Norsk koordinator Martin Vinje (f. v.), Guiseppe DeLonghi som eier og leder DeLonghi-gruppen, hans datter Sylvia DeLonghi som arbeider i selskapet, og skandinavisk salgsdirektør Joachim Laugesen. Foto: Stian Sønsteng

BRAUN I DELONGHI-FAMILIEN

DeLonghi-gruppen viste på årets IFA i tillegg til Kenwood og DeLonghi sitt nye varemerke; Braun. Den tyske identiteten skal beholdes.

– Dette er en styrkelse av gruppen. DeLonghi har overtatt husholdningsapparatene fra Braun, og disse skal posisjoneres ut fra at det er et tysk varemerke. Vi ønsker ikke å skape et nytt Braun, men vil bevare styrkene og kvalitetene til merket. Vi har nå tre medlemmer i familien som behandles individuelt, med hver sine hovedkontor, sier skandinavisk salgsdirektør Joachim Laugesen.

Han har bakgrunn fra Witt AS, og sitter ved gruppens nye kontor som åpnet i Stockholm i juli.

I Norge sitter et par sterke aktører som håndterer en stor del av volumet vårt, og vi har derfor beholdt strukturen som har vært

– DeLonghi Scandinavia AB er satt opp som et datterselskap, primært beskjeftiget med salg og markedsføring. All logistikk og fakturering kjøres fortsatt sentralt fra hovedkontorene til Kenwood, DeLonghi og Braun, sier Laugesen.

12 i Skandinavia

I dag har selskapet seks ansatte i Skandinavia, Laugesen venter at dette er doblet når organisasjonen er ferdig satt opp.

Vi møter Laugesen på IFA sammen med Martin Vinje, som i over 30 år har arbeidet med gruppen.

– For litt over ti år siden satte jeg sammen med DeLonghi opp den nye strukturen i Norge, som har gitt fantastiske resultater gjennom The Martin Vinje Company; i Norge er vi klart best i verden når det gjelder salg av Kenwoods kjøkkenmaskiner. Jeg er glad for at Delonghi-gruppen er enig i at min videre deltagelse ikke går på bekostning av min uavhengighet som selvstendig, og at jeg derfor har den viktige koordinerende funksjonen især for Norge som en av mine oppgaver. Vi er et godt lag som arbeider meget tett sammen i alle saker, sier Vinje.

Samme struktur i Norge

Laugesen nikker mens Vinje snakker.

– Vi vil beholde strukturen som har vært i de ulike landene, med salgssjefer i Sverige og Danmark. I Norge sitter et par sterke aktører som håndterer en stor del av volumet vårt, og vi har derfor beholdt strukturen som har vært, sier Laugesen.

– Noe sier meg at den norske strukturen kan være vanskelig å få inn i et strømlinjeformet organisasjonskart?

– Martin Vinje er Martin Vinje, ler Laugesen.

– Vil det bli noen endringer i distribusjonen av de tre varemerkene i Norge?

– Tidligere har Elkjøp og Expert handlet direkte, nå vil også Euronics og Coop gjøre det samme. Vi får dermed rasjonelle forsyningslinjer for flere, sier Vinje.

Agerer som agenter

– Vi har tilpasset oss sentraliseringen hos kundene, og har satt opp organisasjonen etter dette. Gruppen har sentrallager i Trevisio i Italia, og vil også levere direkte fra våre tre fabrikker i Kina. Vi er i utgangspunktet et datterselskap som agerer som agenter, med direkte fakturering fra hovedselskapene, sier Laugesen.

– Hva mer ettermarked og service?

– Vi har allerede en glitrende struktur, med en egen forretningsenhet som ivaretar alle ettermarkedsforpliktelser. I Norge opprettholdes avtalen med Servicekompaniet og deres partnere i Skandinavia, disse vil også ivareta forpliktelsene overfor Braun, sier Vinje.

Les også:

Norsk suksess gir satsing i Sverige

Til toppen