifpi, som har kjempet aktivt mot nedlasterne. Selvsagt ble også DVD-Jon, alias Jon Lech Johansen, nevnt.

 

– Det sies at han er den mest kjente nordmannen siden Thor Heyerdahl. DVD-Jon var med på å bryte kopisikringen i DVD-filmene, innholdsdekrypteringssystemet CSS, som skulle hindre digitale og analoge kopier av DVD-platene. DVD-Jon laget et program som gjorde at filmene kunne avspilles på operativsystemet Linux. Deretter kom en Windows-versjon, og dermed kunne filmene folk kjøpte kopieres og legges ut på nettet.

 

 

 

Sony og Apple

Hvor stort er omfanget av nedlasting? Tore Neset la frem opplysinger fra analysefirmaet BigChampagne som viser at det i juni i år var 10 millioner mennesker som byttet musikkfiler på nettet. Dette representerer en økning på 1,3 millioner i forhold til fjoråret. Nye direktiver både i EU og USA, som har gjort opp- og nedlasting ulovlig, har ikke begrenset omfanget.

 

– Kort oppsummert kan vi si at norsk lov nå tillater deg å kopiere til privat bruk, men det er forbudt å omgå tekniske beskyttelsessystemer. Opp og nedlasting ble forbudt fra 1. juli 2005, sa Neset.

 

Han kom også inn på gigantkonsernet Sony, som produserer både innhold og avspillere.

 

– Det skal visstnok gå friskt for seg på styrerommet i Sony, med en løpende diskusjon mellom de to fløyene. Sony selger mindre musikk og film enn før, og de selger katastrofalt mindre brunevarer enn før. Det er fordi de har latt innholdssiden bestemme hvordan brunevarene skal være. Sony gikk glipp av MP3-revolusjonen. Det er ikke meningen å henge ut Sony, for det er flere selskaper som har opplevd disse traumene. Men Sony er det beste eksempelet. Apple, et IT-firma, er nå helt dominerende. De har rundt 90 prosent av markedet for harddiskbaserte enheter for musikk, og de dikterer vilkårene for plate- og filmbransjen når det gjelder leveranse av innhold til iTunes og iPod. Men dette kan endre seg fort. Det er ikke gitt at de har den posisjonen om fem år, men foreløpig er det sånn at når Apple sier hopp, så hopper plate-, TV- og filmbransjen, mente Neset.

 

Han påsto at innholdsleverandøren fortsatt ikke har skjønt at kundene vil ha Friends på trikken, sammen med den siste platen til Justin Timberlake, og trådløst nett hjemme.

 

– Påstanden «CDen skal vare evig tid» forundrer meg veldig. Det var greit å kvitte seg med både 78-platene og LPen, men det har gått mye tregere å fase vekk diskmediet og gå over på den PC-baserte måten å distribuere innhold på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen